نسخه چاپی

بازدید ژاپنی ها از طرح احیای دریاچه ارومیه

مدیر طرح ملی حفاظت تالاب‌ها با بیان اینكه بهبود وضعیت دریاچه ارومیه چه نتیجه فعالیت‌های انجام شده باشد و چه بارندگی، اكنون به ما فرصت نفس كشیدن داده است گفت: وضعیت دریاچه هنوز بحرانی است.

به گزارش نما؛ مهر نوشت: مدیر طرح ملی حفاظت تالاب‌ها با بیان اینکه بهبود وضعیت دریاچه ارومیه چه نتیجه فعالیت‌های انجام شده باشد و چه بارندگی، اکنون به ما فرصت نفس کشیدن داده است گفت: وضعیت دریاچه هنوز بحرانی است.

مدیر طرح ملی حفاظت تالاب‌های ایران در پاسخ به این پرسش که شرایط مثبت کنونی دریاچه ارومیه نتیجه اقدام‌های انجام شده است یا بارندگی؟ گفت: تنها چیزی که الان می‌توانیم به آن مطمئن باشیم این است که روند تخریب دریاچه ارومیه متوقف شده و این به ما فرصت نفس کشیدن داده تا بتوانیم خودمان را زودتر پیدا کنیم و بتوانیم روند احیای دریاچه ارومیه را بهبود ببخشیم.

محسن سلیمانی روزبهانی تأکید کرد: این وضعیت، چه نتیجه بارندگی بوده باشد و چه نتیجه فعالیت‌هایی که انجام شده، اکنون طبیعت یک فرصت دیگر به ما داده است.

او تأکید کرد: به جای اینکه ببینیم این شرایط به طور دقیق مثلاً ۷۰ درصد نتیجه یک عامل و ۳۰ درصد نتیجه یک عامل دیگر بوده است، باید این‌طور به مساله نگاه کنیم که طبیعت متوجه این موضوع شده است که ما به آن توجه می‌کنیم و حالا به ما یک فرصت دوباره داده تا اشتباه‌های قبلی را جبران کنیم.

مدیر طرح ملی حفاظت تالاب‌های ایران با بیان اینکه باید بدانیم همه ما در ایجاد شرایط حال حاضر دریاچه ارومیه مقصر بودیم گفت: تمام آن تقصیرها شرایط گذشته دریاچه ارومیه و حال حاضر دریاچه ارومیه را رقم زده است و الان یک فرصت دوباره به ما داده شده است.

سلیمانی هشدار داد: نکته ای که بایستی به آن دقت کنیم این است که دریاچه ارومیه هنوز در شرایط بحرانی است و اصلاً وضعیتی ندارد که آن را به حال خود رها کنیم و بنابراین بایستی روند احیا را جدی‌تر دنبال کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا قدم‌های برداشته شده برای نجات دریاچه ارومیه، کند و کوچک و دیر نیست، گفت: هدف پروژه ما در‌ واقع مردمی کردن احیای دریاچه ارومیه است و کارهای مردمی را در اندازه بزرگ نمی‌توان انجام داد. تمام تلاش ما در این پروژه همین مردمی کردن احیای دریاچه ارومیه بوده که در یک اندازه واقعی رخ می‌دهد. وقتی این اتفاق بیافتد آنگاه می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند که آرام آرام به اندازه بزرگ‌تر فکر کنیم.

مدیر طرح ملی حفاظت تالاب‌های ایران با اشاره به طرح معیشت جایگزین برای ساکنان روستاهای اطراف دریاچه ارومیه گفت: از طرف دیگر کار ما یک قطعه کوچک از یک پازل بزرگ‌تر است. ستاد احیای دریاچه ارومیه هم باید علاوه بر پروژه‌های مهندسی و فنی به جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی و درگیر کردن مردم کمک کند و به این ترتیب پروژه ما یک قطعه مکمل در کنار سایر اقدام‌ها باشد. به این ترتیب مردم آماده می‌شوند و در کنار آن مباحث قانونی، مدیریت چاه‌های غیرقانونی، تخصیص مناسب حقابه‌ها و تغییر الگوی کشت در مقیاس بزرگ‌تر، باید در کنار هم قرار بگیرد اما همه این‌ها نیازمند یک بستر مناسب یعنی مشارکت مردم است و این کار را نمی‌شود با مدل‌های از بالا به پایین انجام داد باید بستر مناسب برای درگیر کردن مردم را فراهم کرد و سپس سایر پروژه‌ها همچون پروژه مدیریت چاه‌ها، پروژه تخصیص حقابه‌ها، پروژه تغییر الگوی کشت و مدیریت آب پشت سدها که موضوع بسیار مهمی است روی این بستر فراهم شده سوار شوند. همه این‌ها مثل چرخ‌دنده‌هایی هستند که باید همدیگر را حمایت کنند تا بتوانیم امیدوار باشیم.

تحت تأثیر مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه قرار گرفتم

سفیر ژاپن در ایران در بازدید از طرح معیشت جایگزین ساکنان روستاهای اطراف دریاچه ارومیه در شهرستان بناب گفت: تحت تأثیر درک درست و میزان بالای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه قرار گرفتم.

کوبایاشی که نماینده دفتر عمران سازمان ملل متحد در این بازدید او را همراهی می‌کرد با اشاره به کمک‌های یک میلیون دلاری ژاپن به ایران برای این موضوع گفت: هدف کلی این پروژه کمک به احیای دریاچه ارومیه است زیرا سطح آب در حال حاضر به طور جدی کاهش یافته است.

او هدف خود از این بازدید را پیگیری نتایج پروژه مشترک دولت ژاپن با کمک برنامه عمران سازمان ملل متحد UNDP اعلام کرد و گفت: در این سفر با مسئولان دولتی دیدار و گفتگو و داشتیم و از سایت‌های پروژه بازدید کردیم که از نتایج راضی‌ام و تحت تأثیر درک درست و میزان بالای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه قرار گرفتم.

سفیر ژاپن تأکید کرد: بیشتر از این موضوع خوشحالم که میزان بالای مشارکت مردم را می بینم و احساس می کنم در مسائل مرتبط با محیط زیست مشارکت دارند.

او از تلاش زیادی که در پروژه انجام شده تا اهداف پروژه حاصل شود ابراز خرسندی کرد و گفت: ایرانی‌های و ژاپنی‌های بیش از هزار سال پیشینه دوستی داشته‌اند و بر اساس همین دوستی خواهان ادامه همکاری و ارتباط دو جانبه هستیم.

او با اشاره به دیدار نخست وزیر ژاپن با رئیس جمهوری ایران گفت: با توجه به تاکید ریاست جمهوری ایران برای حفظ محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه با همکاری دفتر سازمان ملل متحد تصمیم گرفتیم این کمک را در سه نوبت داشته باشیم.

۱۳۹۵/۴/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...