نسخه چاپی

رقابت ترامپ و كلینتون برای سبقت گرفتن از یكدیگر در اظهارات ایران‌ستیزانه

نامزدهای دو حزب دموكرات و جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا تلاش كرده‌اند در بیان اظهارات ایران‌ستیزانه از یكدیگر سبقت بگیرند.

به گزارش نما به نقل از فارس، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و «هیلاری کلینتون»، رقیبش از حزب دموکرات تلاش کردند با بیان اظهارات ضد ایرانی از یکدیگر سبقت بگیرند.

دفتر ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» روز پنجشنبه در بیانیه‌ای بار دیگر از نقش هیلاری کلینتون در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 انتقاد کرد.

در این بیانیه آمده است: «توافق عمیقاً معیوب با ایران که کلینتون رهبری مخفیانه مذاکرات برای عقد آن را به عهده داشت هر روز بدتر و بدتر می‌شود.»

ترامپ این اظهارات را در واکنش به گزارشی ادعایی از موسسه علوم امنیت بین‌الملل مطرح کرد. در این گزارش ادعا شده بود که گروه 1+5 در روز اجرایی شدن برجام، برای ایران در برخی مفاد این توافق، معافیت‌هایی قائل شده است.

مقام‌های ایران و آمریکا این گزارش را رد کرده‌اند.

در بیانیه ستاد انتخاباتی ترامپ آمده است: «اکنون مشخص است که اوباما همه چیز به ایران داد تا توافقی پر از راه گریز با این کشور امضا کند که هرگز مانع دستیابی ایران به بمب نمی‌شود، دشمنان ما را جسور می‌کند و باعث تأمین مالی تروریسم می‌شود.»

هیلاری کلینتون، ساعاتی بعد بدون اشاره به گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌الملل، موضع سخت‌گیرانه‌ای علیه ایران اتخاذ کرد.

«جس لریچ»، سخنگوی کلینتون گفت: «هیلاری کلینتون از تمدید قانون تحریم ایران حمایت می‌کند و معتقد است که این کار باید بعد از بازگشایی کنگره فوراً انجام شود.»

«قانون تحریم‌ ایران» که در سال 1996 به تصویب رسیده، زیربنای بسیاری از قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران را تشکیل می‌دهد. این قانون سال 2016 منقضی می‌شود.

نمایندگان کنگره آمریکا چندین طرح برای تمدید این قانون دارند، اما کاخ سفید گفته که از تمدید پیش از موعد این قانون حمایت نمی‌کند.

سخنگوی کلینتون گفت: «هیلاری همیشه این را به صراحت گفته که توافق تاریخی سال گذشته گامی رو به جلو برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است اما ما باید طبق اصل 'اعتماد نکن و راستی‌آزمایی کن' عمل کنیم.»

وی اضافه کرد که کلینتون حفظ زیرساخت‌های تحریم‌ها برای بازگرداندن ایران در صورت تخطی ایران از مفاد برجام را ضروری می‌داند.

علی اکبر ولایتی، عضو هیأت عالی نظارت بر اجرای برجام اخیراً در اظهارنظری درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته تفاوتی بین دو نامزد حزب جمهوری‌خواه و دموکرات وجود ندارد.

وی گفت:«شاید عده‌ای دموکرات‌ها را بهتر بدانند اما از نظر ما دموکرات ها با اجرا نکردن بندهای توافقنامه هسته ای، ثابت کردند تفاوتی با جمهوریخواهان ندارند. صرفنظر از اینکه رئیس جمهور آینده آمریکا چه کسی باشد، در صورتی که آمریکاییها بندهای توافقنامه هسته ای را اجرا نکنند، دست ایران برای دیگر گزینه ها باز خواهد بود.»

همچنین اخیراً دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، در جلسات گردهمایی برای معرفی نامزدهایشان برای رقابت در انتخابات ریاست‌ جمهوری سندهای رسمی سیاست‌گذاریشان را به تصویب رساندند.

هر دو سند در بخش سیاست خارجی به تشریح خط مشی احزاب اصلی آمریکا در برابر ایران به طور کلی و «برجام»، به طور اخص می‌پردازند.

سند رسمی سیاست‌گذاری حزب جمهوری‌خواه این توافق را «توافق شخصی رئیس‌جمهور (آمریکا) و غیرالزام‌‌آور برای رئیس‌جمهور بعدی» توصیف می‌کند.

این سند، علاوه بر این «برجام» را به بسترسازی برای گسترش «تروریسم» در منطقه متهم می‌کند و از رئیس‌جمهور بعدی آمریکا می‌خواهد تمامی گزینه‌ها علیه ایران را عملی نگاه دارد.

چند هفته بعد از این سند، حزب دموکرات نیز سند رسمی سیاست‌گذاری خود را به تصویب رساند. این حزب، بر خلاف حزب رقیب، «برجام» را به رسمیت می‌شناسد اما اعلام می‌کند که در صورت راهیابی نماینده حزب دموکرات به کاخ سفید وی «تردیدی برای استفاده از گزینه نظامی» علیه ایران، در صورت تخلف این کشور از مفاد «برجام» به خود راه نخواهد داد.

۱۳۹۵/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...