نسخه چاپی

ایران در حال امضای قرارداد با خارجی ها است

نشریه «عرب ویكلی» با انتشار گزارشی اشاره می كند كه ایران در زمینه جذب سرمایه گذاری های خارجی پیشرفت های چشمگیری داشته است و توانسته به فناوری های روز نیز تا حد زیادی دست یابد.

به گزارش نما به نقل از آفتاب نیوز: نشریه «عرب ویکلی» با انتشار گزارشی اشاره می کند که ایران در زمینه جذب سرمایه گذاری های خارجی پیشرفت های چشمگیری داشته است و توانسته به فناوری های روز نیز تا حد زیادی دست یابد.

این نشریه اشاره می کند که در روز برنده شدن «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری امریکا شرکت فرانسوی «توتال» که در حوزه انرژی فعال است توافقی به ارزش ۴.۸ میلیارد دلار تا ۶ میلیارد دلار را با ایران برای مشارکت در توسعه فاز میدان گازی پارس جنوبی امضا کرد. این توافق تنها چند روز پس از آن بود که ایران اعلام کرد قصد خرید هواپیماهای چند میلیارد دلاری از شرکت امریکایی بوئینگ را دارد. در این میان توتال و بوئینگ از جمله شرکت هایی هستند که منتظر مشخص شدن اهداف دولت ترامپ هستند.

توتال نخستین شرکت فعال در حوزه انرژی بود که با ایران پس از لغو تحریم ها به دنبال توافق هسته ای در جولای سال ۲۰۱۵ میلادی وارد مذاکره و معامله شد. ایران قصد دارد با جذب سرمایه و فناوری از ذخایر گاز خود که جزو بزرگترین ذخایر در جهان محسوب می شوند استفاده کند.

این نشریه اشاره می کند که ایران با احتیاط نسبت به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات امریکا از خود واکنش نشان داده است و در این باره می نویسد:«حسن روحانی رییس جمهوری ایران گفته است که انتخابات امریکا تاثیری بر سیاست ایران ندارد و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه آن کشور نیز گفته است که ایالت متحده باید به تعهدات خود طبق برجام پایبند باشد. همانند دیگران در سرتاسر جهان رهبران ایران مطمئن نیستند که آیا ترامپ می خواهد وعده های انتخاباتی اش را عملی کند یا خیر. او در کارزار انتخاباتی اش از توافق هسته ای تحت عنوان بدترین توافق در تاریخ یاد کرده بود.

واقعیت آن است که ایالات متحده نمی تواند به طور یک جانبه یک توافق بین المللی را پاره کند چرا که علاوه بر واشنگتن طرفین دیگری از جمله ایران نیز در حصول این توافق نقش داشته اند و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز آن را مورد تایید قرار داده است. با این حال، ترامپ این اختیار را دارد که دستورات اوباما در زمینه لغو تحریم ها را لغو کند و در صورتی که ایران مرتکب نقضی در اصول و مفاد فنی قراردادهای هسته ای شده باشد مجازات های تازه ای را در نظر گیرد».

عرب ویکی در ادامه می نویسد:«در تهران در هر دو اردوگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان این دید غالب وجود دارد که سیاست انزواگرایانه ترامپ برای امریکا می تواند به نفع ایران تمام شود. آنان بر این باورند که تصمیم ترامپ درباره احتمال همکاری با روسیه درباره بحران سوریه می تواند به طور غیر مستقیم سبب تقویت موضع ایران و تحکیم موضع بشار اسد رییس جمهوری مورد حمایت آن کشور در سوریه شود. از سوی دیگر به خصوص اصولگرایان باور دارند که منافع ایران در دوران زمامداری تندروها در امریکا بیش از دوران زمامداری دموکرات ها تامین شده است. عرب وکیلی اشاره می کند که کمی پیش از برگزاری انتخابات در امریکا «علی اکبر ولایتی» مشاور ارشد مقام معظم رهبری گفته بود که ترامپ و کلینتون دو روی یک سکه هستند با این حال،‌ او ترامپ را به دلیل آن که رک و با صراحت درباره وجود فقر در امریکا سخن گفته بود ستود».

این نشریه در ادامه می افزاید:«به نظر می رسد اصولگرایان در ایران چندان دل خوشی از کلینتون نداشتند. او شعارهای و ادعای حقوق بشری سر می داد از دموکراسی می گفت و همین طور از حقوق زنان. هم چنین، اصولگرایان کلینتون را دخیل در ناآرامی های پس از انتخابات ۲۰۰۹ در ایران می دانستند».

این نشریه در ادامه به نقل از «اسکندر صادقی بروجردی» پژوهشگر تاریخ در دانشگاه منچستر اشاره می کند که هنوز سوالات بی شماری درباره این که این مرد (ترامپ) چگونه روابط خارجی، کشورداری و هنر جنگ و صلح را به عنوان رهبر تنها ابر قدرت جهان تنظیم خواهد کرد وجود دارد». او اشاره می کند که باید به فهرست افراد معرفی شده از سوی ترامپ به عنوان نامزدهای کسب مقام وزارت امور خارجه اشاره کرد از جمله به نیوت گینگریج و رودی جولیانی که هر دو با منافقین در ارتباط بوده اند. عرب ویکی می نویسد:«آنان در کنفرانس های این گروه شرکت کرده و سخنرانی داشته اند. این گروه پیش تر با صدام حسین متحد شده بود و در ایران به شدت منفور است».

این نشریه در ادامه اشاره می کند که شباهت های زیادی میان احمدی نژاد و ترامپ وجود دارد و می افزاید:«ایران تجربه رییس جمهوری مانند ترامپ را داشته است. احمدی نژاد نیز مانند ترامپ شعارهای پوپولیستی اقتصادی سر می داد و سیاست خارجی سرسختانه ای را در پیش گرفته بود. در سال ۲۰۰۵ میلادی احمدی نژاد وعده داده بود تا پول نفت را بر سرسفره ها بیاورد.

همانند او ترامپ در امریکا با محکومیت نخبگان لیبرال، روشنفکران و کارشناسان و چهره های دانشگاهی مواجه شده است. ترامپ اما بی توجه به این انتقادات می گوید که می خواهد افتخار و عظمت را به امریکا بازگرداند. محمود احمدی نژاد در دوران ر یاست جمهوری خود ایران را دچار انزوای بین المللی کرد و بدهی های بانکی و عمومی زیادی را برجای گذاشت که قطعا رقم واقعی آن بسیار بیش از میزانی است که روحانی رییس جمهوری کنونی به آن اشاره کرده است. یک چهره دانشگاهی ایرانی به «عرب ویکلی» می گوید:«می خواهید بدانید که با ترامپ باید چگونه رفتار کرد من می یدانم. ما نمونه مشابه ایرانی آن را به مدت هشت سال داشته ایم. محمود احمدی نژاد. در آن زمان آسمان فرونریخت اما نتیجه آن حرکت رو به عقب ایران بود».

این نشریه در پایان اشاره می که توافق هسته ای بخش مهمی از میراث باراک اوباما رییس جمهوری امریکا است اما بقای آن چه مدت طول خواهد کشید. «الکس وطن خواه» عضو موسسه خاورمیانه در بنیاد جیمز تاون در این باره می گوید:«در واشنگتن، توافق هسته ای به معنای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای قلمداد می شد. این نگاه اوباما و تیم اش بود». این نشریه اما اشاره می کند که درباره چشم انداز برجام در دوران ریاست جمهوری ترامپ ابهامات زیادی وجود دارد.

۱۳۹۵/۹/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...