نسخه چاپی

ابطال كارت خبرنگاری 115 خبرنگار در تركیه

اداره كل مطبوعات و اطلاعات نخست وزیری تركیه كارت خبرنگاری دائمی 115 روزنامه نگار در این كشور را به اتهام ارتباط با گروه گولن باطل كرده است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، با ابطال اخیر، شمار کارت خبرنگاری باطل شده در ترکیه به دنبال کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته در این کشور به 620 فقره رسید.

اداره کل مطبوعات و اطلاعات نخست وزیری ترکیه همچنین 11 تن از کارکنان این اداره را به اتهام ارتباط با گروه گولن اخراج کرده است.

اداره کل مطبوعات و اطلاعات نخست وزیری ترکیه تنها نهادی است که کارتهای خبرنگاری، خبرنگاران داخلی و خبرنگاران خارجی مقیم ترکیه را صادر می کند.

فعالیت خبری رسمی در ترکیه مستلزم داشتن کارت خبرنگاری است که تحت شرایط خاصی به متقاضیان اعطا می شود. دو نوع کارت خبرنگاری از سوی این اداره کل صادر می شود که کارت خبرنگاری دائمی برای آندسته از خبرنگاران اعطا می شود که سابقه فعالیت خبری حداقل 18 سال داشته باشند. کارت خبرنگاری برای متقاضیانی که فارغ التحصل رشته خبرنگاری باشند، بعداز حداقل 9 ماه از اولین مراجعه به این اداره و با تصمیم کمیسیون صدور کارت خبرنگاری صادر می شود. برای کسانی که فارغ التحصل رشته های غیر خبرنگاری باشند، بعداز 18 سال و با بررسی عملکرد خبری آنها صادر می شود.

گرچه کار خبری در ترکیه چارچوب قانونی خاصی دارد ولی در سالهای اخیر شمار خبرنگارانی که دستگیر و زندانی شده و یا ماهها و سالها مجبور به حضور در مقابل دادستانها و قضات مانده اند، افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

دولت آنکارا ضمن رد ادعاهای اعمال فشار علیه خبرنگاران و اعمال محدودیت برای آزادی مطبوعات در این کشور، در توجیه دستگیری های گسترده خبرنگاران مدعی است بخش اعظمی از اتهامات وارده به خبرنگاران ناشی از فعالیت خبری آنان نبوده و بلکه آنها به نوعی مرتکب جرائمی چون همدستی با سازمان های تروریستی و یا فعالیت های غیرقانونی شده و به همین دلیل به دادگاهها کشانده شده اند.

تا پیش از رویدادهای 25 – 17 دسامبر سال 2013 میلادی و شروع عملیات پاکسازی در دستگاههای دولتی و غیر دولتی با عنوان مبارزه با ساختار موازی در دولت و عوامل فتح الله گولن و به ویژه کودتای نافرجام 15 جولای گذشته، بخش اعظمی از خبرنگاران در ترکیه با اتهامات همکاری و همدستی با پ.ک.ک دستگیر و محاکمه و زندانی می شدند. اما بعد از سال 2013 و به ویژه بعداز 15 جولای، بطور بی سابقه ای در تاریخ مطبوعات این کشور، خبرنگاران با دستگیری های گسترده ای روبرو شده اند.

دولت آنکارا عملیات موسوم به ارتشا و فساد پلیس استانبول به دستور دادستانی این شهر علیه مقامات بلندپایه دولت آنکارا در سال 2013 را توطئه ای برای سیاه نمایی مقامات دولتی و براندازی دولت قانونی حزب آک اعلام کرده و با ضد حمله، پاکسازی گسترده ای را در دستگاههای دولتی شروع کرد.

قابل ذکر است، فقط طی هفته گذشته دادستانی استانبول دستور دستگیری 35 تن از خبرنگاران را داد که 9 تن از آنها سه شنبه دستگیر شدند.

گفته می شود 18 تن از خبرنگاران پیش از اینکه حکم دستگیری آنها صادر شود، از ترکیه خارج شده اند.

این خبرنگاران متهم به عضویت در گروه تروریستی موسوم به فتو هستند.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مجمعی موسوم به پلاتفورم خبرنگاران دستگیر شده، شمار روزنامه نگاران و خبرنگاران زندانی و محکوم در بازداشتگاههای ترکیه منتهی به 11 شهریور ماه جاری 82 نفر است.

ترکیه فتح الله گولن و دار و دسته او را به تشکیل سازمان تروریستی فتو و اقدام به کودتا متهم کرده است.

به دنبال کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته، دولت آنکارا عملیات گسترده ای را برای پاکسازی عناصر گولن در دستگاههای دولتی، امنیتی و ارتباطات مالی آن در شرکتها و ارتباطات اطلاعاتی و افکار سازی آن در رسانه ها شروع کرده است.

۱۳۹۵/۶/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...