نسخه چاپی

اردوغان: قانون "جاستا" مایه تاسف است

رئیس‌جمهوری تركیه از تصمیم كنگره آمریكا برای لغو وتوی اوباما درباره لایحه حقوقی ۱۱ سپتامبر انتقاد كرد و گفت كه انتظار دارد این قانون هر چه سریعتر لغو شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کنگره آمریکا اخیرا وتوی باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور علیه قانون "عدالت علیه حامیان تروریسم (JASTA) جاستا" مربوط به شکایت بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر از دولت عربستان را لغو کرد و آمریکایی‌ها اکنون اجازه دارند از دولت‌های خارجی مثل عربستان برای نقش داشتن در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر شکایت کنند.

طی ماه‌های گذشته روابط آنکارا و ریاض بسیار نزدیک شده است و در همین راستا منافع مشترکی را در سوریه دنبال می‌کنند. اردوغان جمعه میزبان شاهزاده محمد بن نایف، ولیعهد عربستان در کاخ ریاست جمهوری‌اش بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در جلسه پارلمان گفت: اجازه کنگره آمریکا به خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر برای شکایت از عربستان "مایه تاسف" است. این امر مغایر با اصول مسئولیت‌پذیری فرد خاطی در یک جرم است. امید داریم که این گام "اشتباه" هر چه زودتر لغو شود.

در جریان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا حدود ۳۰۰۰ تن کشته شدند و خانواده قربانیان حملات مذکور متقاعد شده‌اند که دولت عربستان در این حملات دست داشته است. ۱۵ تن از هواپیماربایان از شهروندان سعودی بودند اما هیچ ارتباطی با دولت ریاض هنوز اثبات نشده است. دولت عربستان هرگونه ارتباط با این توطئه‌چیان را رد می‌کند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا این تصمیم را "خطرناک" توصیف کرد و عربستان هم نسبت به "تبعات فاجعه‌بار" آن هشدار داد.

۱۳۹۵/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...