نسخه چاپی

مهم‌ترین دلیل خودكشی ایرانی‌ها چیست؟

به گزارش نما - روزنامه شهروند نوشت: بیش از ٩٠‌درصد افرادی که خودکشی می‌کنند، دچار اختلالات روانی‌اند از خبرهای مختلف صداوسیما فقط بوی مرگ و ناامیدی می‌آید.

سازمان جهانی بهداشت چندی پیش آخرین آمار از وضع خودکشی در کشورها را منتشر کرد، گزارشی که نشان می‌داد هر ٤٠ ثانیه یک نفر در دنیا، خودکشی می‌کند.

براساس آخرین آمار این سازمان، هر سال نزدیک به یک‌میلیون نفر در جهان دست به خودکشی می‌زنند. در گزارش قبلی این سازمان آمده بود که سهم ایران از این خودکشی‌ها، ٤‌هزار و ٦٩ مورد در ‌سال است؛ آماری که نشان می‌دهد به‌طور متوسط هر روز ١١ نفر در کشور با خودکشی به زندگی‌شان پایان می‌دهند.

این گزارش‌ها درحالی منتشر می‌شود که تاکنون آمار رسمی مرگ بر اثر خودکشی در کشور اعلام نشده است، حالا هم که ٢٠ شهریورماه (١٠ سپتامبر) روز جهانی پیشگیری از خودکشی است، رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی بدون ارایه آماری از خودکشی‌ها در کشور، به نکته قابل توجهی درباره علت این اقدام اشاره می‌کند. او به ایرنا می‌گوید: ناامیدی، مهم‌ترین دلیل خودکشی در کشور است.

همین هم می‌شود تا حسین اسدبیگی از برخی برنامه‌های صداوسیما انتقاد کند: لازم است در برنامه‌های صداوسیما، نشاط اجتماعی ایجاد شود، چراکه اکنون از خبرهای مختلف صداوسیما فقط بوی مرگ و ناامیدی می‌آید و اغلب اخبار و برنامه‌ها به جنگ، بلای آسمانی و افراد کشته‌شده اختصاص دارد.

اسدبیگی ادامه می‌دهد: صداوسیما با بزرگ‌نمایی برخی اخبار موجب ایجاد بدبینی در هموطنان می‌شود درحالی‌که یکی از اقدامات موثر در کاهش بار خودکشی در هر جامعه‌ای این است که خوشبینی را به‌طور واقعی در دل مردم بیندازیم.

او حرف‌های دیگری هم می‌زند؛ مثل تأثیر برخی عوامل در اقدام به خودکشی: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ٩٠‌درصد افرادی که خودکشی می‌کنند، اختلالات روانی دارند، البته مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مشکلات خانوادگی از دیگر عواملی هستند که افراد را به سمت خودکشی می‌برند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، خودکشی یکی از مسائل سلامتی همه کشورهاست و دومین علت مرگ‌ومیر در جهان بین جوانان و نوجوانان ١٥ تا ٢٥‌سال بعد از سوانح و حوادث است.

به گفته رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، در‌ سال حدود یک‌میلیون نفر به علت خودکشی، جان خود را از دست می‌دهند و ٢٠ برابر این رقم نیز دست به خودکشی می‌زنند. به طورکلی خودکشی ١,٤‌درصد مرگ‌های دنیا را به خود اختصاص می‌دهد: نرخ خودکشی در ایران نسبت به کشورهای دیگر کمتر است. در جهان ١٤ نفر در هر یک‌صد‌هزار نفر به علت خودکشی جان خود را از دست می‌دهند که این عدد در ایران ٦ نفر در هر یک‌صد‌هزار نفر است که خودکشی کامل دارند.

او درحالی این آمار را اعلام می‌کند که هیچ آمار دقیقی درباره میزان خودکشی در ایران وجود ندارد. با این همه، این مسئول در سازمان بهزیستی به آمار پیشگیری از خودکشی اشاره می‌کند: سال گذشته ٤٢٤٠ خودکشی از طریق تلفن ١٢٣، مراکز ثابت مداخله در بحران و خودروهای سیار به این مرکز گزارش شد که توانستیم برای آنان اقدام‌ها و مداخلاتی انجام دهیم اما این مداخلات کافی نیست.

پیش از این معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی آماری نزدیک به این را اعلام کرده بود. به گفته حبیب‌الله مسعودی، در ‌سال گذشته با کمک اورژانس اجتماعی از ٤‌هزار و ٢٠٠ مورد اقدام به خودکشی جلوگیری شد که از این تعداد ٢‌هزار و ٨٠٠ مورد از سوی زنان و مابقی هم از سوی مردان صورت گرفته بود.

حالا رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در روز جهانی پیشگیری از خودکشی، به اهمیت انعکاس خبرهای خودکشی در رسانه‌ها اشاره می‌کند: لازم است رسانه‌ها درباره مسائلی مانند خودکشی و خودزنی آموزش ببینند. به علت انتشار سریع اخبار در فضای مجازی متاسفانه نظارت بر اخبار خودکشی در این فضا سخت است و بسیاری از اخبار بی‌پایه و اساس در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ مثلا در رسانه‌ها نباید محل و صحنه‌های مربوط به خودکشی نمایش داده شود، چراکه این کار موجب می‌شود افراد دیگری از عمل فرد خودکشی‌کننده تقلید کنند. برای نمونه اکنون پل رودخانه نانجینگ ینگتزه در چین و پل گلدن گیت در آمریکا محل‌هایی برای خودکشی است و حتی روی این پل‌ها تلفن‌هایی گذاشته‌اند که بالای کیوسک‌های تلفن نوشته شده امیدواری وجود دارد؛ اگر قصد خودکشی دارید می‌توانید تلفن را بردارید و با یک کارشناس صحبت کنید.

مشکلات اجتماعی و معضلات خانوادگی؛ عمده‌ترین عوامل خودکشی

تنها این مسئول در سازمان بهزیستی نبود که دیروز به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی صحبت کرد. محمدرضا پارسی، مدیرکل بهزیستی استان گیلان هم دیروز از امضای تفاهمنامه پیشگیری از خودکشی میان بهزیستی و سایر اداره‌های استان گیلان خبر داد. او گفت: این تفاهمنامه میان بهزیستی، مراکز اورژانس اجتماعی، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری، آتش‌نشانی و آموزش و پرورش در بحث خودکشی در استان منعقد شده است.» به گفته او، سازمان بهزیستی گیلان تمرکز ویژه‌ای به بحث خودکشی در سال‌های اخیر داشته است: «عمده‌ترین عوامل خودکشی در جامعه امروزی مشکلات اجتماعی و معضلات خانوادگی است.

۱۳۹۵/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...