نسخه چاپی

رویترز از تصمیم تركیه بعد از عملیات موصل خبر داد

معاون نخست وزیر تركیه اعلام كرد كه آنكارا می خواهد بعد از عملیات موصل عملیات رقه در سوریه آغاز شود.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، وب سایت خبرگزاری رویترز، گزارش داد: نومان کورتولموش سخنگوی دولت این کشور روز گذشته در جلسه شورای وزیران به ریاست رجب طیب اردوغان، گفت: موضع ترکیه درباره عملیات رقه مشخص است، این عملیات هم از نظر استراتژیکی و هم نظامی بهتر است پس از عملیات موصل آغاز شود.

این اظهارات درحالی بیان شده که پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفته: بسیار مهم است که به نیروهای داعش دررقه فشار وارد کنیم. همچنین در هفته های اخیر اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا ضمن پیچیده خواندن عملیات موصل اعلام کرده بود که ائتلاف ضد داعش باید همزمان به رقه حمله کند و این دو شهر را آزاد کند.

کورتولموش ادامه داد: ما به مذاکرات خود با نیروهای ترکیه درباره اتخاذ بهترین رویکرد در مبارزه با داعش در رقه ادامه می‌دهیم.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه بخشی دیگر از سخنان معاون نخست وزیر ترکیه را گزارش داده است: روند استراداد گولن سرعت گرفته است.

این خبرگزاری به نقل از سخنگوی دولت ترکیه نوشته است: صدور حکم دستگیری موقت آسان به نظر نمی رسد ولی می خواهم بگویم که روند آن سرعت یافته است. سفر بکیر بوزداغ، وزیر دادگستر کشور نیز روابط میان طرفین را روشن‌تر کرده و به روند استرداد یا صدور حکم دستگیری فتح الله گولن شتاب بخشیده است".

وی افزود: "امیدوارم که گام مهمی در راستای استرداد و یا بازداشت موقت برداشته شده باشد. باور داریم که امور لازم در این خصوص را باید مقام ها، حقوقدانان و اداره دادگستری آمریکا انجام دهد. انشالله استرداد کسی که این کابوس را در ترکیه رقم زد و موجب شد که آن شب سیاه در 15 جولای اتفاق بیافتد و پس از آن نیز بیکار ننشست؛ به ترکیه در کوتاه ترین زمان ممکن صورت بگیرد و یا در طول مدت روند استرداد حکم بازداشت موقت صادر شود".

کورتولموش ادامه داد: "برای اینکه بتوانیم در قانون اساسی تغییرات انجام دهیم، باید رفتار دیگر احزاب کشور را نگاه کنیم. اظهارات دولت باغچلی، رئيس حزب حرکت ملی در این راستا برای شتاب این روند روشن است. برخورد احزاب جمهور خلق و حرکت ملی از لحاظ تعیین گام ها و تقویم این روند مهم است. برای کاری که نمی توانیم به تنهایی آن را انجام دهیم خود را جلو نمی اندازیم."

معاون نخست وزیر ترکیه درباره عملیات آزادسازی موصل نیز گفت: ترکیه از نزدیک تحولات موصل را پیگیری می‌کند و چندین بار نسبت به تغییرات جمعیتی دراین شهر عراق هشدار داده و اعلام کرده است که اینگونه تغییرات تنها باعث بروز بحران و بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

وی ادامه داد: نیروهای مردمی نینوا (حشد الوطنی) عضو عملیات نیستند. ترکیه نمی‌تواند چشمان خود را بر "اقدامات تجزیه طلبانه" در تلعفر ببندد.

۱۳۹۵/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...