نسخه چاپی

به‌ هم‌ ریختگی جنسیتی در جمعیت هند

در هند مشكل فقر، باعث شده خانواده اجباراً تلاش كنند تا تعداد فرزندان خود را محدود نگه دارند، علاوه بر این در فرهنگ سنتی هند، فرزندان پسر محبوبیت بیشتری نسبت به دختران دارند و اعتبار بیشتری برای والدین خود به ارمغان می‌آورند. در نتیجه سقط جنین تنها به دلیل جنسیت، در این كشور رواج دارد.

به گزارش نما به نقل از تجارت فردا - ایما موسی‌زاده: همه ما درباره مشکلات ناشی از سیاست تک‌فرزندی که دولت چین برای بیش از 20 سال آن را اجرا کرد شنیده‌ایم. مهم‌ترین مشکل این سیاست عدم توازن فعلی بین زنان و مردان است که در حال حاضر در زمینه ازدواج و اقتصاد این کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است. اما شاید ندانید که هند، با وجودی که سیاست محدودیت فرزندی هم در آن اجرا نشده است، از همین مشکل رنج می‌برد.

در هند مشکل فقر، باعث شده خانواده اجباراً تلاش کنند تا تعداد فرزندان خود را محدود نگه دارند، علاوه بر این در فرهنگ سنتی هند، فرزندان پسر محبوبیت بیشتری نسبت به دختران دارند و اعتبار بیشتری برای والدین خود به ارمغان می‌آورند. در نتیجه سقط جنین تنها به دلیل جنسیت، در این کشور رواج دارد.

همین موضوع باعث شده در حال حاضر تعداد مردان 43 میلیون نفر از تعداد زنان هندی بیشتر باشد. دولت هند سیاست‌های مختلفی را برای کنترل وضعیت اعلام کرده است. تعیین جنسیت جنین برای پزشکان در این کشور ممنوع است و می‌تواند جریمه سنگینی را در پی داشته باشد، علاوه بر این، هر نوع سقط جنین به دلیل جنسیت ممنوع است. اما همچنان بازار هر دو مورد در این کشور داغ است.

پزشکان هم خدمات مربوط به سقط و هم خدمات مربوط به تعیین جنسیت را تنها با هزینه بیشتری ارائه می‌دهند و از اینترنت برای تبلیغ خدمات خود استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا دولت هند از یاهو، گوگل و مایکروسافت تقاضا کرده است تا این نوع تبلیغات را در هند ممنوع کنند. فعلاً تنها گوگل پاسخ مثبت به این تقاضا داده است.

علاوه بر این دولت هند در سال‌های اخیر تلاش کرده است موتورهای جست‌وجوی اینترنتی را متقاعد کند نمایش کلیه نتایج جست‌وجوهایی را که به مساله انتخاب جنسیت جنین مربوط می‌شود، در این کشور ممنوع کنند. کاری که البته انجام نشد و در نتیجه دولت این کشور فعلاً به عدم نمایش تبلیغات قانع شده است.

البته ممنوعیت سقط و تعیین جنسیت، مدت‌هاست که در هند اعمال می‌شود اما تقریباً هیچ اثر معناداری بر عدم توازن جنسیتی جمعیت نداشته است. در واقع این ممنوعیت‌ها حداقل اوضاع را برای دختران بدتر هم کرده است. بررسی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد خانواده‌هایی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند از به دنیا آمدن فرزند دختر خود جلوگیری کنند، با دختران در مراحل نوزادی و بعد از آن بسیار بدتر از کودکان پسر رفتار می‌کنند و به همین دلیل نرخ مرگ و میر در میان نوزادان دختر، بسیار بیشتر از پسرانی است که توجهات کاملی از جانب والدین دریافت می‌کنند. به عبارتی تلاش برای از بین بردن فرزندان دختر، به دلیل ممنوعیت سقط جنین حتی بعد از تولد کودک ادامه دارد.

۱۳۹۵/۷/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...