نسخه چاپی

مسجدجامعی: ایران ناخواسته به جنگ اعلام نشده‌ با سعودی كشیده شد

سفیر اسبق كشورمان در مراكش از تعارضات و تنش‌های موجود در روابط ایران و عربستان می‌گوید.

به گزارش نما؛ حجت الاسلام دکتر محمد مسجد جامعی سفیر اسبق ایران در مراکش و کارشناس مسائل خاورمیانه که چند روز پیش میهمان کافه خبر خبرآنلاین بود، در پاسخ به سوالی پیرامون جنگ نیابتی ایران عربستان گفت:

مشکل بین ایران و سعودی‌ها هم اکنون ناشی از آن است که عملاً آنها ایران را به جنگی ناخواسته کشانده‌اند. بعد از اینکه دولت جدید سرکار آمد با توجه به شرایط ایام انتخابات و انتظارات بیگانگان، رئیس جمهور در اولین مصاحبه خود صریحاً گفت که می‌خواهد با همسایگان و مخصوصا همسایگان جنوبی رابطه‌ای متوازن، خوب، فعال و محترمانه و مبتنی بر منافع متقابل داشته باشد و این موضوع را ایشان و وزیر امور خارجه بارها تکرار کردند و به عناوین مختلف بر آن تأکید کردند. در زمان سعود الفیصل، خود ایشان گاهی علامت مثبتی نشان می‌داد و از این موضع استقبال می‌کرد.

مسجد جامعی اظهار داشت: نظام سعودی در مجموع خواهان رویارویی سیاسی و تبلیغاتی بود و کاری نماند که بتوانند انجام دهند و انجام نداده باشند. سیاست آنان را از خلالِ اختلال در گفت‌وگوی ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک می‌توان دریافت. سعودی‌ها از لابی‌گری و پول خرج کردن و روش‌های رسانه‌ای و سیاسی در این مسیر استفاده کردند. آنها انواع و اقسام کارها را انجام دادند و ایران به هر حال علامت مثبتی را از جانب آنها ندید. مضافاً که وزیر امور خارجه ایران در تشیع جنازه ملک عبدالله حاضر شد. به هر حال باید گفت ایران به رقابتی خصمانه کشانده شد. حال آنکه مقامات ایران خواهان رابطه‌ای خوب و مسالمت‌آمیز بودند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین در مورد ایجاد تنش و کشانده شدن ایران به سمت تخاصم از سوی عربستان و حمله به سفارت عربستان افزود: باید این موضوع را در نظر گرفت که تنها نکته منفی از طرف ایران همین موضوع سفارت بود و به جز آن هیچ مسئله منفی دیگری که ایران شروع کننده باشد و یا خواهان متشنج شدن رابطه باشد، وجود ندارد.

موضوع سفارت واکنش طبیعی به کشتار زائران ایرانی بود که از طرف مردم انجام شد. در جریان منا چون به تدریج مردم عمق فاجعه را دریافتند و اینکه تا چه مقدار طرف مقابل بدون مسئولیت و بلکه متعمدانه این کار را انجام داده است؛ به دلیل این فهم تدریجی آنها واکنش خاصی نشان نداند، و نمی‌توانستند انجام دهند.

امّا در جریان اعدام شیخ نمر این عقده ترکید و مسئله سفارت پیش آمد که البته کار بسیار اشتباهی بود و هیچ توجیهی نداشت و این تنها نکته منفی از جانب ایران بود. ولی رفتارهای دیگر ایران مثبت است و به دنبال مذاکره و همکاری‌ بوده است.

حجت الاسلام مسجدجامعی افزود: واقعیت این است که ما به چنین جنگ اعلام ناشده‌ای کشیده شده‌ایم. البته این به معنای قدرت طرف مقابل نیست. طرف عربستانی به دلیل شرایط خاصی که دارد و شرایطی که جهان عرب در آن قرار دارد و مسائلی که آنها در سالهای اخیر در رسانه های‌شان بیان می‌کردند، به هر حال با توجه به این مجموعه مسائل، ایران را به این موضع سوق داد. نه بدان علت که قدرت داشتند و یا ایران ضعیف بود. واقعیت این است که این موضوع را بسیاری از دیپلمات‌ها و کارشناسان غیر ایرانی هم مطرح کرده‌اند که بیشتر حق با طرف ایرانی است.

۱۳۹۵/۹/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...