نسخه چاپی

ایران؛ دستور كار دیدار وزرای اتحادیه اروپا

روزنامه وال‌استریت ژورنال می‌گوید وزیران خارجه كشورهای اتحادیه اروپا، بنا دارند یك‌شنبه شب در مورد سیاست‌های احتمالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریكا، از جمله در قبال توافق اتمی ایران و روابط با روسیه، گفت‌وگو كنند.

به گزارش نما به نقل از وب سایت رادیو فردا، روزنامه وال‌استریت ژورنال می‌گوید وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا، بنا دارند یک‌شنبه شب در مورد سیاست‌های احتمالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، از جمله در قبال توافق اتمی ایران و روابط با روسیه، گفت‌وگو کنند.
این گزارش‌ها در حالی منتشر شده که نگرانی‌هایی در مورد احتمال کنار کشیدن ایالات متحده از توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی، ایجاد شده‌است. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در زمان کارزار انتخاباتی‌اش، بارها از لغو این قرارداد در صورت پیروزی سخن گفته بود.

به نوشته رادیو فردا، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال ۲۲ آبان ماه به نقل از دیپلمات‌های ارشد اروپایی گفته است، آن‌ها برای نخستین بار طی دهه‌های گذشته، با رئیس‌جمهوری در آمریکا سر و کار پیدا می‌کنند، که از سیاست‌های خارجی او اطلاع چندانی ندارند.

خود آقای ترامپ و مشاوران ارشد او در سیاست خارجی نیز ارتباط چندانی با متحدان اروپایی نداشته‌اند؛ رهبران کشورهایی مانند فرانسه، آلمان یا ایتالیا، به‌تازگی گفت‌وگویی تلفنی با ترامپ داشته اند که در آن‌ تماسها بر «تمایل به همکاری مشترک» تاکید شده‌است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید همین موضوع باعث شد تا فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا، خواستار دیداری در شب یک‌شنبه، پیش از نشست رسمی وزیران خارجه شود.

همزمان خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که وزیران فرانسه و بریتانیا به این دیدار نمی‌روند.

وزارت خارجه بریتانیا گفته است بوریس جانسون، دلیلی برای دیداری دیگر، خارج از نشست اصلی برنامه‌ریزی‌شده‌ برای روز دوشنبه نمی‌بیند: در جریان انتخابات آمریکا روندی دمکراتیک به وقوع پیوسته، اکنون دوره انتقالی‌ست و ما با دولت فعلی و دولت بعدی همکاری خواهیم کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید وزیر خارجه آن کشور هم به گردهمایی شب یک‌شنبه نمی‌رود.


وب سایت رسمی رادیو فردا می افزاید: توافق اتمی و روابط آینده واشنگتن و مسکو از جمله موضوعات اصلی این دیدار برآور شده‌است. مقام‌های اروپایی تاکید کرده‌اند که سیاست دولت آینده آمریکا در قبال تهران و مسکو ممکن است، خیلی سریع، به بروز تنش‌هایی بیانجامد.

خانم موگرینی، خود در روز ۱۹ آبان، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود توافق با ایران توافقی دوجانبه میان آمریکا و ایران نیست، این توافقی چندجانبه است که از راه مذاکره به‌ دست آمده و خود من هم شخصا مسئولیت مستقیم در آن دارم و هم‌اکنون رئیس کمیسیون مشترکی هستم که بر اجرای آن نظارت دارد تا اجرای این توافق از سوی همه طرف‌ها را تضمین کند. و این توافق در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.

مقام‌های ایرانی، از جمله محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در همان روز گفته بود جامعه بین المللی از رئیس‌جمهوری آینده ایالات متحده «توقع دارد»، به «رعایت تعهد چندجانبه برجام» پایبند بماند.

وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید وزیران خارجه اتحادیه اروپا، خود را آماده تنش‌هایی احتمالی بر سر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک می‌کنند. در جریان گفت‌وگوها با تهران، بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز حضور داشتند.

به نوشته این روزنامه، هرگونه اقدام احتمالی ترامپ برای لغو یک‌طرفه توافق اتمی ممکن است به اختلافاتی جدی در روابط واشنگتن و هم‌پیمانان اروپایی بیانجامد. اگر واشینگتن، یک‌جانبه، اقدام به کنار گذاشتن برجام بکند، ممکن است متحدان اروپایی به روند اعمال تحریم‌های بین المللی تازه علیه تهران نپیوندند.

شماری از مقام‌های اروپایی این احتمال را مطرح کرده‌اند که ترامپ در واقع به دنبال تمرکز بیشتر بر نحوه اجرای برجام خواهد بود و نه کنار گذاشتن آن‌، هرچند در این مورد هم اطمینان و یقین وجود ندارد.

وب سایت رادیوف ردا در پایان اضافه کرده: در عین حال موضوع دیگر نزدیک شدن احتمالی واشنگتن و مسکو است؛ آنچه به گفته شماری از رسانه‌ها، از جمله وال‌استریت‌ژورنال، ممکن است به تفرقه در اتحادیه بر سر آینده تحریم‌های روسیه دامن بزند.

ایالات متحده در پی بحران اوکراین و اتهام‌ها به روسیه در مورد دخالت آن کشور و حمایت از جدایی‌طلبان، تحریم‌هایی نسبتا گسترده‌ای را علیه مسکو اجرا کرده‌است. اجرای این تحریم‌ها باید در پایان ماه ژانویه دوباره تصویب، یا کنار گذاشته شود؛ یعنی زمانی که دونالد ترامپ هدایت دولت ایالات متحده را در دست گرفته‌است.

در عین حال موضوع حمایت روسیه از حکومت بشار اسد، و تحریم‌های مربوط به عملیات نظامی و حملات در مناطقی مانند حلب نیز مطرح است. آقای ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی‌اش، ضمن ستایش از ولادیمیر پوتین، احتمال همکاری میان دو طرف در سوریه را مطرح کرده‌بود؛ همکاری‌هایی که در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، به دلیل اختلاف عمیق واشنگتن و مسکو بر سر آینده دولت بشار اسد، نزدیکی چندانی پیدا نکرد.

۱۳۹۵/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...