نسخه چاپی

دو عامل مهم سرطان سینه در زنان

در بخش زنان شایع ترین سرطان، سرطان سینه است. از عوامل كاهش این بیماری، مسئله پایین بودن سن باروری است. در خانم هایی كه در سن بالا دچار بارداری می شوند، متاسفانه میزان سرطان بیشتر است كه البته این بعد از مسائل ژنتیك است كه مسئله مهمی است.

به گزارش نما؛ دکتر مهری رایکا در برنامه "گفت وگوی علمی" رادیو گفت وگو بیان داشت: در بخش زنان شایع ترین سرطان، سرطان سینه است. از عوامل کاهش این بیماری، مسئله پایین بودن سن باروری است. در خانم هایی که در سن بالا دچار بارداری می شوند، متاسفانه میزان سرطان بیشتر است که البته این بعد از مسائل ژنتیک است که مسئله مهمی است.

برنامه "گفت وگوی علمی" با موضوع (سرطان و راه های مبارزه با آن) و با حضور دکتر مهری رایکا متخصص و جراح زنان و زایمان به روی آنتن رفت.

دکتر مهری رایکا با بیان اینکه در بدن انسان هزاران بافت و میلیون ها سلول وجود دارد؛ گفت: هر کدام از سلول ها بنا بر زمان بیولوژیکی خودشان زندگی و تکثیر می کنند و در زمان مقرر نیز از بین می روند و بازسازی می شوند. در این سیر گاهی یکسری عوامل باعث تغییر در ژنتیک آن سلول می شوند و DNA آن را بر هم می ریزند.


وی ادامه داد: این تغییر باعث تکثیر غیر طبیعی سلول می شود که همین موضوع باعث می شود عملاً غذا و خونی که قرار است به سلول برسد، کاهش پیدا کند و همین مبنای رشد یک سلول سرطانی می شود. اگر آن عوامل باعث نقصان سیستم ایمنی نیز شده باشند، می توانند باعث رشد این سلول های سرطانی نیز شوند و می توانند در جای خودشان یا فواصل دورتر در بدن ایجاد مشکل کنند.

این متخصص و جراح زنان و زایمان درباره زمینه کاری خود بیان داشت: در بخش زنان شایع ترین سرطان، سرطان سینه است. از عوامل کاهش این بیماری، مسئله پایین بودن سن باروری است. در خانم هایی که در سن بالا دچار بارداری می شوند، متاسفانه میزان سرطان بیشتر است که البته این بعد از مسائل ژنتیک است که مسئله مهمی است.

وی اضافه کرد: مسئله دیگر، طولانی کردن دوره شیردهی است که برای جلوگیری از سرطان بسیار اهمیت دارد و همچنین وجود و مصرف یکسری از هورمن ها نیز باعث افزایش سرطان سینه می شود. در کنار اینها، مسائل تغذیه ای، محیطی و مسائل استرس زا نیز در ایجاد سرطان سینه نقش دارند که از جمله مصرف دخانیات و مواد الکی از آن جمله هستند.

رایکا با تاکید بر اهمیت فاکتورهای ژنتیک و ارث ، تصریح کرد: در واقع راس مسائل سرطان های سینه این موضوع است به ویژه وقتی در سن های پایین افراد دچار این بیماری می شوند.

۱۳۹۵/۷/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...