نسخه چاپی

توصیه‌های امنیتی اوباما به ترامپ

چند روز پس از آنكه اوباما، دونالد ترامپ را شایسته تصدی پست ریاست جمهوری ندانست، به این نامزد ریاست جمهوری هشدار داد كه او باید پس از جلسات سنتی محرمانه پیش از انتخابات مراقب صحبت‌هایش باشد.

به گزارش نما، خبرگزاری دانشجو، به نقل از یاهو نیوز، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری‌ خود در پنتاگون به خبرنگاران گفت، او از سنت دیرینه تبعیت خواهد کرد و جلسات اطلاعاتی برای دونالد ترامپ و رقیب دموکرات او هیلاری کلینتون برگزار خواهد کرد.



اوباما گفت: «آنچه به آنها خواهم گفت، این است که این جلسات محرمانه است و اگر آنها می‌خواهند رئیس‌جمهور شوند، باید شروع کنند و همانند یک رئیس‌جمهوری رفتار کنند. این بدین معناست که آنها این اطلاعات را الان دریافت می‌کنند اما آنها را جایی بازگو نمی‌کنند.»



رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه گذشته ترامپ را فردی توصیف کرد که "شایسته تصدی پست ریاست جمهوری" نیست و به جمهوری‌خواهان ارشدی که این "کارآفرین عجول و بی‌پروا" را به عنوان نامزدشان تایید کرده‌اند، خرده گرفت. با این حال او پنج‌شنبه گفت که ترامپ صلاحیت حضور در نشست‌های محرمانه را دارد چرا که اگر فردی نامزد جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری باشد، باید اطلاعات امنیتی را دریافت کند تا اگر زمانی پیروز انتخابات شد، آمادگی اجرای وظایفش را داشته باشد.



اوباما اظهارات ترامپ درباره احتمال تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی آمریکا را رد کرد و آنها را "سخیف" خواند. اوباما همچنین ترامپ را کودکی توصیف کرد که از باخت در بازی ناراحت است. رییس‌جمهوری آمریکا در پنتاگون گفت: قطعا در انتخابات تقلبی صورت نمی‌گیرد. اصلا تقلب در انتخابات یعنی چه؟ این جمله مسخره، کاملا غیرمنطقی و سخیف است. آمریکایی‌ها نباید تفکرات ترامپ در این خصوص را جدی بگیرند. ما مسئولیت‌های خود در کنترل و صیانت از صحت فرآیند رای‌گیری را همانطور که پیش از این جدی گرفته بودیم، جدی می‌گیریم.



اوباما تاکید کرد: همه ما در برهه‌هایی در زندگی‌امان ورزش کرده‌ایم مثلا در حیاط مدرسه و یا زمین شنی و برخی از اوقات کسانی که می‌بازند گلایه دارند که تقلبی صورت گرفته است. اما من هرگز نشنیده بودم که کسی پیش از آنکه بازی تمام شود، و یا حتی پیش از آنکه امتیازها شمرده شود، بگوید که تقلب شده است. پیشنهاد من به او این است؛ بیرون بروید و برای پیروزی در انتخابات تلاش کنید. در پایان روز تصمیم مردم آمریکا مشخص می‌شود. من تنها یک رای دارم.



هنوز مشخص نیست که جلسات محرمانه‌ای که اوباما از آنها سخن گفت، قرار است چه زمانی برای نامزدها برگزار شود. هری ترومن، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا زمانی که روی کار آمد و در انتخابات پیروز شد، اطلاع نداشت که کشورش توانسته با موفقیت یک بمب اتمی تولید کند و او این سنت را از 1952 بنیان نهاد. مقام‌های اطلاعاتی سابق و کنونی آمریکا می‌گویند که اطلاعات مهمی در جریان این جلسات مطرح می‌شود اما اطلاعاتی حیاتی مانند منابع و روش‌ها حذف می‌شود.

۱۳۹۵/۵/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...