نسخه چاپی

رشد 75 درصدی مناسبات تجاری ایران و آذربایجان

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با اشاره به رشد 75درصدی مناسبات تجاری تهران و باكو در 9ماه سال جاری میلادی، از برگزاری یازدهمین نشست كمیسیون مشترك اقتصادی در اواخر دسامبر و در باكو خبر داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، بنیاد حسین‌اف سفیر جمهوری آذربایجان در تهران روز سه‌شنبه با حضور در خبرگزاری فارس از بخش‌های مختلف این خبرگزاری بازدید و با مدیرعامل و دیگر مدیران این مجموعه دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسین‌اف در دیدار با سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: به دلیل آشنایی با زبان فارسی هر روز صبح اخبار این خبرگزاری را رصد می‌کنم.






وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در کمک به گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه مناسبات اقتصادی اظهار داشت: همکاری‌های اقتصادی می‌تواند فراتر از همکاری‌های دوجانبه و به صورت استفاده از بازار کشورهای ثالث نیز انجام شود. به عنوان مثال در روسیه تعداد زیادی تبعه آذربایجانی وجود دارد و با استفاده از این ظرفیت و همچنین نیاز این کشور به میوه و سبزیجات، ایران و آذربایجان می‌توانند در این زمینه همکاری‌های مشترکی داشته باشند.






سفیر آذربایجان در تهران همچنین از خط آهن آستارا - آستارا به عنوان یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری بین ایران و آذربایجان نام برد و افزود: این خط آهن اکنون به مرز ایران رسیده و تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

حسین‌اف به ملاقات مدیران عامل راه‌آهن ایران و جمهوری آذربایجان در مرز با اشاره و عنوان کرد: این پروژه یک پروژه دوجانبه نیست، بلکه پروژه‌ای بین‌المللی است؛ چرا که امکان دسترسی به بسیاری از بنادر اروپایی را برای دو کشور فراهم می‌سازد و امکان حمل و نقل کالا با هزینه و زمان کم‌تر را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه روسای جمهور ایران و آذربایجان تاکنون 7 دیدار با یکدیگر داشته‌اند، سطح مناسبات بین دو کشور را خوب و مثبت ارزیابی کرد.






سفیر آذربایجان در ایران با بیان اینکه از زمان استقلال جمهوری آذربایجان تاکنون، بین تهران و باکو 127 تفاهم‌نامه به امضا رسیده است، ادامه داد: از این 127 تفاهم‌نامه، 40 تفاهم‌نامه در زمینه اقتصادی بوده و در حال حاضر در خصوص 21 تفاهم‌نامه اقتصادی دیگر نیز در حال مذاکره هستیم.

حسین‌اف با اشاره به برگزاری 10 جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان عنوان کرد: جلسه بعدی این کمیسیون اواخر دسامبر در باکو برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این کمیسیون دارای 9 گروه کاری در زمینه‌های مختلف است، گفت: همکاری‌های خوبی در زمینه واردات و صادرات کالاهای مختلف و همچنین همکاری‌های بانکی صورت گرفته و در 9 ماه سال میلادی جاری روابط تجاری‌مان 75 درصد رشد داشته است.

سفیر آذربایجان در ادامه صحبت‌هایش ایران را دوست و برادر دوران سخت دانست و اظهار داشت: ما در دوران‌های سخت همواره شاهد کمک‌های ایران بوده‌ایم و آذربایجان نیز در دوران تحریم ایران از اعمال تحریم‌‌ها خودداری کرد.






حسین‌اف با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور کشورش که ایران و آذربایجان را جزیره امنیت و ثبات نامیده، عنوان کرد: در شرایطی که دیپلمات‌های دیگر کشورها در خصوص آتش‌بس صحبت می‌کنند ما در مورد آینده و گسترش روابط اقتصادی ایران و آذربایجان صحبت می کنیم.

وی با اشاره به سفر سالانه یک میلیون نفر از اتباع آذربایجانی به ایران، ادامه داد: بسیاری از این افراد برای درمان به ایران سفر می‌کنند.

سفیر اذربایجان در ایران با بیان اینکه صدور روادید بسیار آسان شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، گفت: ماه اوت امسال در بخش کنسولی سفارت آذربایجان در تهران 12 هزار روادید و در سرکنسولگری این کشور در تبریز 16 هزار روادید برای اتباع ایرانی به منظور سفر به جمهوری آذربایجان صادر شده است.






حسین‌اف با اشاره به افزایش تعداد پروازها از ایران به باکو و وجود پروازهای مستقیم از شیراز و مشهد به جمهوری آذربایجان عنوان کرد: در حال حاضر روزانه 3 پرواز بین باکو و تهران برقرار است.

وی با تاکید بر اهمیت رسانه‌ها و ضرورت ارتباط رسانه‌های دو کشور با یکدیگر این امر را به نفع ایران و آذربایجان ارزیابی و تصریح کرد: آذربایجان آمادگی دارد تا با امضای تفاهم‌نامه همکاری، مناسبات بین رسانه‌های دو کشور را گسترش دهد.

۱۳۹۵/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...