نسخه چاپی

ایران 7 برابر اروپا برنج مصرف می كند

مدیر كل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد با بیان اینكه مصرف سرانه برنج در ایران ۳۷.۰۷كیلوگرم اعلام شده است، گفت: ایرانی‌ها تقریبا ۷ برابر اروپایی‌ها برنج مصرف می‌كنند.

به گزارش نما؛ کاوه خاکسار در گفتگو با مهر با بیان اینکه مصرف سرانه برنج در ایران براساس اعلام مرکز آمار ایران در سال گذشته، ۳۷.۰۷ کیلوگرم است، اظهارداشت: هنوز مرکز آمار میزان مصرف سرانه برنج در سال‌جاری را اعلام نکرده اما بعید به نظر می‌رسد این عدد تغییری کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه متوسط مصرف سرانه برنج در جهان ۵۷.۲ کیلوگرم است، اضافه کرد: مصرف سرانه ایران از دنیا کمتر اما از اتحادیه اروپا، کشورهای توسعه یافته، آمریکا، روسیه و مکزیک بسیار بیشتر است.

به گفته این مقام مسئول متوسط مصرف سرانه برنج در اتحادیه اروپا ۵.۳ کیلوگرم است و ایرانی‌ها تقریبا ۷ برابر اروپایی‌ها برنج مصرف می‌کنند.

خاکسار افزود: متوسط مصرف سرانه این کالا در کشورهای درحال توسعه ۶۸.۱، هند ۷۳.۲، روسیه ۵، مصر ۴۱.۵، مکزیک ۶.۲ و آمریکا ۱۱.۲ کیلوگرم است.

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه عمده غذای مصرفی کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله چین، ژاپن، فیلیپین، مالزی و تایلند برنج است، گفت: متوسط مصرف سرانه برنج در چین ۷۵.۸ و ژاپن ۵۷.۷ کیلوگرم است.

خاکسار با اشاره به اینکه متخصصان تغذیه باید درباره میزان مصرف برنج در کشور نظر بدهند، افزود: در جلسه‌ای که ما با کارشناسان تغذیه داشتیم نظر آنان این بود که بطور متوسط هر فرد باید روزانه ۹۰ گرم برنج مصرف کند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر هر ایرانی به طور متوسط روزانه ۱۰۳ گرم برنج مصرف می‌کند، ادامه داد: اگر این عدد به ۹۰ گرم کاهش پیدا کند مصرف سرانه ما به ۳۲ و نیم کیلوگرم خواهد رسید.

خاکسار متوسط مصرف سرانه ۳۲ کیلوگرم را برای کشور بسیار ایده‌آل دانست و گفت: در صورتی‌که مصرف سرانه برنج در کشور به ۳۲ کیلوگرم برسد نیاز کشور به برنج حدود ۲ میلیون و ۵۶۰ هزارتن خواهد بود که امکان تامین آن در داخل کشور وجود دارد و ما از واردات بی نیاز خواهیم شد.

‌براساس این گزارش درحال حاضر نیاز کشور به برنج حدود ۳ میلیون تن است که نزدیک به ۲ میلیون تن آن در داخل کشور تولید و بقیه وارد می‌شود.

۱۳۹۵/۶/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...