نسخه چاپی

هر ایرانی 35 تا 45 ساله، 13 دندان خراب دارد

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: هر ایرانی ۳۵ تا ۴۵ ساله، ۱۳ دندان خراب دارد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: هر ایرانی ۳۵ تا ۴۵ ساله، ۱۳ دندان خراب دارد.

دکتر حمید صمدزاده با بیان اینکه سن رویش دندان‌های دائمی از شش سالگی است، گفت: در بررسی‌های به عمل آمده در کودکان ۱۲ ساله ایرانی مشخص شد که هر کودک ۱۲ ساله به طور میانگین ۲.۰۹ دندان خراب دارد که ۸۳ درصد موارد آن مربوط به پوسیدگی دندان است.

وی تصریح کرد: این آمار برای ما مشخص کرد که طی مدت شش سال، دو دندان کودکان خراب شده و این یعنی اینکه هر سه سال یکبار یک دندان خراب اضافه می‌شود.

صمدزاده اظهار کرد: در همین راستا عمده برنامه‌های ما در راستای پیشگیری از پوسیدگی دندان قرار گرفت که این طرح برای کودکان زیر ۱۴ سال به اجرا درآمد تا به این ترتیب با استفاده از ترکیبات فلوراید و آموزش بهداشت دهان و دندان بتوان از پوسیدگی دندان‌های این کودکان تا حد زیادی پیشگیری کرد.

وی افزود: استفاده منظم از ترکیبات فلوراید ۲۵ تا ۴۵ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند و در حال حاضر در همین راستا این طرح در ۶۰ هزار مدرسه در حال اجراست و هفت میلیون دانش آموز ابتدایی را تحت پوشش دارد.

صمدزاده با اشاره به خرابی ۱۳.۲ دندان هر فرد در رنج سنی ۳۵ تا ۴۵ سال، گفت: متاسفانه در این رنج سنی هر فرد ایرانی چهار دندان کشیده شده نیز دارد.

وی افزود: تعداد دندان‌های پوسیده قطعا با افزایش سن بیشتر هم می‌شود، اما هدف ما این است که بجای کشیدن دندان‌های خراب به سمت ترمیم و پرکردن آن پیش رویم.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه با تعامل با بیمه سلامت خدمت ترمیم و فیشورسیلانت و موارد اینچنینی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، گفت: متاسفانه تحت پوشش نبودن خدمات دندانپزشکی مشکلی است که از گذشته وجود داشته و در حال حاضر با تعامل با بیمه سلامت این خدمت برای کودکان زیر ۱۴ سال توسط بیمه ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به قیمت بالای خدمات دندانپزشکی، وزارت رفاه همکاری کمی برای پوشش بیمه‌ای این خدمات دارد و اعتبارات بیمه هم در حوزه این وزارتخانه است و ما نقشی در این زمینه نداریم.

صمدزاده در ادامه با بیان اینکه ۵۰ درصد تجهیزات دندانپزشکی تولید داخل است، گفت: واردات هم در این زمینه داریم، اما آنچه که نگران آن هستیم وجود موارد بسیار اقلام بی‌کیفیت دندانپزشکی در بازار است.

وی تصریح کرد: تلاش ما این است که با همکاری دستگاه‌های مربوطه بتوانیم حجم این اقلام بی‌کیفیت در بازار را کاهش دهیم.

۱۳۹۵/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...