نسخه چاپی

دیدار اردوغان و اوباما در حاشیه نشست سران گروه 20

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه و اوباما روز یكشنبه در شهر هانگژو ، در حاشیه نشست سران گروه 20 كه به میزبانی چین برگزار می شود، دیدار و گفت و كردند. این اولین دیدار روسای جمهوری دو كشور بعداز كودتای نافرجام و بروز تنش جدی در روابط بر سر كردهای سوریه - پ ی د- می باشد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، در دیدار محمد شمشک معاون اقتصادی نخست وزیر، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه، برات آلبایراک وزیر انرژی و حاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه، اردوغان را همراهی کردند.
این دیدار حدود 40 دقیقه به طول انجامید و شبکه های خبری بطور زنده اظهارات کوتاه روسای جمهور دو کشور را پخش کردند.
اوباما با تقدیر و تشکر از اینکه ترکیه دروازه های خود را به روی پناهجویان باز کرده و بیش از هر کشور دیگر پذیرانی آوارگان شده است، گفت: این موضوع در حاشیه نشست های مجمع عمومی سالانه سازمان ملل در نیویورک به طور اختصاصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نباید ترکیه بار سنگین این کار را به تنهایی به دوش بکشد. همه باید کمک کنند.

او با اشاره به اینکه در دوران ریاست جمهوری هم پیمانی قوی با اردوغان داشته، ابراز امیدواری کرد هم پیمانی دو کشور ادامه یابد.
اوباما با اشاره به کودتای نافرجام 15 جولای (25 تیرماه گذشته) مقاومت شجاعانه مردم ترکیه در قبال کودتاگران را شایان تقدیر توصیف کرد و گفت و گوی تلفنی خود با اردوغان را به دنبال این رویداد خاطر نشان کرد.

رئیس جمهوری آمریکا با محکوم کردن کودتا بر حمایت کشورش از دمکراسی در ترکیه تاکید کرد و گفت: در تحقیقات آنکارا برای شناسایی و مجازات عاملان این کودتا حمایت های لازم را خواهند داشت.
وی همکاری و همراهی ترکیه در مبارزه با داعش را مهم خواند و گفت: ترکیه هم پیمان مهمی در ناتو است و در مقابله با داعش نیز در داخل ائتلاف بین المللی نقش موثری را ایفا می کند.
اردوغان نیز با تشکر از حمایت اوباما از دولت ترکیه به دنبال کودتای نافرجام و ذکر اینکه گفت در دوره ریاست جمهوری اوباما، شراکت راهبردی دو کشور ارتقا یافته، افزود: البته تشدید حملات تروریستی در ترکیه به دنبال کودتای نافرجام قابل تامل است.

او با تاکید بر اینکه کشورها مبارزه با تروریسم را بدون تبعیض و تعریف تروریسم خوب و بعد بطور منسجم و هماهنگ داشته باشند، گفت: ترکیه در منطقه با داعش و در کنار آن با ترور پ.ک.ک، پ.ی.د/ی.پ.گ( حزب اتحاد دمکراتیک سوریه – یگانهای مدافع خلق) با عزم راسخ مبارزه می کند.
او تصریح کرد ترکیه نمی خواهد در مرزهای جنوبی خود با کریدور ترور روبرو شود. ترکیه به همکاری خود با ائتلاف بین المللی ضد داعش ادامه می دهد.

رئیس جمهوری ترکیه در مورد استرداد فتح الله گولن خود تبعید در پنسیلوانیای آمریکا گفت: پیش از کودتای نافرجام پرونده های مربوط به فعالیت های تروریستی و غیرقانونی گولن به مقامات آمریکایی تحویل داده شده و در پرونده اتهامات وارده به وی در بعد از کودتا نیز در دست تهیه است و به زودی وزیر دادگستری و وزیر خارجه ترکیه به آمریکا رفته و در این زمینه با مقامات آمریکا گفت و گو می کنند.
اردوغان در حالی با اوباما دیدار کرد که شب گذشته نیز دیدار دو ساعته با ولادیمیر پوتین داشت.

کارشناسان روابط بین المللی در آنکارا با اشاره به اینکه محور اصلی گفت و گوهای اردوغان با رهبران روسیه و آمریکا، بحران سوریه و اهداف عملیات برون مرزی ترکیه با عملیات موسوم به سپرفرات در شمال سوریه می باشد، می گویند تاکید اردوغان در دیدار با اوبا بر اینکه به تشکیل کریدور ترور در مرزهای جنوبی خود اجازه نخواهند داد، مهمترین چالش آنکارا با واشنگتن و در همین حال مهمترین نقطقه اشتراک آنکارا با تهران و مسکو در خصوص حفظ تمامیت ارضی سوریه می باشد.

از سوی دیگر رویکرد آنکارا در تعامل با تهران و روسیه در حل بحران سوریه و اقدام به عملیات نظامی در شمال سوریه، واشنگتن را که تا دوره اخیر همواره با خواسته های آنکارا در تشکیل منطقه امن در شمال سوریه و موضوع عدم حمایت تسلیحاتی و سیاسی واشنگتن از نیروهای پ.ک.ک، پ.ی.د/ی.پ.گ به عنوان گروههایی که آنکارا آنها را ادامه پ.ک.ک و سازمان های تروریستی ارزیابی می کند، مخالفت و یا مقاومت می کرد، به نوعی به نزدیکی و دلجویی با ترکیه واداشته است. در این راستا همزمان با اعلام برنامه دیدار اوباما با اردوغان در چین، آمریکا سامانه موشکی «هیمراس» را که از مدتها پیش برای تقویت سامانه دفاع هوایی ترکیه در مرز سوریه قرار بود به ترکیه ارسال کند، در مرز سوریه مستقر کرد و روز گذشته اولین عملیات خود را علیه مواضع داعش در خاک سوریه انجام داد.

به رغم اینکه کارشناسان با اشاره به شک و شبهه جدی در افکار عمومی و حتی سیاست گذاران ترکیه در خصوص تفاوت بین گفتارها و عملکردهای آمریکا و برخورد ها و سیاستهای متفاوت نهادهای آمریکایی چون سیا و پنتاگون در سیاست خارجی، بر این باورند که آنکارا در دوره پیش رو به ویژه با توجه به تشدید حملات پ.ک.ک در داخل و تلاشهای این گروه به نوعی برای حفظ خط ارتباطی خود با پ.ک.ک، پ.ی.د/ی.پ.گ در شمال سوریه و همچنین خودداری آمریکا از تحویل گولن به ترکیه، کاهش التهاب در روابط آنکارا – واشنگتن در دوره نزدیک را بسیار دشوار ارزیابی می کنند. از این منظر دیدار اوباما با اردوغان را مهم دانسته ولی در حدی نمی دانند که بتوان روابط دو طرف را با خط درشت قبل و بعد دیدار روسای جمهوری دو کشور از هم جدا کرد.

۱۳۹۵/۶/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...