نسخه چاپی

اینترنت با حمله «استاكس‌نت» به تأسیسات هسته‌ای ایران نظامی شد

كارگردان مشهور آمریكایی كه مستندی درباره حمله با ویروس «استاكس‌نت» به تأسیسات هسته‌ای ایران ساخته این پروژه را آغازگر نظامی‌سازی اینترنت دانسته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، «آلکس گیبنی»، کارگردان مشهور مستندی که جزئیات جدیدی درباره پروژه خرابکارانه حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران با ویروسی به نام «استاکس‌نت» افشا می‌کند، در مصاحبه‌ای روز پنجشنبه این پروژه را «نظامی کردن اینترنت» خوانده است.

مستند آقای «گیبنی» به نام «روزهای صفر»، قرار است روز جمعه رونمایی شده و در فضای اینترنت برای عموم قابل دسترس باشد.

رسانه‌های بین‌المللی در ماه‌های گذشته برخی از جوانب مهم مطرح شده در این فیلم را گزارش داده‌اند.

محققان علوم امنیت رایانه، بدافزار «استاکس‌نت» را در سال 2010، بعد از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران کشف کردند.

«الکس گیبنی» در مصاحبه با «پی‌بی‌اس» درباره انگیزه‌هایش برای ساخت مستند «روزهای صفر» گفت: «به نظر می‌رسید که این مسئله درباره اینترنت و نظامی کردن اینترنت بود، اما درک درستی از آن وجود نداشت. مطمئناً من هم آن را نمی‌فهمیدم، به همین دلیل، خواستم که درباره آن عمیق بشوم.»

وی در پاسخ به سوالی درباره ویژگی‌های این «بدافزار» گفت: «استاکس‌نت، بدافزاری با خاصیت خودتکثیری بود. بنابراین، لازم نبود کسی روی آن کلیک کند تا از رایانه‌ای به رایانه دیگر سرایت کند.»

وی افزود: «اما، این ویروس، منحصر به فرد هم بود به این معنا که آستانه حملات را از حیطه سایبری به حیطه فیزیکی منتقل کرد؛ و این ویروس در تأسیسات هسته‌ای ایران در نطنز به کار گرفته شد و با سرایت کردن به ماشین‌های کنترل‌کننده سانتریفیوژها باعث شد که سانتریفیوژها به نحوی غیرقابل کنترل تا زمان انفجار بچرخند.»

کارگردان مشهور آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش «سلاح‌های سایبری» را نسل جدیدی از سلاح‌ها خواند که باعث راه افتادن جنگ جدیدی شده است.

«گیبنی» خاطرنشان کرد ویروس «استاکس‌نت»، علی‌رغم دستیابی به برخی از اهداف کوتاه‌مدتش، باعث آغاز یک جنگ تسلیحاتی جدید شد که جهانی که قرار بود با این ویروس امن‌تر شود را بی‌ثبات‌تر کرد.

کارگردان روزهای صفر همچنین گفت: «افراد سطح بالا حتی اعتراف نخواهند کرد که استاکس‌نتی وجود داشته، اسرائیل و آمریکا در آن نقش داشته‌اند و اینکه ما از این سلاح‌های سایبری به طور معمول استفاده می‌کنیم و از آنها علیه خود ما هم استفاده می‌شود.»

مستند «روزهای صفر» افشا می‌کند که ویروس استاکس‌نت با هدف از کار انداختن پدافندهای هوایی، سیستم‌های مخابراتی و اجزای اصلی شبکه‌های برق ایران طراحی شده بود.

منابع آگاه چند ماه پیش به نیویورک‌تایمز گفتند که این پروژه خرابکارانه بخشی از تلاشهای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای اطمینان از داشتن گزینه‌های جایگزین برای مقابله با ایران، در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای بوده است. برنامه‌ریزی پروژه را هزاران نفر از پرسنل اطلاعاتی و نظامی آمریکا به عهده داشته‌اند.

مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار بوده سامانه‌های رایانه‌ای موجود در فردو، با جاگذاری بدافزار رایانه‌ای تخریب و توانایی غنی‌سازی اورانیوم ایران از بین رفته و یا در آن تعویق ایجاد شود.

فیلم «روزهای صفر» همچنین برای اولین بار از همکاری سازمان‌ جاسوسی انگلیس با رژیم صهیونیستی و آمریکا برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران با ویروس استاکس‌نت در سال 2010 پرده برمی‌دارد.

۱۳۹۵/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...