نسخه چاپی

عارف: مشكلات تهران باید در تعامل با شهرداری حل شود

رییس مجمع نمایندگان تهران درجلسه‌ای با حضور شهردار به طرح و بررسی موضوعات و مشكلات پایتخت پرداخت.

به گزارش نما به نقل از فارس، جلسه مشترک مجمع نمایندگان تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با شهردار و معاونان وی امروز (دوشنبه) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا عارف رییس مجمع نمایندگان تهران ضمن تقدیر و تشکر برای حضور شهردار تهران در این جلسه، گفت: مجمع نمایندگان تهران خوشبختانه از همان روزهای آغاز به کار مجلس دهم با یک انسجام قابل قبولی تشکیل شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همه نمایندگان به مشکلات تهران آگاهی دارند، افزود: در بسیاری از زمینه‌ها برخلاف تصور عمومی مشکلات تهران کمتر از استان های دیگر نیست، حتی در برخی بخش‌ها مشکلات تهران بیشتر از سایر استان ها بوده و حل یک مشکل در تهران به طور طبیعی اثر مثبتی را در حل مشکل مشابه در استان های دیگر دارد.

وی تاکید کرد: مجمع نمایندگان تهران دارای 30 نماینده بوده که همگی از یک لیست هستند و به طور طبیعی انسجام بیشتری میان آنها برقرار است، در مجمع نمایندگان مسائل و مشکلات ابتدا حوزه انتخابیه تهران شامل تهران بزرگ، شهرستان های اسلامشهر، شمیرانات، شهرری و پردیس بررسی می شود و پس از آن مسائل استان تهران مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد؛ البته شهرستان‌های دیگر هم جدای از تهران نیست و برخی مشکلات بر روی آن تاثیر گذاراست.

عارف با بیان اینکه از ابتدا جمع بندی شد که با مسئولان دستگاه های مختلف برای حل مشکلات جلساتی برگزار شود، تصریح کرد: بنابراین جلسه ای با استاندار تهران، مدیران استانداری و شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد و امروز نیز خوشحال هستیم که این افتخار نصیب شد و در خدمت شهردار تهران قرار داریم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه مشکلاتی در بحث مدیریت شهری تهران وجود دارد، گفت: می‌توان با اصلاح نگاه به شهر و نقشی که مدیریت شهری می تواند در پیگیری مشکلات شهری داشته باشد، مسائل را مورد حل و فصل قرار دارد، البته آسیب های اجتماعی در حال حاضر دربسیاری از بخش‌ها چالش‌های جدی و بحران برای کشور به وجود آورده است؛ همچنین مسائلی مانند حاشیه نشینی و بافت‌های فرسوده از مسائل و مشکلات دیگر استان تهران است.

رییس مجمع نمایندگان استان تهران با تاکید بر حل مشکل ترافیک در تهران، افزود: از سوی دیگر باید به برخی پروژه‌های خاص و ویژه نیز توجه اساسی داشت، به عنوان مثال یکی از مطالبات جدی مردم اسلامشهر در حال حاضر مترو در این منطقه است، بنابراین باید با تعامل و همکاری و پذیرفتن مسئولیت‌های مشترک نتایج قابل قبولی را در حل مشکلات کسب کرد؛ ضمن اینکه می‌توان در صورت نیاز به تصویب قوانین جدید این موضوع را در مجلس پیگیری کرد.

نگاه نمایندگان در حل مشکلات باید ملی باشد

در ادامه این جلسه محمدباقر قالیباف شهردار تهران ضمن تقدیر و تشکر از رییس مجمع نمایندگان استان تهران برای برگزاری این جلسه، گفت: این فرصت را مغتنم برای مردم شهر تهران می‌دانم و فرصتی است برای همه ما که بتوانیم از این جلسات و نشست‌ها و تداوم آنها خدمت رسانی بیشتر و بهتری را به مردم انجام دهیم.

شهردار تهران، افزود: واقعیت این است که بنده به عنوان یک خدمتگزار نقش مجمع نمایندگان تهران را برجسته در حل مشکلات شهر تهران می‌دانم، به هر حال تجربه از مجلس ششم، هفتم، هشتم، نهم و در اولین جلسه از مجلس دهم داشتم و می‌گویم که در ادوار گذشته تجربیات بسیاری کسب شده مبنی براینکه مجمع نمایندگان تهران یک کارکرد اصلی برای موضوعات شهری داشته و نقش این مجمع کمتر از نقش مجلس در حل مشکلات تهران نیست.

وی تاکید کرد: نمایندگان از زمانی که انتخاب می شوند به طور حتم نماینده تنها شهر خود نیستند بلکه نماینده مردم کل کشور در همه موضوعات هستند، اما واقعیت این است که نمایندگان درحالی که به موضوعات ملی نگاه دارند به موضوعات حوزه انتخابیه هم نگاه کمتری ندارند، بنابراین در حال حاضر این حرکت از مجالس گذشته با قدرت و با شیب به نسبت تندتری پیگیری می شود، مبنی بر اینکه بسیاری از لوایح و موضوعاتی که جنبه های توسعه ای و پیشرفت دارد به نگاه‌های محلی سوق پیدا می کند.

قالیباف با اشاره به اینکه شهرهای کوچک و دوردست تر نتوانستند هم پایه کلان شهرها پیشرفت کنند، گفت: باید به مردم در کل کشور توجه شود، اما این موضوع به آن معنی نیست که به برخی استان ها و شهرستان ها توجه نشود؛ به طور مثال در برخی شاخص ها مانند آموزش و پرورش در تهران تا حدود 8 سال پیش از شاخص های ایلام در جایگاه پایین تری قرار داشت، بنابراین نگاه نمایندگان بیشتر محلی است و آثار این موضوع در برنامه ششم دیده شده است.

وی افزود: دربحث ارزش افزوده بخشی از عوارض شهرداری ها به مالیات تبدیل شد، بنابراین عوارض و مالیات باید صرف توسعه همان شهر و استان شود؛ نه اینکه این عوارض و مالیات صرف موارد در استان های دیگر شود و این کار خیلی منطقی و درستی نیست؛ بنابراین باید گفت که نقش مجمع نمایندگان در توجه به تهران بی‌بدیل است.

شهردار تهران، تصریح کرد: امور و مسائل مربوط به تهران گسترده است و به تعداد وزارتخانه های دولت در شهرداری تهران موضوعاتی وجود دارد که برای حل آنها نیازمند جلسات مختلف و متعدد هستیم.

۱۳۹۵/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...