نسخه چاپی

اقدامات وزارت خارجه در خصوص تركیه، سوریه و بحرین به روایت قاسمی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی كشورمان، ابراز امیدواری كرد، تركیه بتواند در اسرع وقت بر مشكلاتش فائق آید؛ زیرا ثبات و امنیت در تركیه برای ما بسیار مهم است.

به گزارش نما به نقل از مهر، بهرام قاسمی با تبیین اقدامات این وزارتخانه در خصوص تحولات ترکیه گفت: این تحولات بسیار سریع بود و یکی از موفقیت های دستگاه دیپلماسی کشورمان رصد کردن مسائل این کشور و نوع برخورد با رویدادهای آن به عنوان کشور دوست و همسایه بود.

وی افزود: از همان ساعت اولیه این تحولات، وزیر خارجه در توئیت خود در ساعت ۱ بامداد موضع گیری کرد و در ساعت ۳ بامداد دوباره موضع گیری داشت و توانست با کار مستمر شبانه با دیگر دستگاه ها هماهنگی لازم را داشته باشد که در نهایت به مواضع منطقی و مشخصی منجر شد که برازنده سیاست خارجی ما بود.

قاسمی گفت : پیش بینی ما از ابتدا درست بود که روند تحولات به چه سمت و سویی خواهد رفت؛ هنوز اوضاع در ترکیه تثبیت نشده و تنش هایی وجود دارد و این کودتا، تا مدتها عواقبی خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: آن کودتا با آن شکل و چارچوبی که برایش تعیین شده بود، به هر علت حرکت شکست خورده ای است، اما آثار و عواقب جنبی خود را برای مدتی دارد؛ از دستگیری نظامیان گرفته تا محاکمه ها و تصفیه هایی که گفتند، صورت خواهد گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد: این کشور همسایه باید در اسرع وقت بتواند بر مشکلاتش فائق آید؛ زیرا ثبات و امنیت در ترکیه برای ما بسیار مهم است، همچنان که در بیانیه ای تاکید کردیم که ثبات در این کشور برای ما بسیار حیاتی است.

قاسمی گفت: ما با ترکیه روابط بسیاری داریم همچنان که بخشی از کار ترانزیت کالاها از آنجا صورت می گیرد و کشور مسلمان همسایه است که درباره وضعیتش حساسیت ویژه ای داریم و هنوز هم مسائل آنجا را با حساسیت پیگیری می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اقدامات این وزارتخانه برای دفاع از حقوق و تامین امنیت هموطنانمان در ترکیه گفت: از همان ساعات نخست وقایع این کشور، بخش هایی از وزارت خارجه در تماس با کنسولگری ها و سفارتخانه کشورمان در ترکیه این امور را با نگرانی و حساسیت پیگیری می کردند.

وی با اشاره به حضور شمار قابل توجهی از هموطنان به عنوان گردشگر در ترکیه افزود:‌ در پی کودتا در این کشور پروازها به سمت ایران متوقف شده بود؛ به همین علت دستور العمل های خاصی صادر می کنیم تا تسهیلات لازم در اختیار ایرانیان در آن کشور قرار گیرد.

قاسمی اضافه کرد: پیرو ابلاغ به کنسولگری های کشورمان در ترکیه امکاناتی فراهم شد تا هموطنانی که در فرودگاه های این کشور مانده بودند به شهر منتقل شوند و از آنان خواسته شد تا محل اقامتشان را ترک نکنند و از مقررات تبعیت کنند.

وی گفت: ما نگران کشته و مجروح شدن ایرانیان در ترکیه بودیم، اما خوشبختانه تاکنون گزارشی در این باره دریافت نکرده ایم که این بسیار خوشحال کننده است؛ همچنین قرار شد هواپیماهایی برای انتقال ایرانیان از ترکیه به کشور اختصاص یابد که این کار در حال انجام است.

دولت بحرین از سیاست های پلیسی و امنیتی جلوگیری کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به اوضاع کشور بحرین تصریح کرد: در توصیه هایی که به مقامات بحرین داشته ایم، در مقام نصیحت از آنان خواسته ایم که با مدارا، خویشتن‌داری و متانت بیشتری با مردم شان رفتار و از سیاست های پلیسی و امنیتی جلوگیری کنند.

بهرام قاسمی گفت: مواضع کلی ما دخالت نکردن در امور داخلی کشورهاست، اما از طرف دیگر ما همواره به سرنوشت مسلمانان در هر جای دنیا طبق قانون اساسی و اصول و ضوابط خودمان حساسیت داریم.

وی افزود: از دولت بحرین خواستیم متوسل به سیاست های پلیسی نشود و سعی کند مسائل و مشکلات خود را در درون خودش حل کند و با پرهیز از فرافکنی مشکلات را به دیگران نسبت ندهد.

قاسمی گفت: به هر حال در خصوص رویدادهای این کشور حساسیت ها وجود دارد و ما نگرانی های خود را از طرق مختلف به دولت بحرین انتقال داده ایم و به این کار ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد تصمیمات مقامات بحرین عاقلانه باشد، به منافع و ثبات در کشورشان فکر و توجه کنند و سبب این نشوند که با گسست های بیشتر در این جامعه، ناپایداری های بیشتری ایجاد کنند.

وی افزود: ما علاقه مند به ایجاد ثبات و امنیت در این کشوریم و همه مسلمانان باید بتوانند با هر ایده، تفکر و سلیقه ای زندگی راحت تری داشته باشند.

کشورهای فرامنطقه‌ای از دخالت در سوریه پرهیز کنند

قاسمی همچنین درباره تحولات سوریه گفت: رویدادهای این کشور بسیار پیچیده است و تحولات جدیدی نیست و نباید انتظار داشت که به سرعت و به زودی معجزه ای در این کشور رخ دهد زیرا پیچیدگی های خاص خود را دارد.

وی با اشاره به تأثیر رویدادهای ترکیه و دیگر تحولات منطقه بر اوضاع سوریه تأکید کرد: همه معتقدیم که در نهایت باید به راه حل سیاسی در این کشور برسیم و بگذاریم خود مردم سوریه طبق اعتقادات خودشان انتخاب کنند و در نهایت پس از پایان دوره ریاست جمهوری آقای اسد و انتخابات بعدی نیز باز مردم هستند که باید تصمیم بگیرند.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: همسایگان و کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در نهایت باید از دخالت در امور سوریه بپرهیزند و اجازه دهند مردم سرنوشت خودشان را تعیین کنند.

قاسمی تصریح کرد: دخالت در مسائل سوریه سبب اوضاع پیچیده کنونی در این کشور شده است و هر وقت بتوانیم به کاهش این دخالت ها کمک کنیم، امکان حل و فصل مسائل و بازگشت امنیت و ثبات و جلوگیری از کشتار، خونریزی، مهاجرت و آوارگی مردم بیشتر می شود.

وی گفت: در نهایت باید از استاندارد و روش های واحد استفاده کنیم، نمی شود شعارهای مختلف داده و با استانداردهای دوگانه با کشورها برخورد شود، اگر مردم در ترکیه دولت را انتخاب می کنند و معتقدیم باید مردم سالاری در آنجا باشد، در سوریه و کشورهای دیگر نیز همان قاعده وجود دارد. باید دانست که دخالت های دیگران در امور منطقه، بخصوص از مناطق دوردست، کارها را دشوار می کند.

اهل پیچاندن نیستم

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: قرار ما، فرار از پاسخگویی نیست اما مسائل دیپلماتیک و سیاست خارجی پیچیدگی ها و اقتضائات خاص خود را دارد که گاهی به دلایل رعایت مصالح امنیت و منافع ملی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی را محدود می کند.

بهرام قاسمی گفت: قرار ما پیچاندن خبرنگاران نیست اما باید توجه داشت که به دلایل مرتبط با مسائل امنیت و منافع ملی، گاهی نمی توان همه مطالب را یکجا و در آن واحد بیان کرد و این محدودیت ها بر ما تحمیل می شود وگرنه ما نمی خواهیم چیزی را از خبرنگاران پنهان کنیم و پاسخگو نباشیم.

وی افزود: قطعاً تا جای ممکن پاسخگو خواهیم بود و رابطه مستقیم و معمولی با رسانه ها خواهیم داشت و اصطلاح پیچاندن در مورد من صدق نمی کند. باید توجه داشت که قاعده کار سخنگویان سیاست خارجی در همه کشورها همین است که ممکن است برخی مسائل با تأنی گفته شود.

قاسمی درباره برنامه اش برای ارتباط با رسانه ها گفت: چارچوب کلی کار مشخص است و خیلی تغییرات وسیعی ایجاد نمی شود، ما بنا داریم تعامل بیشتری با رسانه ها داشته باشیم و ارتباطاتمان را تا حد ممکن نزدیکتر صمیمانه تر و با سرعت بیشتر برقرار کنیم.

وی افزود: جهان کنونی این سرعت را می طلبد و ارتباط با رسانه ها بسیار مهم است که این ضرورت با تأنی و آهستگی به جایی نمی رسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سوابقش گفت: من دهمین سخنگوی وزارت امورخارجه هستم که این کار دشوار را در شرایط پیچیده کنونی در جهان در حال گذار بر عهده گرفتم.

قاسمی افزود: در اوضاع حاکم در منطقه ما و بار سنگینی که دیپلماسی کشور ما تحمل می کند مسئولیت سخنگوی وزارت امورخارجه، رسالت سختی در دوران معاصر است.

وی گفت: سابقه کار من به حدود سه دهه باز می گردد و به عنوان نخستین سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهه ۶۰ در ایرلند فعالیت می کردم. در دهه ۷۰ سفیر کشورمان در اسپانیا و در دهه ۸۰ سفیر ایران در ایتالیا بودم.

قاسمی مدیر کل اروپا، نماینده ایران در کانادا و همکاری با مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی اکبر ولایتی را از دیگر سوابق کاری اش برشمرد.

وی گفت: اصلاً پیش بینی نمی کردم که سخنگوی وزارت خارجه شوم چون در اواخر مأموریتم در اسپانیا در اوایل دهه ۷۰ در نخستین سفر اروپایی آقای خرازی به این کشور، وی پیشنهاد پذیرش این مسئولیت را به بنده داد اما فرد دیگری را برای این کار معرفی و احساس کردم بهتر از من برای این مسئولیت وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: من عمدتاً در بخش های دوجانبه کار کرده ام اما سابقه کار مطبوعاتی دارم و در سال های گذشته با رسانه های مختلف ارتباط داشتم و با این کار و این حوزه بیگانه نیستم و می توانم تعامل خوبی با رسانه ها داشته باشم.

۱۳۹۵/۴/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...