نسخه چاپی

احتمال تولید مستقل رنو در ایران

روز گذشته در مراسم رونمایی از «رنوساندرواستپ‌وی» در شركت پارس‌خودرو هر چند توقع‌ها بر آن بود كه بعد از گذشته 7ماه از برجام، تكلیف قرارداد جدید رنو با دو خودروساز بزرگ داخلی مشخص شود اما پیمان كارگر، مدیرعامل رنو پارس همچون گذشته حاضر به ارائه اطلاعات شفاف درخصوص آینده همكاری‌های جدید با خودروسازان ایرانی نشد.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، درحالی‌که برخی رنو را متهم به سهم‌خواهی از خودروسازان ایرانی می‌کنند و همین موضوع را عامل اصلی در تاخیر امضای قراردادهای جدید می‌خوانند اما پیمان کارگر این موضوع را رد کرد و گفت: رنو براساس سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایران فعالیت می‌کند و به هیچ عنوان سیاست‌هایی را که برخلاف مواضع وزارت صنعت باشد به شرکتی ایرانی خود تحمیل نخواهد کرد. وی افزود: رنو براساس استراتژی محصول محوری که دارد در بازار ایران به فعالیت می‌پردازد. به گفته او این شرکت براساس نیاز بازار ایران خودروها را انتخاب می‌کند و از این طریق مشارکت‌های خود با خودروسازان را دنبال می‌کند. یکی از موضوعات مورد بحث تولید خودروی کوئید در ایران است که پرسش‌های بسیاری را به‌دنبال دارد.

کارگر با اشاره به اینکه رنو قصد دارد در خودروهای رنج زیر 30 میلیون تومان فعالیت جدی داشته باشد، گفت: رنو کوئید مطمئنا در ایران تولید خواهد شد، اما هنوز مشخص نیست که این خودرو از طریق کدام شریک تجاری ما در ایران تولید می‌شود. مدیرعامل رنو پارس با بیان اینکه اگر شرکای ایرانی تمایل به تولید خودرویی نداشته باشند؛ بنابراین رنو خود وارد عمل می‌شود، تاکید کرد: اگر کسی قصد تولید کوئید یا هر خودروی دیگر را نداشته باشد، رنو آن را به‌صورت مستقل تولید خواهد کرد. پیمان کارگر در پاسخ به اینکه چرا برخلاف شرکت‌هایی چون پژو و سیتروئن، رنو هنوز قرارداد جدیدی با خودروسازان ایرانی منعقد نکرده است، اظهار کرد: ۱۰ سال که است محصولات‌مان را در ایران تولید می‌کنیم مثل برخی شرکت‌ها نبودیم که با بروز مشکلات ایران را ترک کردند؛ بنابراین رنو شرکت جوینت‌ونچر خود در ایران را دارد و در حال فعالیت است. کارگر با اشاره به اینکه رنو قطعه‌سازان خارجی را به قطعه‌سازان ایرانی مرتبط و دانش فنی را به ایران منتقل کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر درصد تولید داخلی «رنو استپ وی» ۳۸ درصد است که تا دو سال آینده به بیش از ۴۰ درصد خواهد رسید. او تصریح کرد: تولید چند مدل خودروی جدید رنو در ایران قطعی شده که یکی از آنها کوئید خواهد بود. مدیر عامل رنو پارس با بیان اینکه استراتژی رنو تولید یک تا دو خودرو در سال است، گفت: در تمام دنیا مصرف خودروهای کراس‌اوور کوچک شهری افزایش یافته است و براین اساس این خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته شده است. خودروی «رنو ساندرو استپ‌وی» روی پلت‌فرم ال-90 تولید شده و در ۶ رنگ در بازار ایران عرضه خواهد شد.



امضای ۴ قرارداد جدید خارجی

اما مراسم رونمایی از «رنو ساندرو استپ‌وی» روز گذشته با حضور منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. معظمی در حاشیه رونمایی از این خودرو، خبر از امضای ۳ تا ۴ قرارداد جدید با خودروسازان خارجی تا پایان امسال داد و گفت: آغاز تولید خودروهای پژو در ایران با ۲۰ درصد داخلی‌سازی همراه خواهد بود. یکی از موضوعات حائز اهمیت طی روزهای اخیر بحث داخلی‌سازی 20 درصدی پژو 2008 است؛ به‌طوری که برخی این موضوع را مغایر با سیاست و برنامه‌های وزارت صنعت می‌دانند. منصور معظمی اما این موضوع را تنها برای تولید یک خودرو در آغاز همکاری دانست و گفت: با وجود این، براساس الزامات وزارت صنعت داخلی‌سازی باید با 40 درصد آغاز شود و ظرف سه سال به 80 درصد برسد. معظمی تاکید کرد: سیاست تولید وزارت صنعت حداکثر استفاده از توان داخلی است و این عدد برای خودروسازان یک الزام است که اگر از آن تبعیت نکنند، وزارتخانه با آنها برخورد می‌کند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای ۳ تا ۴ قرارداد جدید خودروسازی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: شرکت‌های معتبر خودروساز خارجی در پی امضای قرارداد و آغاز همکاری مشترک خودروسازان ایرانی هستند.



تولید خودروهای جدید رنو و نیسان در ایران

در مراسم رونمای از «رنو استپ‌وی» مدیرعامل پارس خودرو نیز خبر از تولید مدل‌های جدید خودروهای رنو و نیسان در آینده‌ای نزدیک داد. ناصر آقامحمدی با بیان اینکه خوشبختانه تجربه تحریم را از سر گذراندیم و رکود سنگینی که سال گذشته در اقتصاد کشور داشتیم نیز پشت‌سر گذاشته شده است، گفت: پس از برجام با توجه به جذابیت‌های بازار ایران اتفاقاتی خوبی در صنعت خودرو افتاده است. خودروسازی کشور وارد دوران جدیدی می‌شود و در آینده شاهد رونق آن خواهیم بود. او تاکید کرد: رنو همکار استراتژیک پارس خودرو است و انتظار داریم در آینده نزدیک مدل‌های جدید خودروهای رنو و نیسان را در این شرکت تولید کنیم.

آقا محمدی با بیان اینکه در حال مذاکره برای تولید محصول جدید نیسان هستیم، گفت: مذاکرات به‌طور جدی ادامه دارد البته به نتیجه نهایی نرسیده ایم. او با اشاره به احتمال تولید مجدد خودروی نیسان قشقایی در ایران اظهار کرد: تولید این خودرو به‌دلیل تحریم‌ها متوقف شده بود که این خودرو در دستور کار مذاکرات است. بنا به گفته مدیرعامل پارس‌خودرو مدل دنده دستی «رنوساندرو استپ‌وی» به قیمت ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و مدل دنده اتوماتیک نیز به قیمت ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه خواهد شد.

۱۳۹۵/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...