نسخه چاپی

تهران آماج حملات تخریب كنندگان هویت تهران

حكیمی پور گفت: در یك ماه اخیر شهر تهران آماج حملات تخریب كنندگان هویت تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام بوده كه گزارشی در این زمینه تقدیم هیات رئیسه محترم شورای شهر از سوی كمیته میراث فرهنگی ارائه می كنیم.

به گزارش نما به نقل از برنا، حکیمی پور عضو کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در صحن شورای شهر تهران در مورد تخریب بناهای تاریخی تهران طی یک ماه گذشته گزارشی را قرائت کرد.

حکیمی پور گفت: در یک ماه اخیر شهر تهران آماج حملات تخریب کنندگان هویت تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام بوده که گزارشی در این زمینه تقدیم هیات رئیسه محترم شورای شهر از سوی کمیته میراث فرهنگی ارائه می کنیم:

در تاریخ 15تیر ماجرای خانه علاالدوله حاکم تهران

مالک این بنا ستاد اجرائی فرمان امام خمینی است.کل بنا 1700 متر است که تنها 150متر آن تاریخی و 1550 آن بایر است. خوشبختانه با پیگیری ها خانه حاکم تهران در تاریخ 28 تیر از لیست مزایده ها خارج شد.البته این بنا در تاریخ 28تیرماه به صورت اضطراری ثبت ملی شد.

موضوع خانه توران در روز 28تیرماه

این اثر که جزو بناهای شاخص معماری می باشد در منطقه یک و در خیابان پسیان قرار دارد. این بنا یکی از باغات تهران از سوی سازمان پارکها و فضای سبز در تاریخ 11 اردیبهشت 1384 تشخیص داده شده بود.

مالک این بنا کمیته امداد است و قصد دارد در این بنا 2هزار متری یک مجتمع مسکونی 12 طبقه را ایجاد کند.

این بنا به صورت اضطراری در همان روز 28 خرداد ثبت آثار ملی می شود ولی متاسفانه تخریب می شود

ویلا پناهی اثر معماری فرانسوی «دوبرول»

کمیته امداد قصد دارد که در این محل یک مجتمع تجاری و اداری با حداقل 8طبقه و 10 طبقه پارکینگ ایجاد کند. در تاریخ 8 شهریور سال 94 شهرداری منطقه 6 طی استعلامی از ادراه کل میراث فرهنگی استان تهران بابت این ملک درخواست نظر می کند و میراث فرهنگی هم خوشبختانه اعلام می کند که این بنا دارای واجد های تاریخی – فرهنگی و معماری است و نباید تخریب شود ولی این استعلام زمانی صورت می گیرد که کمیته امداد درخواست خود را نیمه مرداد 92 به شهرداری ارئه می دهد و شهرداری منطقه 6 باید در همان سال 92 و در آغاز کار استعلام از میراث فرهنگی می گرفت و نه دو سال بعد و در انتها صدور پروانه این استعلام را بکند و این در حالی است که کمیته امداد بالغ بر 25میلیارد طی این دوسال بابت مجوزهای این مجتمع هزینه کرده است و حال ضرر و زیان کمیته امداد را چه کسی پرداخت می کند؟!

«دفتر موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی» که کار معمار معروف ایرانی نظام عامری .این بنا جزو معدودکارهای نظام عامری است که متاسفانه تخریب شد و این سند هویتی نیز به تاریخ پیوست.

در منطقه یک و در خیابان ولیعصر، بعد از پل پارک وی، نبش خیابان میر شریفی تخریب می شود.

میراث فرهنگی کوتاهی کرده است و این بنا را جزو آثار ارزشمند شناسایی نکرده است. از سویی شهرداری هم به راحتی مجوز تخریب و نوسازی ملک را داده

خانه تاریخی ضرابی هم یکی از این دست بناهاست که جزو معدود بناهای دوره اول قاجار شهر تهران محسوب می شود.این بنا در قلب نگین پایتخت و در مطنقه 12، خیابان پامنار و در راسته کوچه صوفیانی است . در اثر همین موضوع و عدم اطلاع میراث فرهنگی استان تهران از وجود چنین بنایی، بنا در حال تخریب و دست اندازی از سوی ساخت و ساز ملک مجاور است.

آخرین مورد جهت استحضار اعضا محترم شورای شهر تهران خانه – باغ رهنما متعلق به مرحوم زنده یاد زین العابدین رهنما نویسنده کتاب های پیامبر و حسین است. خانه – باغ رهنما در سال 82 در فهرست آثار ملی کشور ثبت می شود ولی به دلیل قرارگیری در کنار برج سازان شهر تهران، رو به زوال و نابودی است و شاهدیم که با وجود ثبت ملی بودن،شهردرای منطقه یک خلاف قانون می کند و در حریم این بنا مجوز چند برج بلند مرتبه را می دهد.

نمی دانیم در تهران چه خبر هست و گویا که دیگر زمینی برای تخریب و برج سازی ها وجود ندارد که تنها ملک های تاریخی و دارای ارزش میراثی جولانگاه مافیای تجاری سازی ها شده است.

۱۳۹۵/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...