نسخه چاپی

گوگل،در صدر فهرست 100 برند برتر جهان

به گزارش نما - ایران نوشت: مؤسسه تحقیقاتی Millward Brown (دومین شرکت بزرگ تحقیقات بازار جهان) هر سال فهرست 100برند برتر جهان را در زمینه‌های مختلف منتشر می‌کند.

امسال برندهای مختلف تکنولوژی و مخابرات وضع مناسبی دارند به گونه‌ای که مک دونالد، تنها برند غیرفناوری است که در جمع 10 برند باارزش جهان جا خوش کرده است و موضوع جالب دیگر این که امسال اپل جای خود را به گوگل داده است تا این برند صدرنشین فهرست 100برند برتر جهان شود و آمازون و فیس‌بوک نیز نسبت به سال گذشته رشد مناسبی داشته‌اند.

افزایش ارزش برندهای جهانی
امسال برای یازدهمین بار رده‌بندی BrandZ توسط مؤسسه تحقیقاتی Millward Brown با مشارکت کمپانی WPP انجام شد و درقالب آن، کیفیت100هزار برند جهانی در بیش از 50بازار جهان مورد ارزیابی قرار گرفت تا 100 برند برتر دنیا معرفی شود. در این رده بندی، بیش از 3میلیون مشتری برندهای مختلف مورد مصاحبه چهره به چهره یا آنلاین قرار گرفتند و به موازات آن، با آنالیز اطلاعات عملکرد اجرایی و مالی برندها، ارزش هریک برپایه درآمد و سودآوری و نیز میزان رضایتمندی و گرایش مردم به آن مشخص شد. در این گزارش آمده است ارزش کل 100برند برتر جهان سالانه 3درصد افزایش می‌یابد و امسال این رقم به 4/3تریلیون دلار رسیده است. همچنین آنالیز داده‌ها و اطلاعات نشان می‌دهد با وجود فشارهای مالی جهانی ازجمله رکود اقتصادی چین، برندهای پرقدرت سالی باثبات را پیش رو دارند و از آوریل سال 2007 تاکنون ارزش صد برند برتر جهان 106درصد افزایش یافته است.


یازدهمین گزارش این مؤسسه تحقیقاتی بزرگ جهان نشان می‌دهد امسال گوگل با32درصد افزایش ارزش نسبت به سال 2015، به صدر فهرست 100برند بازگشته است و اکنون ارزشی معادل 229میلیارد دلار دارد. کارشناسان معتقدند نوآوری‌های مداوم، افزایش درآمدزایی از محل تبلیغات و رشد در تجارت سرویس‌های ابری، به گوگل کمک کرده است تا امسال از برند اپل پیشی بگیرد و به عنوان ارزشمند‌ترین برند جهان شناخته شود.


این درحالی است که امسال اپل به دلیل نداشتن موفقیت و ناکامی در فروش آیفون با 8درصد کاهش ارزش برند مواجه شده و با ارزش 4/228میلیارد دلاری، در ردیف دوم این فهرست جای گرفته است.


رتبه مایکروسافت نسبت به سال 2015 تغییری نکرده و با ارزش 122میلیارد دلاری، همچنان در رده سوم این فهرست قرار دارد که البته این رقم نشان از افزایش 5درصدی ارزش این برند دارد. AT&T نیز یکی دیگر از برندهای حوزه فناوری است که با دو پله صعود، امسال چهارمین ردیف جدول را به خود اختصاص داده است. ارزش این برند با 20درصد افزایش نسبت به سال گذشته حدود 107میلیارد دلار عنوان شده است.


یکی از نکات جالب توجه رده‌بندی امسال این است که فیس بوک و آمازون به جمع 10 برند برتر و مطرح جهان بازگشته‌اند.
ارزش فیس بوک با افزایش 44درصدی، از مرز 102میلیارد دلار گذشته و حالا به عنوان پنجمین برند مطرح جهان شناخته می‌شود. فیس‌بوک در سال گذشته رتبه دوازدهم را ازآن خود کرده بود و به این ترتیب امسال 7پله تغییر کرده است که محققان مؤسسه تحقیقاتی Millward Brown، دلیل این افزایش محبوبیت و ارزش را اضافه کردن سرویس‌هایی خاص همچون دکمه هشدار در زمان وقوع بلایای طبیعی و بحران می‌دانند،چراکه کاربران براحتی و با سرعت بالا می‌توانند به افراد خانواده یا دوستان خود اطلاع دهند که حالشان خوب است.


Visa نیز یکی دیگر از کمپانی‌های حوزه فناوری است که در پرداخت‌های مالی فعالیت دارد و موفق شده با کسب ارزشی معادل 100.8میلیارد دلار و 10درصد افزایش ارزش، در ردیف ششم جدول بایستد هرچند در مصاف با سایر برندها چندان موفق نبوده و نسبت به سال گذشته، یک پله سقوط کرده است.اما آمازون سالی پرموفقیت را پیش رو دارد چرا که از رتبه 14 سال گذشته این فهرست، امسال در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

ارزش این برند نیز با 59درصد رشد به حدود 99میلیارد دلار رسیده است و بسیاری، این موفقیت را مدیون ایجاد بازار تقاضا به موازات افزایش رضایتمندی مردم و مشتریان می‌دانند. «السپت چونگ» رئیس این مؤسسه تحقیقاتی ارزشگذاری برندها دراین باره می‌گوید: سرویس ارسال یک ساعته محموله آمازون فشاری مضاعف به سایر سرویس‌ها ازجمله UPS,FedEx و DHL آورده تا برای رساندن محموله و بسته‌ها به دست مشتریان تلاشی همه جانبه داشته باشند، به هرحال سرعت بالای ارائه خدمات، دلیل موفقیت این برند است.در گزارش این مؤسسه از Verizon نیز به عنوان هشتمین برند برتر جهان در سال 2016نام برده شده است؛برندی که تجربه رشد 8درصدی ارزش را دارد و هرچند یک پله از سال گذشته پایین‌تر رفته ولی ارزشی معادل93میلیارد دلار به خود اختصاص داده است. نهمین رتبه این فهرست به مک دونالد اختصاص دارد که با ارزش88.6 میلیارد دلار، همچون سال 2015 میلادی در رتبه نهم قرار گرفته است هر چند شاهد رشد 9درصدی ارزش این برند در سال‌جاری هستیم.


طبق این گزارش، دهمین برند برتر جهان نیز IBM است که با 6پله کاهش نسبت به سال 2015 و 8درصد کاهش ارزش، برای این برند ارزشی معادل86میلیارد دلار عنوان شده است. از دیگر برندهای مطرح دنیای فناوری نیز می‌توان به Alibabaاشاره کرد که با 5رتبه کاهش از رتبه 13 سال گذشته، امسال در رده 18 این فهرست ایستاده است. در این گزارش، ارزش این برند با 26درصد کاهش، حدود 49میلیارد دلار عنوان شده است. گفتنی است امسال دراین فهرست نام توئیتر هم دیده نمی شود.


افزایش محبوبیت برندهای محلی
در یازدهمین گزارش مؤسسه تحقیقاتی Millward Brown همچنین عنوان شده است که بین افزایش ارزش برندها و میزان خلاقیت آنها رابطه‌ای مستقیم وجود دارد و ازسوی دیگر برندهای محلی و بومی که توانسته‌اند احساس و توجه مردم کشور خود را جلب کنند در بازار داخلی و گاه خارجی، موفق‌تر عمل کرده‌اند؛ به عنوان مثال برند چینی هوآوی با 20 رتبه صعود نسبت به 2015، امسال در رتبه 50 قرار گرفته و موفق شده بخش عمده‌ای از سهام سامسونگ و اپل را در اختیار بگیرد.ارزش هوآوی نیز با 22درصد افزایش به18.652میلیارد دلار رسیده است در حالی که سامسونگ کاهش رتبه 3پله‌ای داشته و امسال بر سکوی 48 ایستاده است. ارزش برند سامسونگ نیز با کاهش 10درصدی، به19.490میلیارد دلار رسیده است. همچنین در این گزارش آمده است که نایک با تمرکز بر تناسب اندام و سلامت با کمک گرفتن از فناوری، دارای سریع‌ترین رشد است.


بررسی منطقه‌ای برندهای مطرح جهان
اگر هم بخواهیم وضعیت برندها را از نظر منطقه‌ای بررسی کنیم، نام 15برند چینی در میان 100برند برتر جهان دیده می‌شود که یک عدد از سال گذشته بیشتر شده و نسبت به دهه گذشته که china mobile تنها برند چینی بود، شاهد رشدی سریع هستیم و تنها یک برند هندی با نام HDFC Bank در این فهرست دیده می‌شود. همچنین برندهای روسی، برزیلی و مکزیکی در دوسال گذشته از جمع 100برند برتر بیرون رفته‌اند ولی امریکا همچنان خانه بزرگ‌ترین برندهاست و ارزش 10 برند برتر آن با 10درصد افزایش به1.3تریلیون دلار در سال 2016 رسیده است.10برند برتر بریتانیا که ودافون پیشتاز آن است نیز 8درصد ارزش خود را از دست داده‌اند و ارزش برندهای قاره اروپا که طلایه‌دار آن، گروه نرم‌افزاری آلمانی SAP است هم 5 درصد افزایش یافته است.

۱۳۹۵/۴/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...