نسخه چاپی

اعدام یكی دیگر از رهبران جماعت اسلامی در بنگلادش

مقامات بنگلادشی یكی دیگر از رهبر حزب "جماعت اسلامی" را به جرم جنایات جنگی در طول جنگ استقلال 1971 از پاكستان اعدام كردند.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، میر قاسم علی، از رهبران حزب جماعت اسلامی روز شنبه در زندانی در نزدیکی داکا پایتخت بنگلادش اعدام شد.

پس از این اتفاق، وزیر کشور بنگلادش اعلام کرد: تدابیر امنیتی برای جلوگیری از هر گونه بروز ناآرامی توسط حامیان میرقاسم علی اتخاذ شده است.

در همین راستا حزب جماعت اسلامی در بیانیه‌ای با محکوم کردن اعدام رهبر خود توسط دولت بنگلادش، خواستار اعتصاب هشت ساعته از ساعات اولیه امروز (یکشنبه) شد.

این اعدام یک روز پس از آن انجام گرفت که میر قاسم علی درخواست عفو از ریاست جمهوری را رد کرد. رییس جمهور بنگلادش در گذشته درخواست‌های انجام شده از سوی دیگر رهبران اسلامی برای عفو را رد کرده بود.

سه شنبه گذشته دادگاه عالی بنگلادش درخواست نهایی برای بازنگری در حکم اعدام وی را رد کرد. پس از این تصمیم، حزب جماعت اسلامی خواستار برگزاری اعتصاب در این کشور در روز چهارشنبه شد اما این فراخوان با استقبال گسترده رو به رو نشد.

دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم جنگی ارتکابی از سوی این فرد در نوامبر 2014 این فرد را به اتهام شکنجه، آدم ربایی و قتل محکوم دانست.

از سال 2010 و در زمان آغاز به کار این دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم جنگی مربوط به استقلال بنگلادش از پاکستان تاکنون پنج تن به اتهام ارتکاب جرایم جنگی اعدام شده‌اند.

میر قاسم علی یکی از اعضای ارشد سیاست‌گذاری حزب جماعت اسلامی و یکی از تامین کنندگان مالی این گروه بود. وی به ارتکاب هشت فقره جرم شامل آدم ربایی و قتل یک مرد جوان در سلول و تحت شکنجه محکوم شده بود. وی به دلیل ارتکاب جرایم دیگر به 72 سال حبس نیز محکوم شده بود.

مقام‌های داکا می‌گویند سربازان پاکستانی با کمک نیروهای محلی در جریان جنگ استقلال 1971 سه میلیون تن را کشته و 200 هزار زن را مورد تجاوز قرار دادند.

۱۳۹۵/۶/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...