نسخه چاپی

جلوه گری پو شاك اقوام ایرانی در شیراز

به گزارش نما - «خبرجنوب» نوشت: دومین همایش پیوند پوشش ایرانی- اسلامی اقوام کشور در شیراز با اجرای مراسم بردن عروس از خانه پدری قوم گرجی، مراسم لول اندازون اقوام فارس و مشتلق دادن قوم بختیاری، نام گذاری نوزاد آذربایجان و اذان گفتن خراسان در شیراز آغاز به کار کرد.

اين همايش به مدت 3 روز در شيراز برپاست كه اقوام ايراني در قالب گروه هاي نمايشي، پوشاك و زيورآلات هر منطقه را به نمايش ميگذارند. در اين همايش، پوشش اقوام ايراني چون لر، ترك، قشقايي، بلوچ، گرجي و بختياري از استان هاي فارس، اصفهان، هرمزگان، خراسان، سيستان و بلوچستان، يزد، بوشهر، چهارمحال و بختياري، گيلان، كرمانشاه و آذربايجان معرفي مي شود.
در اين مراسم معاون ميراث فرهنگي كشور با اشاره به ثبت يك هزار و 350 پرونده ميراث ناملموس در فهرست ملي، بر ضرورت حفظ و احياي آداب و رسوم و ارزش هاي فرهنگي ايران اسلامي تاكيد كرد.
محمدحسن طالبيان بر لزوم حفاظت از ارزش هاي فرهنگي و معرفي آداب و سنن در ابعاد ملي و بين المللي تاكيد كرد و گفت: هم اينك 10 پرونده از ميراث ناملموس كشور در فهرست جهاني به ثبت رسيده كه هريك معرف آداب و رسوم و سنت هاي مناطق مختلف ايران اسلامي است.
به گفته وي، حفاظت از ميراث ملموس و ناملموس يكي از وظايف ميراث فرهنگي محسوب مي شود و ضروري است ديگر دستگاه هاي فرهنگي و اجرايي نيز در اين رابطه ميراث را ياري نمايند.
طالبيان ميراث فرهنگي را به عنوان ناظر و حاكم بر حفاظت از ميراث ناملموس برشمرد و تاكيد كرد: پرچم اين سازمان براي حفاظت از ميراث ناملموس هميشه بالاست.
معاون سازمان ميراث فرهنگي كشور اضافه كرد: بي شك حفاظت از ميراث ناملموس كه حس هويت را به جامعه مي دهد امري ضروري است كه در اين عرصه تاكنون يك هزار و 350 پرونده ميراث ناملموس كشور در فهرست ملي و 10 پرونده نيز در فهرست جهاني به ثبت رسيده است.
وي در ادامه به ثبت قناتها و بيابان لوت در فهرست جهاني اشاره كرد و افزود: ثبت اين مناطق بسيار مهم است و تاثير بسزايي در زندگي جوامع محلي اين مناطق دارد چرا كه به نوعي ضامن و حافظ ميراث طبيعي و محيط زيست مي باشد.
طالبيان در ادامه با ذكر مثالي به تكميل سخنانش پرداخت و گفت: به طور مثال يكي از آئين هاي سنتي كه در بسياري از مناطق كشور رواج دارد مراسم ازدواج قنات است كه اجراي آن به منظور پرآب شدن قنات هاي خشكيده و احياي دوباره آنهاست.
معاون ميراث فرهنگي كشور در ادامه اضافه كرد: بازي هاي محلي و بومي، موسيقي هاي سنتي، مراسم عزاداري امام حسين(ع)، فنون بافت فرش و...، تنها بخشي از موضوعات پروندههاي ثبت جهاني ميراث ناملموس كشور محسوب مي شوند.
در اين مراسم، شاپور رستمي، معاون امور زائرين و گردشگري استانداري فارس طي سخناني به ميراث 2 هزار و 500 ساله فارس اشاره كرد و گفت: اين ميراث فارس به خصوص شهر شيراز را به جهانيان معرفي مي كنيم تا گردشگران خارجي با فرهنگ و رسوم و آداب سنتي اين سرزمين بيشتر آشنا شوند.
وي افزود: تنوع و تعدد جاذبه هاي گردشگري، مذهبي و طبيعي فارس موجب شده كه اين استان به يكي از مناطق منحصربه فرد و جذاب براي گردشگران خارجي و داخلي تبديل شود.
رستمي با بيان اينكه 5/12 درصد جمعيت عشايري كشور در فارس است، افزود: اين جمعيت تركيبي از عشاير قشقايي، لر، عرب و تاجيك مي باشد كه هريك داراي فرهنگ و آداب و رسوم خاصي هستند و براي گردشگران از جذابيت ويژه اي هم برخوردار مي باشند.
معاون استاندار فارس بر ضرورت معرفي اين آداب و رسوم و استفاده از اين داشته هاي فرهنگي تاكيد كرد و گفت: با بهره گرفتن از اين داشتههاي فرهنگي، شاهد توسعه و رونق گردشگري و اقتصادي بيشتر در استان خواهيم بود.
رستمي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ضرورت توسعه گردشگري سلامت و پزشكي در فارس، افزود: در اين استان حدود 63 بيمارستان و 154 متخصص فعال است كه پس از تهران در حوزه درمان و پزشكي سرآمد كشور ميباشد.
معاون امور زیارتی و گردشگری استانداری فارس، گفت: لباسها و فرهنگ ایرانی، ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر محسوب می شود.
وی یادآور شد: علاوه بر داشتههای تاریخی، فارس دارای داشته های مذهبی بسیار خوبی است و بیش از یک هزار و ۴۰۰ بقاع متبرکه در فارس وجود دارد که جایگاه گردشگری مذهبی را در وضعیت مناسبی قرار می دهد.
معاون زیارتی استانداری فارس فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی را یکی از مواردی عنوان کرد که همواره مورد استقبال گردشگران بوده است.
سامانه مجازی فروش محصولات صنایع دستی بانوان راهاندازی میشود
بنابر اين گزارش، در اين مراسم دكتر بهناز موحدي، مدیرکل دفتر برنامهریزی معاونت امور زنان نهاد ریاست جمهوری حوزه خانواده و زنان طي سخناني با بيان اينكه يكي از اهداف در توسعه پايدار، معرفي قابليت هاي فرهنگي هر منطقه است، گفت: توانمندسازي زمان و ارتقاي سطح كيفي زندگي از جمله اهداف برپايي چنين همايشي است.به گفته وي، بي شك توسعه، معرفي و احياي فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه به ويژه پوشاك اقوام، تاثير بسزايي در رونق و توسعه گردشگري خواهد داشت.
موحدي در ادامه به عقد تفاهم نامه با سازمان ميراث فرهنگي كشور در زمينه توسعه صنايع دستي و پوشاك محلي اشاره كرد و گفت: به موجب اين تفاهم نامه، حراجي آثار هنري ويژه زنان توليدكننده، امسال ايجاد مي شود. همچنين سايت مجازي فروش محصولات دستساز هنرمندان نيز فعال و راه اندازي خواهد شد.
مدیرکل دفتر برنامهریزی معاونت امور زنان نهاد ریاست جمهوری از راهاندازی سامانه مجازی فروش محصولات صنایع دستی بانوان تا پایان امسال خبر داد و اظهار داشت: این سامانه در راستای توانمندسازی زنان و ایجاد بازاریابی و بازاررسانی برای فروش محصولات بانوان راهاندازی میشود.
وی با بیان اینکه هدف از راهاندازی این سامانه اشتغالزایی زنان و دسترسی آسان آنان به منابع است، گفت: با راهاندازی این سامانه فضای رقابت برای بانوان فعال در عرصه صنایع دستی فراهم میشود و ضمن ارتقا توانمندیهای خود میتوانند محصولات خود را در معرض فروش بگذارند.
وی با اشاره به همایش پیوند پوشش ایرانی - اسلامی اقوام کشور تصریح کرد: توانمندسازی زنان و ارتقا کیفیت سطح زندگی از جمله اهداف برپایی این همایش بوده است که بیشک در توسعه و رونق گردشگری سهم زیادی دارد.
موحدي افزود: بدون شك با چنين اقداماتي شاهد تحول بزرگي در عرصه توليد محصولات بومي و شناسايي و معرفي فرهنگ و آداب و رسوم اقوام ايراني به گردشگران داخلي و خارجي خواهيم بود.
در ادامه اين مراسم، بهاره شفيعي معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس نيز با تاكيد بر توجه ويژه به پوشاك و نقش هاي حوزه پوشاك و زيورآلات، گفت: پوشاك و لباس نوعي رسانه است زيرا هويت فردي و جايگاه اجتماعي افراد را معرفي مي كند.
وي افزود: چنانچه توجه و نگاهمان به فرهنگ پوشاك و توسعه آن باشد بيشك دچار بي هويتي نخواهيم شد.
به گفته شفيعي، پوشاك ايراني اسلامي رنگين كماني از اقوام ايراني است و تمامي اقوام با خرده فرهنگ ها در واقع رنگ ها را رقم مي زنند كه در اين همايش جلوه گري مي كند.
در ادامه نيز پروين باغبان باشي دبير اجرايي همايش گفت: دومين همايش پيوند پوشش ايراني- اسلامي اقوام كشور به مدت 3 روز در شيراز و با حضور تمامي اقوام ايراني شامل كرد، لر، بلوچ، گرجي، فارس، عشاير و... برپا شده كه هدف از اين برنامه، آشنايي و معرفي فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه و اقوام به بازديدكنندگان است.وي ادامه داد: از برنامه هاي جنبي اين همايش، برپايي كارگاه هاي تخصصي آموزش و آشنايي مردم با فنون ساخت زيورآلات و تزئينات پوشاك اقوام ايراني است.بنابر این گزارش مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: این همایش شعار سال 95 را در حوزه بانوان به عرصه عمل آورده است.معصومه دستغیب با تاکید بر اینکه این همایش پیوندی در حوزه پوشش ایرانی و اسلامی بوده است و لباسهای مختلف اقوام مختلف کشور نمایش داده میشود، اظهار داشت: نسل جوان از فرهنگ و سنت ایرانی فاصله گرفته است و این نمایش می تواند این فاصله را کم کند. وی با تاکید بر اینکه در این همایش تولیدی ها حضور یافتند و 2 روز آموزش علمی و تخصصی در حاشیه این همایش برگزار خواهد شد که بیش از یکصد نفر از سراسر کشور در رشته طراحی دوخت، آموزش های لازم را خواهند دید، تاکید کرد: جذاب سازی فضای مد و لباس در این دوره های آموزشی در نظر گرفته می شود.

۱۳۹۵/۶/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...