نسخه چاپی

صحبت های عراقچی به مناسبت روز خبرنگار

نمایشگاه مشترك عكس و اسناد تاریخی از سوی مركز اطلاعات سازمان ملل متحد با همكاری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: نمایشگاه مشترک عکس و اسناد تاریخی از سوی مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد با همکاری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

این نمایشگاه ۱۷ مرداد با حضور «سیدعباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، «گری لوئیس» هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، «محمد خدادی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، «محمد سریر» رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، «مجید رجبی‌معمار» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، سفیر کشورهای اتریش، استرالیا، فیلیپین، بنگلادش، نماینده کشور مصر و جمعی از هنرمندان افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم مجید رجبی‌معمار گفت: برای خانه هنرمندان ایران افتخار است که میزبان یک نمایشگاه ارزشمند شامل عکس‌های خبری و تاریخی و اسناد تاریخی باشد که به روابط ایران با جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد که متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی با سابقه ۸۲ سال به‌عنوان یکی از با سابقه‌ترین خبرگزاری‌های جهان و منطقه مربوط است. همچنین برای خانه هنرمندان ایران به‌عنوان مرکز اصلی ارتباط و تعامل هنرمندان، همکاری با یک نهاد مهم بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد مایه افتخار است.

او با اشاره به نقش جامعه خبری در کشور، بویژه در ارتباط با هنر و هنرمندان، ادامه داد: جامعه خبری و رسانه‌ای کشور نقشی بسیار جدی در انعکاس ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و فعالیت‌های هنرمندان ایران داشته است و دارد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با دعوت از مهمانان خارجی و سفرای کشورهای مستقر در تهران، گفت: آماده همکاری، بویژه در زمینه‌های فرهنگی و هنری هستیم.

مشاور فرهنگی و هنری شهردار تهران با اشاره به برگزاری این نمایشگاه، اظهار کرد: نمایشگاه مجموعه عکس‌ها و اسناد تاریخی به همت مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران و با همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی، مرکز اسناد تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و آرشیو عکس ملل متحد گردآوری شده است. در این نمایشگاه تلاش می‌شود با نمایش ۷۰ تابلو، حضور ایران در جامعه ملل و گزیده‌ای از نشست‌های منجر به تأسیس این سازمان جهانی، به تصویر کشیده شود.

در ادامه این مراسم «گری لوئیس» هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، با تبریک روز خبرنگار گفت: در واقع این مناسبت به این دلیل در تقویم ثبت شده که در سال ۱۹۹۸ یا ۱۳۷۷ یک خبرنگار جان خود را برای انتشار اخبار از دست داد. این خبرنگار با نام محمود صارمی همراه هشت دیپلمات ایرانی در ساختمانی بودند که مورد حمله طالبان قرار گرفت و کشته شدند. آن روزها را خوب به‌خاطر دارم، چون در آن زمان در افغانستان در دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد کار می‌کردم.

او ادامه داد: تمام جامعه جهانی از رویدادی که در آنجا اتفاق افتاد، بسیار ناراحت بود، زیرا معمولا مکان‌هایی که سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌ها هستند، باید عاری از جنگ باشد، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و طالبان به آنجا حمله کرد. مسلما این روز، روز تاریکی در تاریخ است. از این‌که امروز آقای سینا صارمی، پسر محمود صارمی و نیز برادران او را اینجا می‌بینم، خوشحالم. افتخار این را نداشتم که آقای محمود صارمی را ببینم، اما مرگ او و هشت دیپلمات در زمانی رخ داد که آن‌ها برای دفاع از باورهای خود ایستادگی کردند و به ایران خدمت می‌کردند.

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران همچنین با اشاره به برپایی نمایشگاه عکس مشترک سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد، گفت: عکس‌های به‌نمایش درآمده در این نمایشگاه بیانگر رابطه خوب و همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل است و لحظه‌هایی در این عکس‌ها به ثبت رسیده که این همکاری را نشان می‌دهد. گذشته‌ها زود از یاد و خاطر افراد می‌رود و پیدا کردن این عکس‌ها به‌عنوان گوشه‌ای از تاریخ گذشته، کار دشواری بود.

لوییس در ادامه افزود: زمانی که ایران وارد دوره‌ای جدید، یعنی دوران پسابرجام می‌شود که ما آن را مدیون آقایان روحانی، ظریف و عراقچی هستیم، بهتر است به یاد آوریم که ایران در گذشته و تاریخ حضور داشته و نخستین متن‌های حقوق بشر را کوروش تدوین کرده است.

او یکی از عکس‌های نمایشگاه را به مخاطبان نشان داد و درباره آن گفت: در این تصویر، رییس هیات ایرانی را می‌بینید که در ۲۶ جولای ۱۹۴۵ در حال امضای منشور سازمان ملل است.

وی درباره سایر عکس‌های نمایشگاه عکس مشترک سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد نیز توضیح داد: در این نمایشگاه عکس آقای (نصرالله) انتظام را خواهید دید که با رأی اکثریت به ریاست مجمع عمومی سازمان ملل درآمد. همچنین یکی از عکس‌ها مربوط به آقای دکتر روحانی رییس‌جمهوری ایران است که ایده خود را با عنوان «جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری» در سال ۲۰۱۳ به مجمع عمومی سازمان ملل متحد معرفی کرد.

در بخش دیگری از این مراسم، «محمد خدادی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با تبریک روز خبرنگار و ارج نهادن به فداکاری شهید محمود صارمی و دیگر شهدای عرصه اطلاع‌رسانی، گفت: صارمی جان خود را فدای آزادی اطلاعات و خبررسانی کرد و ما باید در هر لحظه و هر مکان و به هر بهانه برای تقویت صلح و دوستی در جهان تلاش کنیم.

مدیرعامل «ایرنا» با اشاره به رخدادهای تلخ جهانی در ارتباط با مسایل انسانی، بیان کرد: اکنون بسیاری از انسان‌ها با مشکلات بزرگی مانند گرسنگی، کمبود آب، ناامنی و مانند آن مواجه هستند، بسیار از افراد بی‌گناه برای رهایی از شرایط دشوار در دریاها غرق می‌شوند و جالب است که ما بیشتر عکس‌های آن‌ها و خبرهای‌شان را منتشر می‌کنیم تا این‌که اقدامی جدی برای جلوگیری از فاجعه انسانی انجام دهیم.

او ادامه داد: متأسفانه عکس‌ها و خبرهای داعش از سربریدن انسان‌های بی‌گناه در سراسر جهان پربیننده است، در حالی که باید تعالی انسان به‌عنوان زیباترین نام در جهان و ارج نهادن به او و کمک به صلح و دوستی وظیفه تک تک انسان‌ها باشد.

خدادی خطاب به سفیران و نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در این آیین، گفت: امیدوارم هریک از شما نماینده و سفیر صلح و دوستی در جهان باشید.

در ادامه مراسم، «سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت روابط جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل، اظهار کرد: ما به روابط ایران و سازمان ملل متحد اهمیت بسیار زیادی قائلیم اگرچه این روابط فراز و نشیب‌های زیادی بخصوص در سال‌های اخیر و بویژه با شورای امنیت سازمان ملل داشته است.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: قطعنامه‌های متعددی علیه برنامه هسته‌ای ما صادر شد و ما هیچ‌گاه این قطعنامه‌ها را قبول نکردیم و به آن‌ها اعتراض کردیم؛ ولی در اثر مذاکرات هسته‌ای قطعنامه جدیدی صادر شد که همه قطعنامه‌های گذشته را لغو کرد و فصل جدیدی بر روابط ایران و جامعه بین‌الملل و شورای امنیت ایجاد کرد.

وی با بیان این‌که خود قطعنامه شورای امنیت از تغییر بنیادین در روابط ایران و شورای امنیت نام می‌برد، گفت: امیدواریم این تغییر بنیادین خود را در روابط ایران و سازمان ملل در سطح وسیع‌تری نشان دهد.

عراقچی بیان کرد: امیدواریم در گزارش‌های دبیرکل این تغییر بنیادین نشان داده شده باشد و در رفتار دبیرخانه سازمان ملل و دبیرکل سازمان ملل که مورد احترام ما هستند، به‌گونه متعادلی قطعنامه ۲۲۳۱ را که برجام بخشی از آن است، این تغییر بنیادین خود را نشان دهد.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه با گرامیداشت روز خبرنگار، اظهار کرد: در روز خبرنگار که روز شهدای مزارشریف است، دیپلمات‌های ما در سرکنسولگری ایران در مزار شریف و شهید صارمی خبرنگار ایرنا، در یک حمله وحشیانه به شهادت رسیدند.

عراقچی ادامه داد: دیپلمات و خبرنگار همیشه با هم هستند و هر دو در جهت منافع ملی کشور حرکت می‌کنند. حادثه مزارشریف نشان داد که دیپلمات و خبرنگار در خون هم با هم هستند و با هم می‌ایستند و برای منافع کشور خون می‌دهند.

معاون وزیر امور خارجه با تأکید بر این‌که امیدواریم این پیوند، پیوند مبارکی در راستای منافع ملی کشور باشد، گفت: در مذاکرات هسته‌ای ما از نزدیک می‌دیدیم که چگونه خبرنگاران پا به پای ما در مذاکرات حضور داشتند و کار آن‌ها به تعبیر دکتر ظریف، سخت‌تر از ما بود، چراکه کار ما در داخل اتاق و پشت میز مذاکره بود و آن‌ها بیرون اتاق فقط انتظار می‌کشیدند. انتظار زمانی که خبری از اتاق مذاکرات بیرون بیاید و آن‌ها آن را به اطلاع مردم ایران و جهان برسانند و اطلاع نداشتن از آنچه می‌گذرد، سخت‌تر از نشستن در پشت میز مذاکرات و مذاکره کردن بود.

عراقچی گفت: من از نزدیک شاهد کار سخت خبرنگاران بودم و به همه‌شان احترام می‌گذارم و خسته نباشید می‌گویم. امیدوارم همکاری وزارت امور خارجه و خبرنگاران که همیشه پشتیبان اصلی ما در سیاست خارجی بوده‌اند، ادامه یابد.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه با قدردانی از برگزاری نمایشگاه عکس خبرگزاری جمهوری اسلامی و نمایندگی سازمان ملل، اظهار کرد: این نمایشگاه اثر عکاسان و خبرنگاران است و برگزاری این مراسم اقدام بسیار مناسبی بوده است.

در این مراسم، هدیه‌ای به رسم یادبود توسط مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، نماینده سازمان ملل در تهران و سیدعباس عراقچی به فرزند شهید صارمی که به اتفاق خانواده در این مراسم حضور یافته بود، اهدا شد.

در ادامه، نمایشگاه مشترک عکس و اسناد تاریخی در نگارخانه نامی و بهار خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

مجموعه عکس‌ها و اسنادی این نمایشگاه به همت مرکز اطلاعات سازمان ملل و با همکاری ایرنا، مرکز اسناد تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و آرشیو عکس ملل متحد گردآوری شده است.

در این نمایشگاه تلاش شده با نمایش ۷۰ تابلو، حضور ایران در جامعه ملل و گزیده‌ای از نشست‌های منجر به تأسیس این سازمان جهانی به تصویر کشیده شود.

حضور شخصیت‌های برجسته ایرانی هنگام تأسیس این نهاد جهانی و نیز در جریان وقایع مهم تاریخی بین‌المللی، سفر هفت دبیرکل سازمان ملل متحد به ایران و گزیده‌ای از طرح‌های به اجرا درآمده سازمان ملل در ایران، از جمله موضوعات این مجموعه است.

علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند از ۱۸ تا ۲۳ مرداد به نگارخانه‌های نامی و بهار خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

۱۳۹۵/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...