نسخه چاپی

فشار تركیه به پاكستان برای تعطیلی مدارس گولن

وزیر خارجه تركیه در سفر خود به اسلام آباد و دیدار با سران دولت پاكستان خواستار تعطیلی مراكز تحت نظر «فتح الله گولن» در این كشور شد.

به گزارش نما به نقل از مهر: به نقل از روزنامه «امت نیوز»، «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در سفر یکروزه خود به اسلام آباد و دیدار و گفتگو با «ممنون حسین» رئیس جمهور، «نواز شریف» نخست وزیر و «سرتاج عزیز» مشاور امور خارجه پاکستان خواستار تعطیلی مراکزی شد که تحت نظارت «فتح الله گولن» در پاکستان فعالیت می کنند.

آنکارا و اسلام آباد در تلاش هستند که مدارس و مراکزی که در پاکستان تحت نظر فتح الله گولن فعالیت دارند را به نظارت نهادی دیگر در این کشور درآورند.

چاوش اوغلو در کنفرانس خبری با «سرتاج عزیز» از بیانیه پارلمان پاکستان در مخالفت با کودتای نافرجام ترکیه تشکر و قدردانی کرد.

وی در ادامه افزود: نهادهای آموزشی و فرهنگی که در پاکستان تحت نظر فتح الله گولن فعالیت دارند برای پاکستان و امنیت جهانی خطری جدی محسوب می شوند.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد در سال جاری میلادی توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور به امضا خواهد رسید و مناسبات تجاری ترکیه و پاکستان افزایش پیدا می کند.

شایان ذکر است در پاکستان ۲۱ مدرسه و دانشکده با نام مدارس بین المللی ترکیه و پاکستان موسسه «گولن» فعالیت دارند که در این مدارس و دانشکده ها ۱۰ هزار دانش آموز و دانشجو تحت آموزش قرار دارند. همچنین در این مدارس ۱۲۰۰ معلم و استاد تدریس می کنند که از این میان ۱۳۴ نفر اهل ترکیه هستند.

لازم به ذکر است در کودتای نافرجام ترکیه که گروهی از نیروهای ارتش این کشور با هدف سرنگونی دولت آنکارا عملیات نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کرده بودند و با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد، دستکم ۲۹۰ تن کشته و هزار نفر زخمی شدند. پس از آن دولت آنکارا موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها را آغاز کرد.

دولت اردوغان تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت، تعلیق و یا تحت پیگرد قرار داده است.

«فتح الله گولن» از جمله منتقدان دولت آنکار به شمار می رود که در آمریکا زندگی می کند و مقامات ترکیه بر این باورند که وی کودتای نافرجام را در این کشور رهبری کرده است.

۱۳۹۵/۵/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...