نسخه چاپی

بروز تنش شدید آبی در ایران

یك مقام مسئول در وزارت نیرو، هزینه تولید هر مترمكعب آب را ۱۱۰۰ تومان اعلام كرد و گفت: ایران و خاورمیانه در تنش شدید آبی قرار گرفته است.

به گزارش نما به نقل از مهر: یک مقام مسئول در وزارت نیرو، هزینه تولید هر مترمکعب آب را ۱۱۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: ایران و خاورمیانه در تنش شدید آبی قرار گرفته است.

حمیدرضا تشیعی با بیان اینکه منطقه خاورمیانه و کشور ما در تنش آبی شدید قرار گرفته‌ که این نشان می‌دهد وضعیت وخیم‌تر است، اظهارداشت: براساس پیش‌بینی‌ها در آینده وضعیت کنونی کشور از نظر تأمین آب روز به روز بدتر می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر لزوم تغییر نگرش از مدیریت تامین به مدیریت تقاضا به عنوان راهکار عبور از بحران آب، گفت: مدیریت تقاضا موضوعی است که هنوز در سطوح بالای مدیریت کشور جا نیفتاده و این احساس هنوز وجود ندارد، حتی در بدنه وزارت نیرو نیز رویکرد به مدیریت تأمین پُررنگ‌تر از مدیریت تقاضا است.

وی، مدیریت تقاضای آب را راهکار اصلی عبور از بحران دانست و افزود: تغییر نگرش از مدیریت تامین به مدیریت تقاضا راهکار اصلی و در دسترس عبور از بحران کم‌آبی است. تشیعی با اشاره به اینکه آب ماده‌ای غیرقابل تولید است، عنوان کرد: مدیریت تقاضای آب راهکار اصلی عبور از بحران است ولی در زمان حاضر یکی از الزامات در دهه سوم عمر شرکت‌های آب و فاضلاب تغییر نگرش از مدیریت تأمین به مدیریت تقاضا است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: هنوز طرح‌هایی در بخش آبرسانی‌ اجرایی می‌شود که سامانه اندازه‌گیری برای آن‌ها نصب نمی‌شود و متاسفانه بسیاری از گرفتاری‌ها در این حوزه ناشی از بی‌توجهی در زمان طراحی‌ها است. در حال حاضر، آب با هزینه‌های فراوانی معادل ۱۱۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب تأمین می‌شود.

تشیعی با بیان اینکه هدررفت آب سبب از بین رفتن سرمایه فراوانی می‌شود، عنوان کرد: کاهش آب بدون درآمد باعث جلوگیری از منابع مالی جدید به‌ ویژه در شرایط کنونی که با کمبود اعتبارات تملک دارایی مواجه هستیم، می‌شود. با فرض میانگین فروش هر مترمکعب آب به قیمت ۳۰۰ تومان ارزش و مبلغ حجم هدررفت ظاهری آب معادل ۱۶۵ میلیارد تومان می‌شود.

وی عنوان کرد: برای تأمین یک لیتر بر ثانیه ۳۰۰ میلیون تومان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که در مقابل برای سرمایه‌گذاری برای تولید ۵۰۰ میلیون مترمکعب حجم هدررفت واقعی قابل حذف، اعتباری معادل چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو بیان داشت: ۴۰ درصد ورودی شبکه‌های توزیع فاقد کنتور است که قابل قبول نیست و از سال‌های گذشته اعلام شده یکی از اولویت‌های اصلی خرید کنتور برای این ورودی‌ها است. میزان هدررفت آب در حوزه انشعابات غیرمجاز در سال ۱۵۰ میلیون مترمکعب تخمین زده شده که از همین حوزه ۱۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های آبفا خسارت و زیان وارد می‌شود.

تشیعی با اعلام اینکه ۳۰ درصد شبکه‌های توزیع در سطح کشور فرسوده هستند، عنوان کرد: در حال حاضر حداقل ۴۰ هزار کیلومتر از شبکه در حوزه شهری و ۵۰ هزار کیلومتر در بخش روستایی دچار فرسودگی هستند که حجم سنگینی از اعتبارات برای اصلاح آنها نیاز است.

۱۳۹۵/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...