نسخه چاپی

واردات برنج ممنوع است

وزیر كشاورزی در پاسخ به سوال نماینده لنگرود اعلام كرد: واردات برنج از تیر ماه سال ۹۵ ممنوع شده است كه همه این محدودیت ها به خاطر حمایت از تولید بوده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود از وزیر کشاورزی در دستور کار مجلس قرار گرفت. این سوال در خصوص علت عدم اشراف وزیر به موضوع کشاورزی (واردات و قاچاق محصولات کشاورزی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی) بود.

لاهوتی در این خصوص گفت: مجلس برای رفع مشکلات بخش سیاستگذاری و اختیارات واردات و صادرات محصولات کشاورزی، قانون انتزاع را تصویب کرد و این اختیار را به وزارت کشاورزی محول کرد، اما هنوز هم در این بحث با مشکل مواجه هستیم و نتوانستیم در تولید مایحتاج اولیه کشورمان خودکفا شویم.

وی ادامه داد: اگر مصرف سرانه برنج ۳۶ کیلوگرم باشد مصرف کشور به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن می رسد. در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ تن برنج در کشور تولید می شود. چرا این اراده وجود ندارد که ۴۰۰ هزار تن باقیمانده را نیز در کشور تولید کنیم. تا این مسئله حربه و دستاویزی نباشد که یک صاحبان منافع دو تا ۳ میلیون تن برنج به این بهانه در سال وارد کنند.

عضو کمیسیون برنامه با انتقاد از واردات و قاچاق کالا گفت: قطعا میوه با کانکس سردخانه دار وارد کشور می شود. وزیر محترم شاید بگوید من مسئول پیگیری قاچاق نیستم، اما قانون مبارزه با قاچاق کالا اینگونه اصلاح شد که اگر قاچاقی از مرز رد شد امکان برخورد با عوامل، محل نگهدارنده و توزیع کننده آن فراهم باشد.

لاهوتی در خصوص تغییر کاربری اراضی اظهار کرد: بنابه آمار مرکز پژوهش ها ۳ هزار هکتار مزارع برنج در شمال و ۷ هزار مزارع چای تغییر کاربری پیدا کردند اگر شما صنعت کشاورزی را اقتصادی کنید، دیگر نیازی نیست اقدامی برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی انجام دهید.

در ادامه حجتی وزیر کشاورزی در پاسخ به این انتقادات گفت: طبق آمار موجود در سال ۹۲ برنج به میزان یک میلیون و ۹۵۶ تن وارد شد. در سال ۹۳ این میزان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن و در سال ۹۴ به حسب ۴۴ هزار تن کاهش یافت.

وی همچنین در خصوص تولید چای نیز گفت: در سال ۹۳، ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن چای وارد شده است.

وزیر کشاورزی ادامه داد: معضلات سنوات قبل که صدها هزار تن چای سنواتی در انبارها باقی می ماند در دو سه سال اخیر حل شد.

حجتی همچنین با بیان اینکه بالاترین تعرفه برای واردات برنج وضع شده است، گفت: تعرفه واردات برنج ۴۰ درصد است که علاوه بر آن ۵ هزار ریال برای واردات هر کیلو برنج عوارض دریافت می شود.

وی تصریح کرد: واردات برنج از تیر ماه سال ۹۵ ممنوع شده است که همه این محدودیت ها به خاطر حمایت از تولید بوده است.

وزیر کشاورزی در خصوص اقدامات این وزارتخانه برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی گفت: ما طبق قانون وظایف خود را برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی انجام دادیم که نتیجه آن تشکیل حدود ۸۰ هزار پرونده قضایی بوده است که منجر به صدور حکم نیز شده است.

حجتی ادامه داد: وزارت کشاورزی در خصوص اراضی کشاورزی که در داخل محدوده شهرها هستند خلع ید شده است و در مورد اراضی که در طرح های هادی روستایی قرار دارند، کاره ای نیست.

وی گفت: ۴ هزار و ۴۰۰ روستا در مازندران و گیلان تحت طرح هادی قرار گرفته اند که به صورت متوسط وزارت کشاورزی در خصوص ۱۵۰ هزار هکتار زمین خلع ید شد.

وزیر کشاورزی در خصوص قاچاق محصولات کشاورزی نیز نسبت به بیماری هایی که در اثر استفاده از میوه های قاچاق از کشورهای مختلف به ایران انتقال داده می شود، هشدار داد.

در ادامه مهرداد بائوج لاهوتی گفت: شما ۶ ماه اختیار برنج را به من بدهید مشکل خودکفایی در تولید این محصول را حل می کنم.

حجتی نسبت به واردات برنج های آلوده انتقاد کرد و گفت: برنج هایی که از مبادی رسمی وارد می شوند، آلوده هستند، اما برنج های قاچاق به مراتب از وضعیت وخیم تری برخوردارند.

وی ادامه داد: آقای وزیر می فرمایند فقط ۳ نوع میوه وارد می شود آناناس، نارگیل و موز اما بازارهای ما پر از پرتقال ها، نارنگی ها و سیب های وارداتی است. این در حالی است که هر ساله ۳۰۰ هزار تن میوه تولید داخل دور ریخته می شود.

در پایان لاهوتی اعلام کرد: نسبت به پاسخ های وزیر قانع نشده است و وارد بودن سوال به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد.

نمایندگان نیز با ۹۲ رای موافق، ۸۹ رای مخالف، ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در مجلس سوال نماینده لنگرود را وارد ندانستند. وارد بودن سوال نیازمند نصف به علاوه یک آرای مثبت نمایندگان بود.

۱۳۹۵/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...