نسخه چاپی

امنیت؛ برگ برنده ایران در صنعت گردشگری

شرایط سیاسی و نظامی منطقه آشفته است، تركیه به عنوان بزرگترین كشور توریستی منطقه، با كودتا دست و پنجه نرم می كند در سوریه جنگ است و در لبنان امنیت كامل برقرار نیست و ایران تنها كشور اسلامی كاملا امن منطقه است كه می تواند امنیت گردشگران را به خوبی تامین نماید و این بهترین فرصت برای جذب گردشگران خارجی است.

به گزارش نما به نقل از شریان نیوز،جاذبه های گردشگری ایران آوازه ای بلند در سراسر جهان دارد و بسیاری از علاقه مندان به گردشگری در جهان آرزوی سفر به ایران را دارند.

ایران از منظر آثار باستانی، منابع طبیعی، زیارتگاه های مذهبی و ... از بهترین کشور های جهان به شمار می رود اما از نظر زیر ساخت های گردشگری مثل هتل، حمل و نقل، خدمات رفاهی و ... در شرایط خوبی بسر نمی برد.

امنیت؛ برگ برنده ایران در صنعت گردشگری

تبلیغات منفی و دروغین رسانه های غربی علیه نظام، چهره ای خشن، عقب افتاده و غیر قابل تحمل از کشور مان به نمایش گذاشته است که این تبلیغات دروغین کم کم رنگ باخته و بسیاری از گردشگران به این دروغ ها پی برده اند.

تقریبا تمام کسانی که برای اولین بار به ایران سفر می کنند، شگفت زده می شوند و ایران را کشوری توسعه یافته، مدرن و زیبا در می یابند که در آن خبری از دروغ های رسانه ای غرب نیست.

ایران کشوری امن با جاذبه های توریستی به شمار می رود و این دو فاکتور می تواند آغازی برای تحول در صنعت گردشگری کشور باشد.

وقتی از امنیت سخن می گوییم به نکته ای بسیار مهم در صنعت گردشگری اشاره کرده ایم و هر کشوری که امنیت کافی نداشته باشد نمی تواند در گردشگری خارجی موفقیتی کسب کند.

امنیت نعمت بزرگی است که ایران را از تمام کشور های منطقه متمایز نموده و بر خلاف سایر کشور ها، ایران امن ترین کشور منطقه و حتی جهان است.

امنیت برای صنعت گردشگری شرط لازم اما کافی نیست و ما این شرط لازم را بر خلاف کشور های منطقه در اختیار داریم و می توانیم از آن به بهترین شکل ممکن بهره بگیریم.

زیر ساخت های مهم در صنعت گردشگری که دولت هم به آن نگاه ویژه ای دارد، در بهبهود و ارتقای وضعیت گردشگری خارجی بسیار موثر است. برخی از این زیر ساخت ها عبارت است از هتل، سیستم حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی، خدمات رفاهی، خدمات بهداشتی و پزشکی و ... که همگی در توسعه این صنعت لازم و ضروری هستند.

هتل یکی از مهمترین این زیر ساخت هاست و متاسفانه ایران هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی با مشکل هتل مواجه است.

تعداد هتل های چند ستاره در کشورمان محدود است و در بسیاری از نقاط پر جاذبه، هتل وجود ندارد که این یک ضعف بزرگ برای صنعت گردشگری کشور محسوب می شود.

به اعتقاد کارشناسان، ایران نیازمند ساخت دست کم 100 هتل 5 ستاره و مجلل است و همچنین باید کیفیت ارایه خدمات در هتل های موجود افزایش یابد.

خدمات رفاهی نیز از دیگر مشکلات صنعت توریسم در کشور است. توریست یک مهمان چند روزه است که با خود درآمد می آورد، بنابراین باید تمام امکانات موجود برای رفاه آنان فراهم شود، این امکانات از رسیدن به فرودگاه آغاز و با معرفی مناطق و جاذبه های توریستی ادامه پیدا کرده و در نهایت با بدرقه آنان به پایان می رسد.

جالب است که اگر به عنوان توریسم به جمهوری آذربایجان سفر کنیم در همان بدو ورود در فرودگاه در اکثر مواقع با اهدای گل و احترامات ویژه مواجه می شویم که ذهنیتی مثبت برای توریست ها به وجود می آورد.

امنیت؛ برگ برنده ایران در صنعت گردشگری

از سوی دیگر هیچ سامانه یا کاتالوگی برای معرفی جاذبه های کردشگری در ایران وجود ندارد و حتی گردشگران داخلی در زمان بازدید از مناطق توریستی با سردرگمی مواجه می شوند و به ناچار فقط به تابلوی نصب شده در معرفی آن اثر بسنده می کنند. این در حالیست که سازمان گردشگری باید لیدر های زبده برای معرفی و بیان دقیق جزئیات آثار تاریخی و گردشگری را در اختیار گردشگران قرار دهد.

به طور مثال هیچ لیدری جهت معرفی آثار باستانی در اصفهان و شیراز و سایر شهر ها وجود ندارد و گردشگران از سبقه و جزئیات آن اثر مطلع نمی شوند و قثط به زیبایی های ظاهری آن بسنده می کنند.

در مجموع صنعت گردشگری نیازمند سرمایه گذاری گسترده و مدیریت جامع است و این می تواند در کنار شرط لازم که همان امنیت است، به تحول صنعت گردشگری در کشور بیانجامد و اگر چنین شود می تواند روزهای خوبی برای این صنعت در پیش خواهد بود.

۱۳۹۵/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...