نسخه چاپی

اردوغان كدام كشور را "دوست دوران خوشی و دوران سخت" خواند؟

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور تركیه در سفرش به بلاروس، این كشور را دوست دوران خوشی و دوست روزهای سختی نامید.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سفرش به بلاروس، در نشست خبری مشترک با الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی خود پس از دیدار هیات های دو طرف اظهار داشت: تركيه و بلاروس 9 تفاهم نامه همکاری امضا كردند.

وی با اشاره به کاهش حجم تجارت میان ترکیه و بلاروس از 520 میلیون دلار به 400 میلیون دلار در سال های اخیر، گفت: هدف ما رسیدن به حجم تجاری یک میلیارد دلاری است.

وی با ارزیابی روابط و زمینه های همکاری میان ترکیه و بلاروس، افزود: ''در این سفر فرصت بررسی موضوعات منطقه ای و جهانی و همچنین مسائل اقتصادی و تجاری را هم یافتیم، زیرا در فاصله سال های 2013 تا 2015 حجم تجارت میان دو کشور از 520 میلیون دلار به 400 میلیون دلار کاهش یافت در حالی که هدف ما رسیدن به حجم تجاری یک میلیارد دلار است''.

رئیس جمهور ترکیه همچنین از برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین دولتی در نیمه نخست سال 2017 خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، افزود: ''امیدوارم صبر و تحمل لوکاشنکو و موضعی که بر اساس آن افراد با هویت های مختلف را به آغوش می گیرد، برای تمام دنیا الگو شود. همچنین آرزومندم کسانی که از هر فرصتی برای دادن درس دموکراسی، صبر، تحمل و حقوق بشر به ما استفاده کرده اما با اقدامات خود حقوق مسلمانان را محدود می کنند، از این موضع درس بگیرند''.

اردوغان با بیان اینکه بیانیه مشترک امضا شده از لحاظ مشخص کردن نقشه راه آینده روابط دو کشور حائز اهمیت است، گفت: ''این بیانیه راهنمای اهداف مشترک ما در دوره آینده است. وزرای مربوطه هم در زمینه های مختلف از انرژی هسته ای گرفته تا کشاورزی، تجارت و آموزش با طرف های بلاروسی توافق نامه های همکاری امضا کردند''.

اردوغان بر اهمیت روابط فرهنگی ترکیه و بلاروس هم اشاره کرد و با تشکر از حمایت و کمک لوکاشنکو در ساخت مسجد مینسک، اظهار داشت: امروز این مسجد را افتتاح کردیم. جایگاه این مسجد با قدمت تاریخی خود بسیار مهم است.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به کودتای نافرجام در 15 جولای، گفت: مردم ترکیه در آن شب با مبارزه تاریخی خود از کشور، دموکراسی و دولت مشروع حمایت کردند.

وی با یادآوری حمایت بلاروس از ترکیه پس از کودتای نافرجام، این کشور را نه تنها دوست دوران خوشی، بلکه دوست روزهای سختی نیز نامید.

اردوغان با اعلام اینکه بلاروس به رهبری لوکاشنکو پیشرفت قابل توجهی کرده است، سیاست خارجی و اقتصاد فعال این کشور را مهم برشمرد و از اراده این کشوربرای گسترش روابط میان روسیه و ترکیه تشکر کرد.

رئیس جمهور ترکیه در پایان بر ضرورت ساخت ساختمان سفارت ترکیه در مینسک تاکید کرد و گفت: از لوکاشنکو خواهش کردیم برای ساخت سفارت 10 هکتار زمین اختصاص دهد.

۱۳۹۵/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...