نسخه چاپی

خطر دستیابی تروریست‌ ها به سلاح اتمی

یك اندیشكده آمریكایی در واشنگتن مدعی شد ده ها سلاح هسته ای آمریكا كه در پایگاه هوایی تركیه در نزدیك سوریه نگهداری می شوند، با خطر تصرف از سوی «تروریست ها یا سایر نیروهای متخاصم» مواجه هستند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: یک اندیشکده آمریکایی در واشنگتن مدعی شد ده ها سلاح هسته ای آمریکا که در پایگاه هوایی ترکیه در نزدیک سوریه نگهداری می شوند، با خطر تصرف از سوی «تروریست ها یا سایر نیروهای متخاصم» مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اندیشکده مرکز «استیمسون/ Stimson» که در زمینه صلح فعالیت می کند امروز (دوشنبه) در گزارشی اعلام کرد «این که آمریکا در جریان درگیری های داخلی در ترکیه کنترلی بر این سلاح ها داشته یا نه، پرسشی است که پاسخی به آن داده نشده است.»

بر اساس این گزارش، منتقدان از مدتها قبل زنگ هشدار را درباره انبار تسلیحاتی آمریکا در پایگاه هوایی «اینجرلیک» واقع در جنوب ترکیه (110 کیلومتری مرز سوریه ) به صدا در آورده اند. این پایگاه هوایی محل نگهداری تقریبا 50 بمب هسته ای آمریکا است.

«لیسی هیلی» از نویسندگان گزارش این مرکز گفت: «از نظر امنیتی، تداوم نگهداری تقریبا 50 سلاح هسته ای آمریکا در پایگاه اینجرلیک مخاطره آمیز است. تدابیر محافظتی مهمی در این منطقه اجرا می شود اما خطر احتمالی را کاهش نمی دهد. در زمان وقوع کودتا نمی توانیم با اطمینان بگوییم که می توانیم کنترلی بر این پایگاه داشته باشیم »

برخی از کارشناسان از جمله «کوری شیک» از موسسه «هوور» در واشنگتن برخلاف گزارش این مرکز، احتمال خطر حمله تروریست ها به سلاح های آمریکایی در ترکیه را رد کرده اند. این کارشناس در مقاله ای در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: این حقیقت که سلاح های هسته ای در ترکیه نگهداری می شوند آنها را در مقابل خطر تصرف آسیب پذیر نمی کند، حتی اگر ترکیه به دشمنی با آمریکا متمایل شود.

مقام های پنتاگون هنوز درباره گزارش این مرکز اظهار نظر نکرده اند.

مساله خطر دستیابی تروریست ها به سلاح های آمریکایی در اینجرلیک، ماه گذشته و به دنبال تلاش نافرجام در زمینه کودتا در ترکیه اهمیت بیشتری یافت به ویژه این که فرمانده ترکیه ای این پایگاه هوایی به دلیل مظنون بودن به همدستی در نقشه کودتا دستگیر شد.

اینجرلیک، پایگاهی مهم برای ائتلاف به سرکردگی آمریکا در جنگ با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه است. آمریکا از این پایگاه هوایی که در منطقه ای راهبردی واقع شده است، برای به پرواز در آوردن هواپیماهای بدون سرنشین و جنگنده ها به منظور دسترسی سریع به اهداف داعش استفاده می کند.
اما وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مارس گذشته (اسفند 94 و فروردین 95) به خانواده های سربازان آمریکایی و کارکنان غیر نظامی مستقر در جنوب ترکیه دستور داد به دلیل نگرانی های امنیتی این منطقه را ترک کنند.

پنتاگون تمایلی به اظهارنظر درباره محل نگهداری ذخایر هسته ای آمریکا ندارد، اما گفته می شود که این بمب ها در پایگاه اینجرلیک ترکیه نگهداری می شوند تا نقش بازدارنده را در برابر حمله احتمالی روسیه ایفا کرده و تعهد واشنگتن را به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که ترکیه نیز عضوی از آن است، نشان دهد.

«استیو آندراسن» مدیر مرکز سیاست دفاعی و کنترل تسلیحاتی شورای امنیت ملی کاخ سفید بین سالهای 1993 تا 2001، هفته گذشته طی مقاله ای در روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز نوشت: در حالی که تاکنون از بروز هر مشکلی جلوگیری شده است اما شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد وضعیت امنیتی سلاح های هسته ای آمریکا در ترکیه، می تواند یک شبه تغییر کند.
نگرانی ها درباره پایگاه اینجرلیک به دنبال انتشار گزارش هایی درباره برنامه پنتاگون برای مدرنیزه کردن سلاح های هسته ای اهمیت بیشتری یافت. بر اساس این برنامه، آمریکا صدها میلیارد دلار صرف ارتقاء زرادخانه اتمی اش خواهد کرد.

نویسندگان این گزارش معتقدند که نوع خاصی از بمب ها موسوم به B61 باید فورا از اروپا خارج شود که 180 نوع از این بمب در بلژیک، ایتالیا، آلمان، هلند و ترکیه نگهداری می شوند.

۱۳۹۵/۵/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...