نسخه چاپی

هشدار برای بیماری‌های خونی و مغزی اهالی دو محله در تهران

رئیس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، گفت: برخی از مسئولان، آبیاری مزارع توسط فاضلاب خام را تكذیب می كنند اما پیشنهاد می شود كه به جای تكذیب، با مداخله لازم نسبت به حل این مشكلات اقدام شود.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ رحمت اله حافظی در نطق پیش از دستور جلسه شورای شهر تهران، با اشاره به بازدیدهای دو سال گذشته کمیسیون سلامت از سازمان ها و شرکت های شهرداری و مناطق شهرداری تهران، اظهار کرد: تاکنون از مناطق 15، 16، 18، 19، 20 ، 21 و 22 بازدید به عمل آمده است اما منطقه 20 شهرداری تهران بیشترین تهدیدات زیست محیطی و سلامت را داشته و سلامت مردم در این منطقه مورد تهدید بیشتری قرار گرفته است.

وی با نمایش اسلاید هایی از وجود دکل های فشار قوی برق روی مناطق مسکونی واقع در محلات جوانمرد قصاب و علائین حرف زد و گفت: میدان الکترومغناطیس این دکل ها مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت ها را ایجاد می کند. بر اساس استانداردها دکل های برق دارای حریم های درجه یک و دو است که بین 20 تا 50 متر بوده ولی این استانداردها در این محلات رعایت نشده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به مطالعه ای در کشور انگلستان در خصوص آسیب های دکل های برق فشار قوی در محدوده سکونت به ویژه بر روی کودکان و نوجوانان، گفت: این مطالعه بر روی دو گروه در فاصله متری200 و 600 متری از دکل برق انجام شده و بعد از مقایسه مشخص شد که سرطان خون در کودکان و نوجوانانی که در فاصله 200 متری دکل ها زندگی می کنند، 69 درصد بیشتر از گروه دوم بوده است.

حافظی با بیان اینکه چه کسی باید پاسخگوی این معضل باشد، به خروجی تصفیه خانه جنوب تهران اشاره کرد و افزود: خروجی این تصفیه خانه در کانال عباس آباد، موجب شده تا بوی نامطبوعی در محله عباس آباد و مجاور کانال استشمام شود. در نمونه برداری از این کانال مشخص شد که این آب برای آبیاری مزارع کشاورزی نیز مناسب نبوده و خارج از استانداردهای تعریف شده است .

وی با بیان اینکه طبق قانون باید انهار در مناطق مسکونی سرپوشیده باشد، به معضلات کانال سرخه حصار از جمله عدم رعایت حریم در این کانال با واحدهای مسکونی اشاره کرد و گفت: سازمان اتکا روی این کانال پمپی تعبیه کرده است و به طور مستقیم از این کانال برای آبیاری زمین های کشاورزی برداشت می کند. متاسفانه فاضلاب دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی که در مجاورت این کانال است به طور مستقیم به این کانال ریخته می شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به خیابان شهید ناصررضا، تصریح کرد: معبر این خیابان در محدوده مشخصی بسیار باریک بوده و بارانداز مجاور این معبر که کاربری S داشته قابلیت تعریض دارد. این محدوده محل تردد روزانه چندصد نفر دانش آموز بوده که فاقد پیاده رو مناسب است و برای دانش آموزان و عابرین تهدیدات جانی به همراه دارد.

وی به خیابان قلمستان منتهی به دژ رشکان نیز اشاره کرد و افزود: این خیابان نیاز به پاکسازی از زباله و نخاله های ساختمانی داشته که خوشبختانه بعد از بازدید کمیسیون، توسط شهردار منطقه این اقدام صورت گرفته است. در انتهای این خیابان و در حریم دژ رشکان که میراث فرهنگی محسوب می شود، قبرستان کمپرسورهای سنگین وجود دارد که کاربری این زمین فضای سبز است اما تبدیل به دپو و محل خرید و فروش تراکتور و کمپرسورهای سنگین شده است. از شهرداری منطقه انتظار می رود این زمین آزادسازی و به فضای سبز تبدیل شود.

حافظی درباره کارخانه متروکه سیمان ری که در طرح تفصیلی به عنوان موزه تعیین شده است، تاکید کرد: این کارخانه امروز به محلی برای تردد افراد معتاد تبدیل شده است و باید در این زمینه تصمیم گیری لازم اتخاذ شود.

وی به خیابان عبدالملکی و تبدیل آن به چهارشنبه بازار نیز اشاره کرد و گفت: این چهارشنبه بازارسالها است که در مجاورت محل سکونت شهروندان برپا می شود و موجب شده مشکلات متعددی برای ساکنان ایجاد شود و آرامش آنان را مختل نماید، این وضعیت قابل پذیرش نیست. شهرداری منطقه باید این بازار را در مکان دیگر ساماندهی و مستقر کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به تبدیل درمانگاهی در محله علائین به تعمیرگاه خودرو، گفت: این ملک موقوفه حضرت عبدالعظیم حسنی است. شهرداری منطقه در سال 92 بودجه ای را برای نوسازی این درمانگاه تخصیص داده اما در نهایت تبدیل به تعمیرگاه شده است. در این زمینه از تولیت آستان مقدس انتظار مداخله داریم.

حافظی به وجود پمپ در کانال فاضلاب عمادآور نیز اشاره کرد و افزود: این پمپ برای آبیاری مزارع کشت سبزی تعبیه شده است. برخی از مسئولان، آبیاری مزارع توسط فاضلاب خام را تکذیب می کنند اما پیشنهاد می شود که به جای تکذیب، با مداخله لازم نسبت به حل این مشکلات که تهدید کننده سلامت مردم اقدام شود.

وی با توجه به مشکلات منطقه 20 پیشنهاد کرد کارگروهی متشکل از دستگاه های مسئول از جمله وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، استانداری، فرمانداری و شرکت آب و فاضلاب برای بررسی معضلات شهر ری ایجاد شود و ریاست شورا نیز ریاست کارگروه را برعهده بگیرد.

۱۳۹۵/۴/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...