نسخه چاپی

«سی‌ان‌ان»: ترامپ نمی‌تواند مرداب فساد واشنگتن را بخشكاند

شبكه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی نوشته رئیس‌جمهور منتخب آمریكا قادر به عملی كردن وعده‌اش برای خشكاندن مرداب فساد در واشنگتن نخواهد بود.

به گزارش نما به نقل از فارس، تارنمای شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی به تحلیل وعده‌ای پرداخته که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در کارزار انتخاباتی برای خشکاندن مرداب فساد در واشنگتن داده بود.

آقای «ترامپ» بارها در وعده‌های انتخاباتی وعده پس گرفتن دولت آمریکا از لابی‌گران و بازگرداندن آن به مردم را مطرح کرد.

منظور از لابی‌گری هر گونه فعالیتی است که به موجب آن گروه‌های ذی‌‌نفع با پرداخت پول به افرادی که دارای ارتباطات گسترده در نهادهای تصمیم‌ساز مانند کنگره آمریکا هستند، آنها را در راستای وضع قوانین یا اتخاذ برخی سیاست‌های خاص به خدمت می‌گیرند.

میلیاردر جنجالی نیویورکی در یادداشتی در «یو‌اس‌ای تودی» نوشت:

نامزد جمهوریخواه تصریح کرد: «تغییر واقعی به معنای خشک کردن مرداب فساد در واشنگتن است. ما باید سیستم فاسدی را که خودی‌ها سیاسی در آن می‌توانند بدون عواقب، قانون را بشکنند و مقامات دولتی منافع لابیهای خاص را فراتر از منافع ملی قرار دهند، درست و مرمت کنیم. اگر ما می‌خواهیم دوباره آمریکا را با عظمت کنیم، باید این فساد را پاکسازی کنیم».

«سی‌ان‌ان»، اما، نوشته است: «اصلاح‌گران به وجد آمده از سیاست سخت‌گیرانه جدی ترامپ در خصوص لابی‌گری بعد از خدمت در دولت (آمریکا) ممکن است فوراً دلیلی برای مأیوس شدن پیدا کنند. زیرا آنها قبلاً وعده‌هایی از دست را شنیده و دیده‌اند.»

این شبکه خبری به وعده‌هایی اشاره کرده که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در کارزار انتخاباتی سال 2008 در همین رابطه مطرح کرده بود.

اوباما نوامبر 2007، این اظهارات را مطرح کرد که بی‌شباهت به وعده‌های امسال ترامپ نیست: «من به این جهت وارد این رقابت شده‌ام که به لابی‌گران شرکتی بگویم که دورانشان برای تصمیم‌سازی در واشنگتن سرآمده است.»

ترامپ در کارزار انتخاباتی سال 2016 گفت: «هر وقتی اخبار شب را نگاه می‌کنید می‌شنوید که برخی از بانکداران ذی‌نفع یا برخی از خودی‌های واشنگتن می‌گویند که با کارزار ترامپ مخالف هستند. چون من نیازی به آنها ندارم. آنها را نمی‌خواهم. من همان کاری را انجام می‌دهم که برای شما خوب است.»

روز چهارشنبه رسانه‌های آمریکا گزارش دادند ترامپ از تمامی افرادی که برای خدمت در دولت منصوب می‌کند خواهد خواست فرمی را پر کند که آنها را ملزم می‌کند تا پنج سال بعد از ترک دولت از انجام هر گونه فعالیت‌های لابی‌گری خودداری کنند.

«جیسون میلر»، مدیر روابط عمومی ترامپ و سخنگوی کمیته مرکزی حزب جمهوری‌خواه گفت: «دلیل اهمیت حیاتی این موضوع این است که آقای ترامپ می‌خواهد اطمینان حاصل کند که افراد از دولت برای ثروتمند کردن خودشان استفاده نمی‌کنند.»

علی‌رغم این سی‌ان‌ان می‌گوید منع فعالیت‌های لابی‌گری به نحوه مکتوب و اجرایی کردن آن بستگی دارد. روش متعارف میان افراد صاحب قدرت این است که به جای ثبت نامشان به عنوان لابی‌‌گر از تجارب و ارتباط‌هایشان در کسوت مشاور برای ثروت‌اندوزی استفاده می‌کنند.

۱۳۹۵/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...