نسخه چاپی

آرامش نسبی در جبهه‌های موصل

براساس گزارش‌های رسیده از اطراف موصل نیروهای داعش در داخل شهرستان الحمدانیه در جنوب شرق این شهر سنگر گرفته‌اند، در حالی كه داعش بر مساحتی حدود ۱۰ درصد الحمدانیه كنترل دارد، این در حالی است كه منابع نظامی عراق از پیشروی‌های ارتش و نیروهای پیشمرگ در محورهای مختلف خبر می‌دهند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: براساس گزارش‌های رسیده از اطراف موصل نیروهای داعش در داخل شهرستان الحمدانیه در جنوب شرق این شهر سنگر گرفته‌اند، در حالی که داعش بر مساحتی حدود ۱۰ درصد الحمدانیه کنترل دارد، این در حالی است که منابع نظامی عراق از پیشروی‌های ارتش و نیروهای پیشمرگ در محورهای مختلف خبر می‌دهند.

بیش از ۱۰۰۰ نیروی مسلح داعش به موصل رسیده و در محورهای کوکجلی و العربی مستقر شده‌اند. این در حالی است که نیروهای یگان ویژه ارتش عراق پیشروی به سمت موصل را همزمان با نزدیک شدن به ورودی‌های شرقی شهر متوقف کرده‌اند.

فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم عراق اظهار داشت: برای اینکه یگان‌های دیگر ارتش بتوانند پیشروی مشابهی داشته باشند و از جبهه مذکور قبل از ورود به شهر حمایت کنند، پیشروی نیروهای یگان ویژه متوقف شده است.

در ادامه عملیات موصل جنگنده‌های ائتلاف نیز اهداف داعش را در منطقه بمباران کردند.

اما در محور غرب نیروهای حشد شعبی به سمت تلعفر از طریق محور القیاره شروع به پیشروی کرده‌اند در حالی که ساکنان شهر خواهان تاخیر در آغاز درگیری‌ها تا زمان تشکیل نیروهای محلی مشترک شدند.

سخنگوی اعصائب از گروه‌های حشد شعبی اعلام کرد: رسما به نیروهای حشد دستور بازپس گیری شهرک‌ تلعفر در غرب موصل داده شده و اینکه آنها نباید اجازه دهند که داعش از غرب به سمت سوریه فرار کند.

نیروهای امنیتی عراق توانسته بودند بر شهرستان الرطبه در قلب الانبار بعد از درگیری‌های شدید با داعش تسلط کامل یابند.

فرماندهی عملیات الانبار اعلام کرده است که این شهرستان به منظور انجام تحقیقات امنیتی و جست‌وجوی مظنونان داعش تخلیه خواهد شد و بعد از آن ساکنان به این شهرستان باز خواهند گشت.

منابع نظامی اعلام کردند که در روز نهم آغاز درگیری‌های موصل پیشمرگ‌ها توانستند شهرک کرملیس از توابع شهرستان الحمدانیه را آزاد کنند. پیشمرگ‌ها از چند روز پیش این شهرک را تحت محاصره داشتند و روز سه شنبه به آن حمله کردند و آن را آزاد و پاکسازی کردند. این شهرک در ۲۰ کیلومتری ورودی موصل و ۴۰ کیلومتری مرکز آن قرار دارد.

در محور شرق نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم توانستند دو روستای خزنه و طوب زاوه شهر برطله از توابع شهرستان الحمدانیه را آزاد کنند. این منابع گفتند: این دو روستا در هفت کیلومتری مرزهای شرقی موصل و ۱۷ کیلومتری مرکز آن است.

کوچ هزاران تن از روستاهای اطراف شهر موصل همزمان با آغاز عملیات ادامه دارد و ساکنان روستا طوب زاوه بعد از ۲۰ روز که تحت محاصره داعش بودند از این روستا خارج شدند.

در محور شرق همچنین نزدیک به شهر برطله نخستین گروه از خانواده‌هایی که از مناطق درگیری کوچ کرده بودند خارج شدند که اکثرشان از ساکنان روستای طوب زاوه بودند.

در محور شمالی موصل به خصوص در محور تلکیف منابع گفتند: نیروهای کرد توانستند روستای خورسیباد از توابع شهرک ناوران را آزاد کنند که ۱۰ کیلومتر با مرزهای شمالی موصل فاصله دارد و همچنان این شهرک برای چهارمین روز تحت محاصره نیروهای امنیتی است.

در محور جنوبی نیز منابع نظامی در فرماندهی عملیات نینوا گفتند، پلیس فدرال به روستای صف التوث از توابع شهرستان الشوره حمله کردند و همچنان آن را تحت محاصره دارند. نیروهای این محور تصمیم دارند این روستا را از سیطره داعش خارج کنند.

حدود ۵۰۰ خانواده از روستاهایی که نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم در محور شرق موصل آزاد کردند، کوچ کرده‌اند. به طوریکه نگرانی‌ها درباره عدم توانایی برای تحت پوشش قرار دادن تعداد گسترده آوارگان یا حصول عملیات ربایندگی و شکنجه آوارگان رو به گسترش است.

منابع افزودند: خانواده‌های آواره به اردوگاه الخازر سیدند در حالیکه نیروهای عراقی از ساکنان خواسته‌اند به خاطر احتمال حمله یا بمباران داعش روستاها را تخلیه کنند.

بعد از گذشت بیش از یک هفته از آغاز عملیات نظامی در موصل آژانس‌های امدادرسان وابسته به سازمان ملل گفته‌اند، درگیری‌ها ۹۰۰۰ تن را مجبور به فرار از خانه‌هایشان کرده است.

سازمان ملل پیش بینی کرده است که شهر موصل در روزهای آینده نیز در پی درگیری‌های شدید همچنان شاهد کوچ گسترده باشد.

سازمان ملل نسبت به بحران انسانی به سبب افزایش تعداد آوارگان هشدار داده است در حالی که خبر می‌رسد داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

درباره اوضاع کرکوک نیز سازمان ملل نسبت به وضعیت‌ عرب‌های اهل سنت ابراز نگرانی کرده است چرا که نیروهای پیشمرگ ده‌ها منزل ساکنان عرب در استان را در پی حملات تخریب کرده‌اند.

ریبوار طالبانی رئیس شورای استانداری کرکوک گفت: عملیات نابودی منازل از سوی نیروهای امنیتی و بدون اطلاع شورای استانداری صورت گرفته است.

۱۳۹۵/۸/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...