نسخه چاپی

اخراج و تعلیق از كار ۸۱ هزار كارمند پس از كودتای تركیه

نخست وزیر تركیه می‌گوید در پی كودتای نافرجام در این كشور بیش از ۸۱ هزار نفر به دلیل مظنون بودن به داشتن ارتباط با فتح‌الله گولن رهبر مخالفان، اخراج و یا از كار تعلیق شده‌اند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو آنکارا، فتح الله گولن، شخصیت مذهبی مخالفت دولت را که مقیم امریکاست به طراحی در کودتای نافرجام این کشور متهم می کند.



بن علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه روز شنبه (23 تیر) گفت، در پی تلاش برای کودتا در ترکیه در مجموع 76 هزار و 597 نفر از کار تعلیق و حدود 4 هزار و897 نفر اخراج شده‌اند.



ییلدریم با اشاره به این که بیش از 30 هزار از کارکنان نظامی، قضات و کارکنان دولتی اخراج شده اند افزود، مقام‌های دولتی ترکیه برای جدا کردن آن دسته از افرادی که مستقیم در این کودتا مشارکت داشته‌اند و آن‌هایی که ناخواسته در این ناآرامی گرفتار شده‌اند، در تلاش هستند.



وی گفت: «ما در شناسایی مشکلاتی داریم. ما معیار مشخصی تعیین کرده‌ایم. به نظر من باید میان آن دسته از افرادی که داوطلبانه و عامدانه در این سازمان مشارکت داشته‌اند و افرادی که اتفاقی با آن‌ها ارتباط داشته‌اند، فرق قائل شویم .»



نخست وزیر ترکیه همچنین از رسانه‌های غربی به دلیل «حمایت از طراحان کودتا و ارائه پیشنهاداتی به آن‌ها» انتقاد کرد.



ییلدریم گفت: «برخی رسانه ها به جای این که بگویند ترکیه طراحان کودتا را شکست داد و دموکراسی پیروز شد» سرگرم برسی اشتباهات کودتاچیان هستند و می‌گویند: «آن‌ها (طراحان کودتا) اگر این و یا آن کار را انجام داده بودند، موفق می‌شدند.»



ییلدریم با اشاره به این که آنکارا در قبال درخواست‌هایش در ارتباط با استرداد فتح الله گولن کوتاه نخواهد آمد، افزود هیچ راه حلی جز محاکمه وی وجود ندارد.



عصمت ییلماز، وزیر آموزش ترکیه روز پنجشنبه گفت مقام‌های ترکیه به عنوان بخشی از تدابیر پس از کودتا مجوز کار 27 هزار و 424 نفر را در بخش آموزش لغو کرده‌اند.



ییلماز خاطر نشان کرد: «این افراد اجازه کار در ادارت دولتی و موسسات آموزشی بخش خصوصی را ندارند.»



گروهی از اعضای ارتش ترکیه بامداد شنبه (26 تیر) در آنکارا با حمله به پارلمان، کاخ ریاست جمهوری وتلویزیون دولتی قصد سرنگون کردن دولت و بدست گفتن اوضاع در این کشور را داشتند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی این کودتا شکست خورد.



در خلال این کودتای نافرجام، دستکم 246 نفر کشته و بیش از 2 هزار و 100 نفر زخمی شدند.

۱۳۹۵/۵/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...