نسخه چاپی

صالحی :صنعت هسته‌ای تعطیل نشده است

به گزارش نما - ایران نوشت:صالحی: در صورت توافق ایران و روسیه برای کلنگ‌زنی دو نیروگاه اتمی، پروژه ۱۰ میلیارد دلاری استمرار صنعت هسته‌ای ایران آغاز می‌شود



رئیس سازمان انرژی اتمی ملاقات سران ایران و روسیه در باکو را فرصتی دانست که در صورت توافق طرفین برای کلنگ‌زنی دو نیروگاه اتمی در ایران، به یک پروژه ۱۰ میلیارد دلاری و استمرار صنعت هسته‌ای ایران می‌انجامد. به گزارش «ایران»، علی اکبر صالحی در سخنانی در مراسم کانون حرفه‌ای رسانه ضمن تبیین و توضیح برنامه‌های هسته‌ای و تأکید بر اینکه ایران اهداف مهم خود در حفظ و توسعه برنامه‌های هسته‌ای‌اش را در چارچوب برجام حفظ خواهد کرد، به هجمه‌هایی که این روزها از سوی منتقدان برجام نسبت به مسئولان مذاکره کننده صورت می‌گیرد، پاسخ داد و منتقدان را به رعایت انصاف در موضعگیری در قبال برجام دعوت کرد. صالحی در واکنش به اظهار نظر برخی مسئولان دولت سابق که مدعی شده بودند با برجام بسیاری از برنامه‌های هسته‌ای کشور متوقف شده است، گفت: «نمی‌دانم به چه زبانی باید بگوییم که فعالیت‌های هسته‌ای ادامه دارد. با همه تجربیاتی که در عرصه هسته‌ای به لحاظ علمی، فنی و مدیریتی دارم، می‌گویم که صنعت هسته‌ای تعطیل نشده است و کار ادامه دارد. در مقابل برخی می‌آیند و اخراج چند نفر را در مقابل فعالیت ۱۴ الی ۱۵ هزار نفر در سازمان انرژی اتمی مورد سؤال قرار می‌دهند یا اینکه می‌گویند چرا ۲۰ هزار سانتریفیوژ را از کار انداختید. حرف ما به اینها این است که از ۲۰ هزار سانتریفیوژ، ۱۰ هزار تای آن کار نمی‌کرد و از ۱۰ هزار تای دیگر اکنون 6 هزار تا کار می‌کند.»
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: «برخی فکر می‌کنند بین 6 هزار سانتریفیوژ و ۲۰ هزار تا فاصله زیادی است اما وقتی این اعداد را نسبت به ۱۹۰ هزارتا در نظر بگیرید، می‌بینید چندان فرقی با هم ندارند. فرض کنید همین امروز عصای موسی را به زمین زدیم و ۱۹۰ هزار سانتریفیوژ ایجاد شد. برای تولید سوخت با این تعداد ماشین سالانه ۳۰۰ تن اورانیوم خام نیاز داریم و این فقط برای یک سال است. برای سال‌های آینده باید چکار کرد؟» صالحی در پاسخ به انتقادها درباره رآکتور اراک، هدف ایران در چارچوب اجرای برجام را ساخت یک رآکتور مدرن دانست و تصریح کرد: «ما می‌خواهیم رآکتوری مدرن ایجاد کنیم و در این مسیر فناوری سوخت به دست می‌آوریم و طراحی خودمان را مورد تأیید کشورهای بزرگ هسته‌ای قرار می‌دهیم. این کار در حالی انجام می‌شود که در شرایط قبلی، هیچ‌کس حاضر نمی‌شد این فناوری را به ما بدهد. البته خودمان می‌توانستیم رآکتور را راه بیندازیم یا سوخت را بسازیم اما صنعت هسته‌ای بسیار حساس است و باید مراقبت جدی‌ داشت؛ چرا که صحبت از سرنوشت ۸۰ میلیون انسان است. اگر حادثه‌ای مانند چرنوبیل اتفاق بیفتد، تأثیراتش غیرقابل‌ جبران است. برخی می‌گویند ما با زن و بچه‌مان به داخل نیروگاه (اراک) می‌رویم؛ شما شجاع هستید اما نمی‌توان با جان ۸۰ میلیون نفر بازی کرد.»
برخی به هرکاری ایراد می‌گیرند
صالحی در ادامه فروش آب سنگین به کشورهای مختلف از جمله امریکا را از افتخارات سازمان انرژی اتمی و کشور دانست و با بیان اینکه از هجمه‌ها متحیرم گفت: «کارخانه آب سنگین اراک سالانه ۲۰ تن آب سنگین تولید می‌کند. ما برای ۴۰ الی ۵۰ سال آینده به حدود ۹۰ تن نیاز داریم و مازاد آن را سالانه می‌فروشیم که خوشبختانه توانستیم پس از برجام این کار را انجام دهیم و به آن افتخار می‌کنیم. نمی‌دانم چرا برخی هر کاری می‌کنیم، به آن ایراد می‌گیرند؛ آب سنگین می‌فروشیم می‌گویند چرا می‌فروشید؟ نمی‌فروشیم می‌گویند چرا نمی‌فروشید؟»
صالحی با بیان اینکه با اجرای برجام غنی‌سازی و تولید
آب سنگین در کشور همچنان حفظ شده است، افزود: «موضوع مازاد آب سنگین تولیدی ایران هم در حال حاضر در دستور کار فروش است و صنعت هسته‌ای هم فعالیت خوبی دارد؛ بنابراین منتقدان منصف باشند و به مصالح ملی فکر کنند.» رئیس سازمان انرژی اتمی به مشکلاتی که همچنان بر سر راه مراودات بانکی ایران و اروپا قرار دارد اشاره داشت و گفت که «بانک‌های بزرگ اروپایی با فشار امریکا فعلاً‌ با ما کار نمی‌کنند.»




۱۳۹۵/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...