نسخه چاپی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم: ایران برای جمعیت بیشتر از این هم آب دارد

به گزارش نما - ایسنا نوشت: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر 93 درصد از آب موجود در کشور، صرف کشاورزی می شود و این یعنی اینکه باید آموزش‌های جدید کشاورزی به روستاییان بدهیم تا این آمار به 85 درصد برسد. همین هشت درصد کاهش ذخیره آب کشاورزی و افزایش سطح زیر کشت نیز شدت پیدا می کند و امرار معاش ایشان نیز بهبود می‌یابد.

ابوالفضل رضوی عدم ارائه راهکار صحیح برای استفاده از آب را بحران اصلی و موجود حال حاضر دانست و عنوان داشت: در حوزه آب کمبود داریم و شکی در این مورد نیست اما حقیقتا نبود راهکار مناسب برای استفاده از آب مشکل اصلی کشور است.

وی افزود: در کشورهای اروپایی که آب فراوان وجود دارد، مثل ما نه در کشاوری، نه صنعت و نه در شرب آب مصرف نمی کنند.

رضوی با اشاره به اینکه از سال 93 راهکارهای خوبی برای مقابله با کمبود آب انتخاب شد، عنوان داشت: مجلس نهم در این زمینه کمک کرد و 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و با پیگیری رئیس جمهوری برداشت کردیم در روستاها اقدام به آب رسانی شد. در سال 93 بالای شش هزار روستای کشور با تانکر آب رسانی می شد ولی با تزریق پول برای آب رسانی روستایی، تا حدی اقدامات لازم صورت گرفت.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با تصریح بر اینکه متاسفانه کمبود آب و خشکسالی روستاها تنها در مناطق کم آب نیست، اظهار داشت: متاسفانه در استان چهارمحال بختیاری که منشا آب است نیز با کمبود آب در حوزه شرب روستاها و کشاورزی شاهد هستیم.

وی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، درباره تعداد روستاهایی که مشکل کمبود آب دارند، گفت: حدود 6642 روستا که به دلیل نبود منابع زیرزمینی دارای مشکل هستند، شناسایی شدند. البته احتمال دارد این آمار در سال های آینده اضافه شود. مطمئنا نزدیک به 3000 روستا، اقدام می شود و مشکلات آب شربشان حل می شود؛ دو هفته پیش در روستایی در خراسان جنوبی پروژه دو گانه آب رسانی را در حضوراستاندار افتتاح کردیم، یعنی آب شرب را از آب مصرفی دیگر جدا کردیم.

رضوی با بیان اینکه مسئله آب شرب نمی تواند نیازهای درآمدی روستاییان را برطرف کند، عنوان داشت: در این مورد هم بحران فکر برای راه حل های آب، وجود دارد وگرنه کشورمان برای جمعیت بیشتر از این نیز آب در اختیار دارد. در حال حاضر 93 درصد از آب موجود در کشور، صرف کشاورزی می شود و این یعنی اینکه باید آموزش های جدید کشاورزی به روستاییان بدهیم تا این آمار به 85 درصد برسد. همین هشت درصد کاهش ذخیره آب کشاورزی و افزایش سطح زیر کشت نیز شدت پیدا می کند و امرار معاش ایشان نیز بهبود می یابد.

وی ادامه داد: کشاورزی سنتی با زمین های خرد و اراضی خرد کشاورزی یکی از مسائلی است که باید برای آن چاره ای اندیشید و خرد شدن اراضی کشاورزی را در دستور کار قرار دهیم تا علاوه بر اینکه زمین های زیر کشت افزایش پیدا می کند، مصرف آب نیز کاهش پیدا می کند.

۱۳۹۵/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...