نسخه چاپی

برگزاری همایش ملی عفاف و حجاب

همایش بزرگ عفاف و حجاب همراه با رونمایی از رصدنمای عین در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از فردا: عصر روز دوشنبه ۲۱ تیر همزمان به سالروز شهادت ۲ هزار تحصن کننده مشهدی در صحن مسجد گوهرشاد برای مخالفت به کشف حجاب رضاخانی، همایش بزرگ عفاف و حجاب و رونمایی از رصدنمای «عین» با حضور ۵۰۰ طلبه بسیجی خواهر در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

نشست خبری همایش ملی عفاف و حجاب

نشست خبری این همایش با حضور و سخنرانی حجت الاسلام دعایی دبیر کل جبهه عفاف و حجاب و امیرحسین بانکی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در سالن جلسات برج میلاد نیز برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام دعایی دبیر کل جبهه عفاف و حجاب با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مساله عفاف و حجاب را امری قانونی، فطری و عقلانی در جامعه اسلامی برشمرده و گفت: نظام جمهوری اسلامی تابع قوانین قرآنی است چرا که بر اساس آموزه های قرآن حیا و عفت یکی از عوامل رشد سعادت بشریت است.

وی افزود: امروز دشمنان دین، استقلال، بشریت و سربلندی میهن عزیز ما به دنبال غارت حیا و عفت در جامعه ما هستند تا از این طریق به اهداف شوم خود دست یابند، جبهه فرهنگی عفاف و حجاب با ماموریت تعمیق باورهای عفت، حیا و حجاب و همگرایی عناصر فعال در این زمینه ایجاد شده است.

در ادامه این نشست امیرحسین بانکی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان از رونمایی رصدنمای «عین» در همایش بزرگ عفاف و حجاب خبر داده و گفت: حیا و حجاب فطری اعتقادی و انسانی و بخشی از هویت ایرانی و اسلامی ما است.

وی با بیان اینکه متاسفانه با وجود ناراحتی مردم و بزرگان نظام درباره بی حجابی در جامعه برخورد فرهنگی نشده است، عنوان کرد: جبهه فرهنگی عفاف و حجاب متشکل از ۲۰۰ موسسه عفاف و حجاب در کل کشور است که نخستین پروژه آن رصدنمای «عین» به عفاف، عزت و عشق اشاره دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افزود: در این جبهه ما به شناسایی ۱۰۰ گونه محصولات فرهنگی دست یافته و فعالیت های فرهنگی جبهه فرهنگی عفاف و حجاب را در قالب ۱۲ کمیته داستان، مطبوعات، فیلم، عکس، گرافیک، پوشش، فضای مجازی و ... تقسیم کردیم.
بانکی در ادامه بیان داشت: با رصد کمیته های مزبور ۱۵ هزار محصول شناسایی شدند که شامل ۸۰ درصد محصولات حجاب و عفاف کشور است، از بین ۴هزار اثر ارسالی طی چند مرحله ۱۱۰ اثر به عنوان آثار فاخر معرفی می شوند.

بانکی با اشاره به اینکه از همان ابتدا در رصدنمای عین همه نتایج و مراحل کار قرار داده شده است، خاطرنشان کرد: همچنین اپلیکیشی طراحی کردیم که روی موبایل ها قرار داده می شود، یکی از اهداف آن رصد و رفع خلاء ها است.

موضوع عفاف و حجاب باید تبدیل به مطالبه ملی شود

در ادامه با حضور ۵۰۰ تن از طلاب بسیجی و سایر اقشار بانوان مراسم همایش بزرگ عفاف و حجاب در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام پژمان فر رییس فراکسیون فرهنگی مجلس دهم، سخنرانی پرداخته و گفت: موضوع عفاف و حجاب باید برای همه افراد جامعه اعم از مسئولان و مردم در اولویت قرار گرفته و به شکل مطالبه عمومی درآید.

رییس فراکسیون مجلس دهم با اشاره به اهمیت آگاهی مردم نسبت به احکام و دستورات دینی حجاب و حجاب، اظهار داشت: امروز اغلب کسانی که حجاب و عفاف را آنگونه که باید رعایت نمی کنند به علت عدم آگاهی آنها نسبت به معارف دینی عفاف و حجاب است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب امید خود درباره حجاب و عفاف را به جمع های مردمی معطوف کردند، ابراز کرد: برای موفقیت در این زمینه ما باید سنت حسنه تشویق قهرمان های حجاب و عفاف را در اقدامات خود قرار دهیم.

حجت الاسلام پژمان فر با بیان اینکه حجاب و عفاف از اولویت های کمیسیون فرهنگی مجلس دهم است، گفت: درباره اجرایی کردن مساله عفاف و حجاب ۲۳ دستگاه تکلیف مشخص دارد که یا وارد نشدند یا کوتاهی کردند که باید مورد بررسی قرار گیرد، همچنین باید همه مردم از مسئولان و ماموران به امر حجاب و عفاف مطالبه گری داشته باشند و این امر صرفا به مجلس یا نماز جمعه معطوف نشود.

نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه در جامعه ما تعداد افرادی که به مباحث عفاف و حجاب علاقه دارند زیاد هستند، خاطرنشان کرد: اگر فرزندان علاقه مند به حجاب و عفاف تحت تاثیر فشار روحی و روانی اقلیت بی حجاب قرار گرفته و از ارزش های خود عبور می کنند نشان از ضعف ما دارد که نمی توانیم از آنها به خوبی دفاع کنیم.

در ادامه مراسم حجت الاسلام سید محمود دعایی، دبیر کل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب، با اشاره به بیاناتی از امام راحل و رهبر معظم انقلاب درباره عفاف و حجاب، به معرفی جبهه فرهنگی عفاف و حجاب پرداخته و گفت: این جبهه از موسسات فعال در زمینه عفاف و حجاب، نهادهای علمی، فرهنگی و اجرائی، صاحب نظران و کنشگران موثر و فعال در عرصه عفاف تشکیل شده است.

وی به تبین اصول و سیاست ها و اقدامات جبهه فرهنگی عفاف و حجاب پرداخته و در ادامه اظهارداشت: همه حرکت‌ یا فعالیت‌های این جبهه در چهارچوب مقررات نظام اسلامی و بر اساس دیدگاه‌های فرهنگی و فقهی ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب است.

دبیرکل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب در ادامه مراسم ماموریت های جبهه فرهنگی را به تفصیل بیان کرده و با اشاره به بیانات رهبری درباره اهمیت فرهنگ سازی درباره حجاب و عفاف اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «وقتی انسان نقطه مقابل خودش را نگاه می‌کند یک جبهه‌ای می‌بیند، در مقابل ما جبهه فرهنگی و سیاسی غرب وجود دارد ما اگر بخواهیم در مقابل این جبهه کار کنیم هم باید تنوع داشته باشیم و هم ابتکار، انگیزه و برنامه داشته باشیم تا کارمان هدایت شده باشد و این نمی‌شود مگر با تشکیل جبهه، از افراد و حتی مجموعه‌ها به تنهایی کار بر نمی‌آید بلکه باید یک کار وسیع جبهه‌ای انجام داد.

دبیر مجموعه فرهنگی عفاف و حجاب، با اشاره به ظرفیت‌های جبهه فرهنگی عفاف و حجاب، ابراز کرد: در حال حاضر نزدیک به 250 موسسه فعال عفاف و حجاب در کشور با جبهه فرهنگی عفاف و حجاب در ارتباط هستند.

وی با بیان اینکه سیاست کلی جبهه عفاف و حجاب بر عهده مردم است، خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: کار را باید دست مردم سپرد، هر زمان ما کار را دست مردم سپردیم آن کار پیش رفته است اما هر کاری را انحصاری در اختیار مسئولان قرار دادیم یا متوقف یا کند شده است اما وقتی کار دست مردم سپرده می شود آن را خوب پیش می برند.

حجت الاسلام دعایی نهادسازی شبکه ای را یکی دیگر از اقدامات جبهه فرهنگی عفاف و حجاب معرفی کرده و گفت: واحد خبری پرتال جبهه ماموریت تولید و انتشار اخبار کل جبهه را بر عهده دارد.

دبیر کل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب بیان داشت: ما در راستای توانمندسازی جبهه از شیوه های معرفتی، حقوقی، خدماتی، مدیریتی، مالی و دانشی استفاده می کنیم.

وی با اشاره به دیدار جبهه با رهبر معظم انقلاب در ۲۰ اردیبهشت سال ۹۵ و نظرات ایشان درباره فعالیت های جبهه عفاف و حجاب، ابراز کرد: پیام تصویری رهبر معظم انقلاب و اهدای جوایز به تاریخ ۳۰ و ۳۱ تیرماه در مشهد مقدس منتشر می شود.

در ادامه مراسم دکتر امیر حسین بانکی پور عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان طی سخنانی رصدنمای ملی «عین» را دیده بان تولیدات فرهنگی در عرصه عفاف و حجاب معرفی کرده و درباره اصول حاکم بر فعالیت فرهنگی رصد نمای «عین» که قابلیت ارزیابی، تعمیم و حمایت را دارد، گفت: ما تلاش کردیم برای ایجاد یک رفتار فرهنگی از گونه های مختلف محصولات فرهنگی نظیر کتاب، فیلم، اسباب بازی، مد و پوشش ، گرافیک و ... بهره برداری داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت مخاطب شناسی در فعالیت های فرهنگی، عنوان کرد: ما در این رصدنما تلاش کردیم برای مخاطب های گوناگون سنی، جنسی، فرهنگی و محیطی محصولات فرهنگی متنوعی تولید و با شناسایی آثار فاخر و اثرگذار، آنها ترویج کنیم.

بانکی‌پور با اشاره به هویت اسلامی، انقلابی و مردمی رصدنمای عین، بیان داشت: این رصدنما به طور فعال فرآیندهای جامع عفاف و حجاب را شناسایی کرده و در سه مرحله تخصصی، ملی و مردمی آن‌را ارزیابی می کند، در مرحله بعدی با خوشه بندی، معرفی و ترویج شایسته تولیدات فکری و فرهنگی اثرگذار در ترویج سبک زندگی عفیفانه با رویکرد مخاطب محور را دنبال می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه رصدنمای عین در گام اصلی برای کلیه موضوعات فرهنگی تعریف شده است، اظهار داشت: رصدنمای عین به عنوان چرخه نوظهور مهندسی فرهنگی به ساختار شناسی، تعیین شاخص ها، رصد و شناسایی، تحلیل دانشی، ارزیابی اجمالی، ارزیابی تفصیلی، تصدیق گری، داوری کارشناسی، داوری مردمی، تکرار مجدد چرخه می پردازد.

وی با بیان اینکه چهار گروه مخاطب از جمله مسئولان، عموم مردم ، مروجان، فرهیختگان برای رصدنما ترسیم شده است، ابراز کرد: این رصدنما سبب حمایت و جهت دهی تولید برای فرهیختگان، تجهیز و تغذیه مناسب مروجان، انتخاب و تصمیم گیری هدفمند مسئولان، انتخاب و مصرف بهینه عموم مردم می شود.

بانکی‌پور با اشاره به اینکه مخاطبان خود را خوشه های متعدد تقسیم کردند، بیان داشت: این خوشه ها شامل خوشه سنی همچون خردسال، کودک، نوجوان، جوان، بزرگسال، خوشه جنسی زن و مرد، خوشه جایگاهی مسئول، مروج حجاب، خوش حجاب، کم حجاب است.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افزود: در رصد نمای عین مخاطبان به لحاظ مکانی به مدرسه ابتدایی، متوسطه، دانشگاه، حوزه علمیه، اماکن مذهبی، رسانه های محیطی، نهاد های عمومی، سازمان ها، رسانه های دیداری، رسانه های شنیداری، بسته ها، جراید، فضای مجازی، اماکن عمومی و مکان های خانگی تقسیم شده اند.

وی با اشاره به اینکه گزینش، ارزیابی و داوری آثار و محصولات در رصدنما، طی یک فرایند چهار مرحله ای و مخصوص انجام می گیرد تا دقت و جامعیت در آثار مورد نظر حاصل شود، گفت: این چهار مرحله ارزیابی و انتخاب اولیه محصولات توسط کمیته های تخصصی، بازبینی و تصدیق گری نتایج ارزیابی ها توسط تصدیق گران، داوری و رتبه بندی نهایی محصولات توسط کارشناسان سرشناس ملی، بازخورگیری مردمی محصولات توسط بازدیدکنندگان عمومی انجام می گیرد.

بانکی با اشاره به رصد و ارزیابی محصولات فاخر عفاف و حجاب در ۶ بخش ابراز کرد: رسانه های مکتوب از جمله کتاب، پژوهش، شعر، داستان، مطبوعات و نشریات، رسانه های دیداری و شنیداری همچون فیلم، رسانه های مجازی همچون فضای مجازی، رسانه های دیجیتال، رسانه های محیطی همچون گرافیک و عکس، رسانه های سنتی همچون آموزش و تبلیغ، رسانه های ترویجی (پروموشن) همچون پوشش اسلامی و محصولات فرهنگی از جمله این شش بخش هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در معرفی سامانه رصدنمای عین خاطرنشان کرد: نرم افزار کاربردی تلفن همراه -اپلیکیشن سامانه مدیریت و پایش اطلاعات رصدنما با آدرس (WWW.RASADNAMA.IR ) و (سامانه اطلاع رسانی عفاف و حجاب WWW.AYN.IR) است.

در پایان این مراسم از زهره سخایی، سجاد لطفی و یاسر عرب به عنوان صاحبان آثار برگزیده تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

۱۳۹۵/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...