نسخه چاپی

خانواده كیارستمی رسما شكایتی نكردند

رئیس كل سازمان نظام پزشكی كشور با تشریح جزئیات جدید پرونده عباس كیارستمی از پوشش كامل پزشك در مناطق ایران خبر داد و گفت: هم‌اكنون پیشترین چالش پزشكی مربوط به عدم امنیت شغلی پزشكان جوان، پزشكان عمومی و پزشكان بازنشسته است كه هزینه درمان هم ندارند.

به گزارش نما؛ تسنیم نوشت: رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با تشریح جزئیات جدید پرونده عباس کیارستمی از پوشش کامل پزشک در مناطق ایران خبر داد و گفت: هم‌اکنون پیشترین چالش پزشکی مربوط به عدم امنیت شغلی پزشکان جوان، پزشکان عمومی و پزشکان بازنشسته است که هزینه درمان هم ندارند.

علیرضا زالی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با پرداختن به زوایای مختلف حوزه پزشکی کشور درباره جدیدترین وضعیت پرونده مرحوم عباس کیارستمی اظهار داشت: این پرونده براساس ماده 30 سازمان نظام پزشکی و درخواست وزیر بهداشت مورد بررسی قرار گرفت و خانواده کیارستمی هنوز به طور رسمی شکایتی نکردند. بنابراین با جمعی از کارشناسان خبره پزشکی در حال رسیدگی به این پرونده هستیم ولی تصمیم بر آن شده است تا این پرونده به صورت مرحله به مرحله به آن رسیدگی شود و خانواده مرحوم کیارستمی از جمله فرزند وی و پزشک معتمد این خانواده به همراه نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در جلسات کارشناسی پرونده حضور دارند.

وی همچنین درباره وضعیت اخلاق پزشکی نیز توضیح داد: اخلاق پزشکی بسیار مهم است و فارغ از چارچوب‌های خشک باید به آن پرداخت و به نوعی ملکه پزشک شود، بنابراین فقط 2 واحد درسی اخلاق پزشکی کافی نیست و باید ممارست داشته باشد، بنابراین با توجه به اینکه آیین اخلاق پزشکی در سازمان نظام پزشکی نداشتیم ولی کارهایی در فرهنگستان علوم پزشکی صورت پذیرفته بود، آیین‌نامه کامل تا آذرماه امسال آماده خواهد شد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه با تاکید بر جای خالی کمیته اخلاق پزشکی بیمارستانی عنوان کرد: در بیمارستان‌ها 17 کمیته وجود دارد که یکی از مهمترین کمیته‌ها اخلاق پزشکی است و معتقدیم هر چه اقدامات در محیط درمانی مدیریت شود بهتر از پرداختن آن در چارچوب‌های اداری سازمان نظام پزشکی است.

هيچ نقطه‌اي از كشور بدون پزشك نيست

زالی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون طبق بررسی‌ها و تایید وزارت بهداشت هیچ نقطه‌ای از کشور بدون پزشک وجود ندارد، ولو اینکه به صورت شیفتی پزشکان حضور یابند، افزود: هم‌اکنون این روند طی 2 سال اخیر با پوشش تمام مناطق کشور برای حضور پزشک صورت پذیرفته است و سالانه بالغ بر 3 هزار متخصص نیز در کشور نیز توزیع می‌شود که در مرحله جدید این توزیع در شهریور ماه امسال انجام می‌شود.

وی همچنین با پرداختن به یکی از مشکلات عمده جامعه پزشکی عنوان کرد: از مهمترین مشکلات جامعه پزشکی مربوط به پزشکان جوان است که دچار چالش امنیت شغلی برای آینده هستند و این باعث کاهش انگیزه در آنان شده است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور همچنین در ادامه به مشکل پزشکان بازنشسته نیز اشاره کرد و افزود: ما هم‌اکنون مکانیزم ضابطه‌مندی برای دوران بازنشستگی پزشکان نداریم و مشاهده شده است که پزشکان بازنشسته نام‌آور هستند که حتی توان پرداخت هزینه‌های درمانی خود را ندارند.

چالش‌هاي مالياتي و فرسودگي شغلي پزشكان

زالی با پرداختن به چالش‌های مالیاتی پزشکان و همچنین فرسودگی شغلی پزشکان در شهرستان‌ها عنوان کرد: همچنین متاسفانه برخی موسسات خیریه پزشکان جوان را استثمار می‌کنند و این پزشکان جوان مجبور می‌شوند به بهانه موسسه خیریه با درآمدهای بسیار اندک فعالیت کنند.

وی همچنین با پرداختن به این مسئله که پزشکان عمومی فعال در اورژانس‌ها بیشترین گلایه و مشکل را دارند، گفت: البته ما برای آن راه‌حل داریم ولی به هر حال همیشه نیز افزایش تعرفه کارایی ندارد زیرا بیمار به آنها مراجعه نمی‌کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره ارائه آماری از خطاهای پزشکی و درمانی کشور پاسخ داد: انتهای سال 95 آمار تحلیلی در این باره آماده می‌شود ولی این آمار صرفاً مربوط به نظام‌پزشکی نیست بلکه پزشکی قانونی و دادسرای پزشکی نیز هست ولی به هر حال خطای پزشکی در همه جای دنیا وجود دارد ولی بحث پیشگیری و کاهش آن باید مهم جلوه کند مثلاً هم‌اکنون با کمک کمیته‌های بیمارستانی در دو بیمارستان خصوصی کمیته اخلاق تشکیل شده است و درحال بررسی تخلفات یکی از پزشکان است.

زالی همچنین با اشاره به فرا رسیدن روز خبرنگار نیز خاطرنشان کرد: خوشبختانه چالش‌های حوزه نظام سلامت با نگاه عالمانه و فرهنگی خبرنگاران باعث تاثیرگذاری شده است به هر حال امروز شاهد تخصصی شدن اصحاب رسانه هستیم که یکی از مهمترین این حوزه‌ها حوزه سلامت است که باید عالمانه به آن ورود کرد زیرا حوزه سلامت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد بنابراین شاید لازم باشد به دور از خبرهای ساده در حاشیه‌های اخبار تحلیل‌های تبیینی نیز همراه خبر برای منافع ملی و عمومی کشور آورده شود.

۱۳۹۵/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...