نسخه چاپی

تظاهرات میلیونی در كره جنوبی علیه رئیس جمهور

صدها هزار تن از مردم كرۀ جنوبی، همزمان با طرح مخالفان برای استیضاح ارك گئون های رئیس‌جمهور، بار دیگر در سئول پایخت كره تظاهرات ضد دولتی برپا كردند و خواستار بركنار رئیس جمهور شدند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو معترضان، شنبه (13 آذر)، در ششمین پایان هفتۀ متوالی در کرۀ جنوبی، با شرکت در تظاهرات کم‌سابقه در سئول، بار دیگر برکناری پارک گئون های، رئیس‌جمهور این کشور را در خصوص پروندۀ رسوایی مالی-سیاسی، خواستار شدند.



تظاهرات معترضان چند ساعت پس از آن برگزارش شد که نمایندگان احزاب مخالف در پارلمان، لایحۀ استیضاح رئیس‌جمهور را مطرح کردند. این طرح قرار است نهم دسامبر (جمعه، 19 آذر) در پارلمان کرۀ جنوبی به رأی گذاشته شود.



به گزارش فرانس‌پرس، طرح استیضاح پارک چه تصویب بشود یا نه، وی نخستین رئیس‌جمهور منتخب در کرۀ جنوبی است که به نظر می رسد قادر نخواهد بود دورۀ پنج‌سالۀ ریاست جمهوری خود را به اتمام برساند.



رئیس‌جمهور 64 سالۀ کره جنوبی، در ارتباط با پروندۀ رسمی فساد مالی چوی سون-سیل، دوست دیرینۀ خود، به سوء‌استفاده از قدرت و تبانی متهم شده و تاکنون دو بار از مردم کرۀ جنوبی رسماً عذرخواهی کرده است؛ اما همچنان در مقابل درخواست افکار عمومی برای استعفا مقاومت می‌کند.



معترضان در ششمین تظاهرات میلیونی در هفته‌‌های اخیر بار دیگر استعفای فوری وی را خواستار شده‌اند.



در همین حال، سه حزب مخالف دولت کره جنوبی نیز روز شنبه طرح استیضاح رئیس‌جمهور را به پارلمان ارائه کردند.



این طرح با امضای 171 نفر از مجموع 300 نماینده در پارلمان کره جنوبی مطرح‌شده و تأکید دارد رئیس‌جمهور کرۀ جنوبی با سوءاستفاده از قدرت، عملاً قانون اساسی را نقض کرده است.



احزاب مخالف در طرح استیضاح رئیس‌جمهور تصریح کرده‌اند هدف آن‌ها حفظ قانون اساسی است و قصد دارند با برکنار کردن رئیس‌جمهور عملاً برای برقراری ثبات و نظم در کشور تلاش کنند.



در این طرح آمده است: «عزم مردم دربارۀ این‌که رئیس‌جمهور باید از ادامۀ وظایف خود منع شود، کاملاً آشکار است. این عزم مردمی با برپایی تظاهرات گسترده اعتراض‌آمیز در سراسر کشور به نمایش درآمده است.»



هنوز مشخص نیست آیا حزب حاکم کره جنوبی با طرح استیضاح احزاب مخالف در پارلمان موافقت خواهد کرد یا خیر، اما 128 نمایندۀ حزب حاکم کره جنوبی به‌اتفاق آرا از پارک خواسته‌اند تا اواخر آوریل استعفا دهد و انتخابات ریاست جمهوری، شش ماه زودتر از موعد مقرر، در ماه ژوئن برگزار شود.



طرح استیضاح رئیس‌جمهور کرۀ جنوبی در صورت کسب حمایت دوسوم از اعضای پارلمان تصویب می‌شود و در حال حاضر به موافقت 24 تن از قانون‌گذاران حزب حاکم در این کشور، به منظور تصویب، نیازمند است.

۱۳۹۵/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...