نسخه چاپی

درگیری‌های داخلی گروه‌های تروریستی

تحولات میدانی و سیاسی در سوریه با سرعت بیشتری در حال رخ دادن است، نگاه‌های میدانی به حلب و از نظر سیاسی به گفت‌و‌گوهای آمریكا و روسیه است.

به گزارش نما به نقل از فارس، اوضاع میدانی سوریه در روزهای اخیر تحولات بسیاری داشته است که در شکل کلی به نفع دولت سوریه پیش رفته است.

به نوشته پایگاه خبری الوقت، حلب در مسأله سوریه جایگاه بالایی به خود اختصاص داده است، چه از این لحاظ که نیروهای ارتش و مقاومت سوریه توانسته‌اند در بخش جنوب غربی پیشروی کنند و محاصره بخش غربی حلب را کامل کنند و چه از لحاظ ادامه حضور ترکیه در اراضی سوریه در حومه شمالی آن.

تنگ تر کردن محاصره در اطراف حلب شرقی

نیروهای ارتش و مقاومت سوریه به طور کامل روز یکشنبه گذشته دانشکده‌های نظامی جنوب غرب را به کنترل خود در آوردند، بار دیگر توانستند تروریست‌ها را در بخش شرقی حلب محاصره کنند. از سوی دگر ارتش سوریه در جبهه «الراموسه» و بخش غربی دانشکده‌های نظامی پیشروی کرد و بلندی «المقالع»، گردان «پدافند هوایی» و مناطق «البرادات»«الزیوت» را در جنوب شهرک «المشرفه» به کنترل خود در آورد و درگیری‌ها را به اطراف انبارهای «خان طومان» در بخش جنوبی حومه حلب بکشاند.

به همراه پیشروی نیروهای سوری، پوشش هوایی و توپخانه‌ای وسیع نیز در جریان است، به طوریکه هواپیماهای ارتش سوریه، انبارهای اطراف خان طومان و در بخش جنوبی این شهرک خطو امدادی تروریست‌ها و محل تجمع آن‌ها را بمباران کردند.

منابع میدانی، تأکید می‌کنند که ارتش سوریه و حامیانش سعی دارند تمام مواشعی که از آگوست گذاز دست داده‌اند را باز گردانند و اطراف حلب را ایمن سازند؛ مشابه همان اتفاقی که در حمص و داریا افتاد و در نهایت تروریست‌ها مجبور به زمین گذاشتن سلاح و ترک شهر شدند.


درگیری‌های داخلی گروههای تروریستی

پس از این پیروزی‌های نیروهای ارتش و مقاومت سوریه، اختلافات بین گروههای تروریستی بالا گرفته و آن‌ها یکدیگر را به کم‌کاری و اهمال، متهم می‌کنند.

در این میان تروریست‌ها برای شکستن محاصره بخش شرقی حلب، تا کنون هزینه گزافی داده‌اند. آن‌ها از 31 جولای گذشته عملیاتی تحت عنوان «حماسه بزرگ حلب» را برای این کار آغاز کردند اما تا کنون 1300 تن کشته داده‌اند که 40 تن از آن‌ها از فرماندهان بوده‌اند که این مسأله موجب تضعیف شدید روحیه آن‌ها شده است.

ىر این میان، گروه « جبهه فتح الشام» (جبهه النصره سابق) گروههای ارتش آزاد را متهم می‌کند که نیروهایش را از جنوب حلب به منطقه «جرابلس» در شمال انتقال داده تا به توصیه ترکیه با داعش و کُردها بجنگند و به همین دلیل جنوب حلب به دست نیروهای دولت سوریه و هم‌پیماناش افتاده است.

در حومه ادلب نیز بین گروه «احرار الشام» و «جد الاقصی» که از طرف عربستان حمایت می‌شود درگیری‌های شدید رخ داده و اوضاع بحرانی است.

در همین حال پس از اینکه گردان‌های موسوم به «صقور الشام» از گروهک «احرار الشام» جدا شدند این گروهک نیز دچار چند دستگی شده است.



توافق روسیه و آمریکا درباره حلب

در سطح بین‌المللی نیز مشخص است که پیشروی نیروهای مقاومت و بازگرداندن محاصره حلب آمریکا را مجبور کرده است تا به فکر توافقی با روسیه باشد و مقرر بود تا پیش از نشست کشورهای گروه 20 این توافق اعلام شود اما آمریکایی‌ها روسیه را به روی گردانی از توافق متهم کردند و ولادیمیر پوتین نیز اختلافات را بالا دانست. طبق گفته رسانه‌ها آمریکایی‌ها سعی دارند تا منطقه شمال حلب و جاده «الماستیلو» را منطقه عاری از سلاح اعلام شود، یعنی ارتش سوریه و هم‌پیمانانش نتوانند میوه پیروزی در حلب را بچینند.

تردید درباره تحقق رؤیای «روژ آوا»

اما در حومه شمالی حلب و در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه، نیروهای ترکیه به همراهی گروه «ارتش آزاد» در این منطقه کماکان حضور دارند و توانسته‌اند خط مرزی بین «جرابلس»، «اعزاز» و «الممتد» را به طول 90 کیلومتر پس از راندن داعش از آن‌جا به کنترل خود در آورند.

بنابراین تحقق رؤیای کردهای سوریه برای تشکیل منطقه خودمختار موسوم به «روژ آوا» با شک و تردید همراه شده است و حضور نیروهای ترکیه در شمال سوریه مانع از آن می‌شود که کانتون «کوبانی» به «عفرین» بپیوندد.

برخی منابع از نیت ترکیه برای پیشروی در داخل خاک سوریه و تسلط بر شهر «الباب» خبر می‌دهند که در صورت انجام چنین اقدامی کردها دیگر برای رسیدن به کانتون‌های دیگر امیدی نخواهند داشت.

تهران نیز اعلام کرده است که هیچ طرفی حق ندارد بدون اجازه دولت سوریه، وارد خاک این کشور شود.

زمین‌گیر شدن تروریست‌ها در حماه

با پیشروی چند روزه تروریست‌های «جند الاقصی» در شمال حماه، ارتش سوریه و مقاومت وارد صحنه شد و در حال باز پس گیری مناطق اشغال شده است.

انفجارهای انتحاری در استان‌های سوریه

در روزهای گذشته در 4 شهر استان سوریه از جمله در حومه دمشق، در طرطوس، حمص و الحسکه انفجار انتحاری صورت گرفته و به طور مجموع بیش از 50 کشته و دهها زخمی بر جای گذاشته است. طرطوس بیشترین سهم را در تعداد قربانیان داشت، با 30 کشته و 45 زخمی.

در انفجار حمص نیز دو نفر کشته شدند. دو انفجار نیز در حومه دمشق منجر به کشته شدن یک نفر شد و بمب‌گذاری در یک موتور سیکلت در استان الحسکه هم 5 نفر کشته و چند نفر هم زخمی شدند.

گروه تروریستی داعش مسئولیت تمامی این انفجارها را برعهده گرفته است.

۱۳۹۵/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...