نسخه چاپی

دمای 50 درجه‌ای كه اعلام نشد

تا سال‌ها دمای هرروز مركز استان‌ها یك روز قبل در تلویزیون اعلام می‌شد و كسی را یارای مقابله با آن اعداد و ارقام نبود.

به گزارش نما؛ روزنامه شرق نوشت: تا سال‌ها دمای هرروز مرکز استان‌ها یک روز قبل در تلویزیون اعلام می‌شد و کسی را یارای مقابله با آن اعداد و ارقام نبود.

حالا اما نه‌فقط روی گوشی‌هایی مثل آیفون، نرم‌افزار رایگان هواشناسی نصب شده بلکه مردم شهرهای مختلف ایران با انتشار عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، گرمای سوزان محل زندگی‌شان را اعلام می‌کنند؛ مثل راننده تاکسی‌ای که در اهواز از آرم وارفته تاکسی‌اش عکسی منتشر کرده یا انتشار دو عکس کنار هم که تفاوت ١٣درجه‌ای هوا در سایه و آفتاب شهر امیدیه را نشان می‌دهد.

نقشه هواشناسی کشور، هوای مراکز استان‌های داغ را به ‌این ‌ترتیب نشان می‌دهد که خوزستان، ٤٧ درجه، سیستان‌وبلوچستان ٣٦ درجه، خراسان‌جنوبی و کرمان ٣٧ درجه و یزد ٤٠ درجه‌اند. این در حالی است که تماس‌های شرق، با شهروندان شهرهایی از این استان‌ها حکایت از آن دارد که دما در بعضی شهرها واقعا بالاتر از رقم اعلام‌ شده است. مثلا شهروندی در بمپور استان سیستان‌وبلوچستان، دمای سر ظهر شهرش را ٥٠ درجه اعلام می‌کند و این در حالی است که شهروندی دیگر، می‌گوید زابل ٤٧ درجه است و زاهدان که خنک‌ترین شهر این استان با دمای ٣٦ درجه محسوب می‌شود، گردوغبار شدیدی را تجربه می‌کند که با گرمای هوا چندان تفاوتی ندارد!
در خراسان‌جنوبی هم طبسی‌ها دمای ٤٥درجه‌ای و گرمای سوزانی را تجربه می‌کنند به‌طوری‌که عملا بدون کولر گازی نمی‌شود گرما را تحمل کرد. از آن طرف به نظر می‌رسد که وضع استان خوزستان از همه بدتر است. در یکی از شهرهای خوزستان دمای هوا در آفتاب، ٦٤ درجه و در سایه، ٥١ درجه است.

اینها همه در حالی است که سازمان هواشناسی می‌گوید «بستان» با ٥٢ درجه، گرم‌ترین شهر این استان است اما یکی از شهروندان اهوازی به «شرق» می‌گوید که در کمی مانده به اذان ظهر، دمای این شهر به ٥٨ درجه رسیده و گردوغبار شهر را فرا گرفته‌ است! به این موارد باید نگرانی بوشهری‌ها از رطوبت شدید همراه با گرمای بی‌سابقه هوا را هم اضافه کرد

بوشهر مرز ٤٢ درجه را گذرانده؛ اما یکی از بوشهری‌ها می‌گوید که رطوبت هوا در ظهر روز جمعه به‌قدری زیاد بوده که انگار زیر دوش آب داغ ایستاده‌ایم. اختلاف بین رقمی که هواشناسی اعلام می‌کند با رقم واقعی دمای هوا در شهرها، موضوع تازه‌ای نیست اما برای مردم خوزستان و حتی تهران عجیب است که چرا دمای بالای ٥٠ درجه شهرهایشان به صورت رسمی اعلام نشده، آن هم درست روزی که جمعه بوده و منع قانونی‌ای برای کار در گرمای بالای ٥٠ درجه در میان نبوده است.

۱۳۹۵/۵/۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...