نسخه چاپی

جلسه شورای عالی امنیت ملی درباره تحولات تركیه تشكیل شد

جلسه شورای عالی امنیت ملی به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهوری با هدف بررسی آخرین تحولات تركیه برگزار شد.

به گزارش نما، ساعت یازده و سی دقیقه جمعه شب به وقت محلی (حوالی یک بامداد به وقت تهران) ارتش ترکیه اعلام کرد علیه دولت رجب طیب اردوغان کودتا کرده است. گروهی از نیروهای ارتش همراه با ادوات نظامی در استانبول و آنکارا وارد خیابان‌ها شده و اعلام کردند کنترل امور را در دست گرفته‌اند اما با گذشت ساعتی کودتا ناکام ماند.

ساختمان پارلمان در آنکارا که از بامداد محل درگیری و انفجار بود برای مدتی در اختیار کودتاچیان قرار گرفت اما در نهایت با کشته شدن ۱۶ سرباز از کنترل عوامل کودتا در آمد. تنگه بسفر در استانبول هم که برای مدتی بسته شده بود مجددا بازگشایی شد.

کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی صبح روز شنبه از برگزاری این جلسه پیش از ظهر با هدف بررسی آخرین تحولات ترکیه خبر داده بود.

کیوان خسروی با اعلام این خبر اظهار کرد که "از اولین لحظات انتشار اخبار کودتا در ترکیه، ‌اقدامات لازم از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به منظور بررسی دقیق رخداد فوق و مواجهه با تبعات احتمالی آن به عمل آمد."

وی با اشاره به تماس‌های وزارت امور خارجه کشورمان با آقای چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه بر پیگیری لحظه به لحظه وقایع این کشور و اتخاذ تدابیر لازم سیاسی و امنیتی در این خصوص خبر داد.

خسروی با تقدیر از نقش ارزنده مردم ترکیه در پشتیبانی از دموکراسی و ثبات در این کشور بر موضع اصولی کشورمان در محکوم‌سازی کودتا در ترکیه تأکید کرد.

در همین چارچوب دریابان علی شمخانی بامداد روز شنبه، ساعاتی پس از کودتا در ترکیه با بیان این‌که "به‌دقت و با نگرانی وقایع ترکیه را تحت نظر داریم و بی‌ثباتی در این کشور را مخل امنیت و آرامش مردم می‌دانیم" افزود: کلیه مرزهای زمینی و هوایی مشترک تحت نظارت و کنترل کامل قرار دارد و اشراف جامع در این بخش حاکم است.

۱۳۹۵/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...