نسخه چاپی

شایع‌ترین علت‌ مرگ ایرانی‌ها چیست؟

دبیر علمی هجدهمین كنگره بین‌المللی سازه‌های قلب و عروق با اشاره به اینكه طبق آخرین آمار ۲۶درصد مردان ایرانی سیگار می‌كشند، گفت: فشار خون بالا، دیابت، چاقی و استعمال سیگار از دلایل عمده بروز سكته قلبی در كشور به شمار می‌رود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، مسعود اسلامی در افتتاحیه هجدهمین کنگره بین‌المللی سازه‌های قلب و عروق اظهار داشت: علی‌رغم اینکه آمار سکته قلبی و مغزی در کشورهای اروپایی در حال کاهش بوده این آمار در کشور ما کم نشده چرا که برنامه‌های پیشگیرانه به‌درستی مدنظر قرار نگرفته است.

وی چاقی، دیابت و عدم تحرک همچنین استعمال دخانیات را از دلایل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی برشمرد و عنوان کرد: با تشخیص به‌موقع می‌توان از آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی کاست.

دبیر علمی هجدهمین کنگره بین‌المللی سازه‌های قلب و عروق با اشاره به اینکه داروهای جدید، روش‌های غیرجراحی، برنامه‌های ملی پیشگیری از استعمال دخانیات از جمله محورهای بحث در این کنگره است، گفت: 26 درصد مردان ایرانی سیگار می‌کشند و این مسئله آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در آنها را افزایش می‌دهد.

اسلامی با بیان اینکه 15 درصد افراد از فشار خون بالای خود اطلاع داشته و حدود 85 درصد اطلاع از این مسئله ندارند، گفت: این موضوع نیز در افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار تأثیرگذار است.

به‌گفته این فوق‌تخصص قلب و عروق 12.5 درصد افراد بالغ در کشور مبتلا به دیابت بوده در حالی که می‌توان با رژیم غذایی جلوی چاقی و دیابت را تا حدود زیادی گرفت.

همچنین طبق آخرین آمارهای ارائه شده 50 درصد جامعه شهری ایران افزایش وزن دارند که این موضوع خطرناک بوده و خطر مرگ و میر را زیاد می‌کند.

وی با تأکید بر ضرورت اجرای برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی گفت: مسئولین می‌توانند با همکاری انجمن‌های پزشکی برنامه‌های صحیحی را در این زمینه تدوین کنند.

دبیر علمی هجدهمین کنگره بین‌المللی سازه‌های قلب و عروق ادامه داد: پزشکان متخصص قلب و عروق ایران در سطح پزشکان اروپایی و آمریکایی بوده و فقط ضعف کشور ما در حوزه پیشگیری است.

اسلامی در ارتباط با بیماری‌های مادرزادی قلبی گفت: سوراخ بین دو دهلیز یا بین دو بطن از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی مادرزادی در کشور به شمار می‌رود و احتمال بروز آن در زایمان‌های طبیعی یک درصد است که اغلب خفیف بوده و با تشخیص به‌موقع درمان می‌شوند.

به گزارش انجمن آترواسکلروز ایران ــ وی شایع‌ترین علت مرگ‌ و میر را در کشور سکته قلبی برشمرد و گفت: 20 تا 30 درصد مرگ و میر کشور ناشی از این مسئله است.

دبیر علمی هجدهمین کنگره بین‌المللی سازه‌های قلب و عروق در پایان علت اصلی سکته قلبی در جوانان را استعمال سیگار، قلیان و استرس‌های روحی برشمرد و خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه به‌میزان قابل توجهی می‌توان بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش داد.

۱۳۹۵/۶/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...