نسخه چاپی

سالی كه عربستان از ایران شكست خورد

پایگاه خبری انتخاب به نقل از المانیتور نوشت: عربستان سعودی سال بدی داشت. در دومین سال روی كار آمدن ملك سلمان بن عبدالعزیز خاندان آل سعود با كاهش قیمت نفت و وضعیت وخیم اقتصادی در خانه و دیگری در یمن و حضور ایران در این درگیری مواجه شد. كنگره آمریكا این كشور را به دست داشتن در حادثه یازده سپتامبر متهم كرد و الان عربستان با عدم قطعیت در مورد دولت آینده آمریكاروبه رو است.

به گزارش نما؛ انتخاب به نقل از المانیتور نوشت: عربستان سعودی سال بدی داشت. در دومین سال روی کار آمدن ملک سلمان بن عبدالعزیز خاندان آل سعود با کاهش قیمت نفت و وضعیت وخیم اقتصادی در خانه و دیگری در یمن و حضور ایران در این درگیری مواجه شد. کنگره آمریکا این کشور را به دست داشتن در حادثه یازده سپتامبر متهم کرد و الان عربستان با عدم قطعیت در مورد دولت آینده آمریکاروبه رو است.

سلمان وزیر کارگرش را در اوایل دسامبر اخراج کرد. رسانه های غالبا محافظه کار سعودی از این وزیر به دلیل افزایش بی کاری انتقاد کردند . آمار بیکاری اعلام شده در عربستان 12٪ است. این امار احتمالا کمتر از آمار واقعی است. رسانه ها رشد بیکاری را عاملی برای تضعیف چشم انداز سعودی 2030 خواندند. این چشم انداز در نظر دارد که وابستگی عربستان به درآمدهای نفتی را کاهش د هد .

توافق اوپک برای کاهش صادرات و سقف تولید یکی دیگر از شکست های آل سعود بود. سعودی ها در مقابل هر گونه کاهش صادرات بدون کاهش صادرات در ایران مقاومت میکردند. در نهایت در این اجلاس به این نتیحه رسیدند که ایر ان صادراتش را افزایش دهد و سعودی صادراتش را کاهش دهد. این تعییرات به وضوح بر افزایش قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت.

جنگ در یمن یکی از منابع هزینه کرد سعودی هاست. شهرهای مرزی سعودی هدف حمله موشکی قرار گرفته اند. هزینه های عربستان برای بازسازی هواژیماهای نظامی فرسوده و سیستم های تسلیحاتی محرمانه است اما در صورتی که این جنگ باز هم ادامه پیدا کند افزایش خواهد یافت. عربستان به جای اینکه بر اساس چشم انداز 2030 هزینه های دفاعی اش را کاهش دهد باید برای هزینه های بلند مدت این جنگ این مقدار را افزایش هم بدهد.

البته که یمنی ها باید هزینه های بیشتری بپرئتزند. بر اساس گزارش های سازمان ملل بیش از 3 میلیون یمنی در این جنگ بی خانمان شده اند و نزدیک به 20 میلیون به آب دسترسی ندارند و 15 میلیون هم به غذای مناسب دسترسی ندارند.

سلمان در نشست شورای همکاری های خلیج فارس که هفته گذشته در بحرین برگذار شد شرکت کرد. در این نشست ترزا می نخست وزیر انگلیس مهمان افتخاری بود . عربستان سعودی در پی اتحاد هر چه بیشتر شورای همکاری هاست اما تنها بحرین این وضعیت را میپذیرد. رییس دوره ای شورای همکاری ها در حال حاضر پادشاه عمان است که بیش از هر کس مخالف اتحاد نزدیک شورای همکاری خلیج فارس است.

در خلال این نشست عربستانی ها 15 ایرانی را به جرم جاسوسی به مرگ محکوم کردند. شورای همکاری خلیج فارس با ایرانی روبه روست که در بغداد و دمشق فضای خوبی به دست آورده و علیه دشمنانش در جنگ است. تهران در این نبرد با مسکو همکاری و همسویی داردو.

مصر یکی از بزرگترین موفقیت های عربستان در خلال بهار عربی بوده است. با کمک ریاض ارتش مصر دولت اخوان المسلمین را در هم شکست اما امروز قاهره در مورد سوریه از ریاض فاصله گرفته است. نگه داشتن ژنرال ها بر مسند قدرت در مصر برای آل سعود هزینه زیادی دارد.

روابط عربستان سعودی با دیگر متحد کلیدی اش یعنی پاکستان نیز در زمان سلمان رو به وخامت گذاشته است. پارلمان پاکستان علیه اعزام نیرو به یمن رای داد. به هر دلیلی اگر برجام در سال جاری سقوط کند عربستانی ها نیاز به بازسازی ارتباطشان با پاکستان دارند چرا که آنها نیاز به یک منبع قابل اعتماد برای به دست آوردن سلاح های هسته ایشان دارند. این در اولویت آل سعود قرار خواهد گرفت.

کنگره آمریکا مشتاقانه وتوی اوباما بر ماده عدالت علیه حامیان تروریسم را باطل کرد. این ماده به اقدامات قانونی علیه عربستان و مقامات این کشور را برای درگیری در حملات 15 سال پیش به آمریکا مجاز میداند. این شکست متناوب لابی های عربستان در واشنگتن بود. دونالد ترامپ نیز از این ماده حمایت میکند.

ترامپ در آستانه ورود به کاخ سفید است. سعودی ها به ژنرال جیمز متیز خیلی امیدوارند. او چهره آشنایی برای سعودی هاست . این بازنشسته ارتش در رسانه های سعودی به سختگیری در قبال ایران و خبره بودن در امور خاورمیانه معروف است.

یکی از مشکلات بزرگ این صحنه پسر پادشاه عربستان و ولیعهد و وزیر دفاع او محمد بن سلمان است. جنگ یمن جنگ اوست همان طور که چشم انداز 2030 ابتکار عمل او بوده است. "آقای همه چیز" عزیز کرده پادشاه است. ممکن است شاهزاده از سال نا امید کننده 2016 جان سالم به در برده باشد اما چگونه میخواهد سرنوشت سال 2017 آل سعود را رقم بزند؟

۱۳۹۵/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...