نسخه چاپی

توضیحات كانون صرافان در خصوص بازار ارز

كانون صرافان گزارش مهر با عنوان«نبض قیمت دلار در دست صرافان/لیدرهای بازار ارز چه كسانی هستند؟»را غیرواقعی دانست؛در حالیكه مهر آمادگی دارد اسامی صرافی‌های مورد اشاره درگزارش خود را منتشر كند.

به گزارش نما به نقل از مهر: کانون صرافان ایرانیان پیرو انتشار گزارش خبرگزاری مهر با عنوان «نبض قیمت دلار در دست صرافان/لیدرهای بازار ارز چه کسانی هستند؟» در تاریخ سه‌شنبه ۱۳۹۵/۰۹/۲۳ توضیحاتی را ارایه کرده است. در این توضیحات آمده است:

پیرو خبر انتشار شده با شناسه خبر ۳۸۴۸۷۹۰ موضوع «نبض قیمت دلار در دست صرافان/لیدرهای بازار ارز چه کسانی هستند؟» در روز سه‌شنبه، مورخ ۱۳۹۵/۰۹/۲۳ و در پی انتشار مطالبی کذب و حاشیه‌ساز از سوی آن خبرگزاری و اقدام به انتشار مطالب غیرواقعی و برجسته‌سازی کاذب متذکر می‌شود که موارد فوق برخلاف بند ۶ و ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات می‌باشد و این موضوع به مصداق تشویش اذهان عمومی و نشر افترا و اکاذیب بوده و تکذیب می‌گردد.

بر همین اساس مستدعی است دستور فرمایید مستندات گزارش فوق الذکر را به طور شفاف بیان نمایید:

۱- ملاک و معیار شما برای تنظیم این گزارش چه چیزی بوده است؟

۲- پارامترهای گزارش میدانی شما بر چه اصلی استوار بوده است؟

۳- آیا از تبعات احتمالی انتشار چنین گزارشی بابت اتهامات وارده به شاغلین محترم و دارای مجوز این صنف مطلع هستید؟

لذا طبق قانون مطبوعات متن تکذیبیه را جهت تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی اذهان منتشر نمایید.

علی ایحال ضمن تکذیب اینگونه خبرسازی‌ها جهت تنویر افکار عمومی و جلوگیری از سوءاستفاده اکیدا درخواست می‌شود بر اساس نص صریح قانون مطبوعات با قید فوریت نسبت به اصلاح خبر اقدام نمایید.

ضمنا حق پیگیری حقوقی و قانونی عدم انتشار در خصوص افتراء و نشر اکاذیب و برخورد قانونی با رسانه خاطی برای کانون صرافان ایرانیان محفوظ است.

رئیس شورای عالی

سعید مجتهدی

توضیحات خبرگزاری مهر: با توجه به توضیحات کانون صرافان، خبرگزاری مهر لازم می‌داند مواردی را در جهت تنویر افکار عمومی مطرح کند:

اول اینکه ملاک و معیار خبرنگار مهر برای نگارش گزارش مذکور که در پرسش اول کانون صرافان از خبرگزاری مهر عنوان شده، به طور قطع تنویر افکار عمومی و عمل به رسالت حرفه‌ای این خبرگزاری بعنوان چشم و گوش جامعه بوده است. این در شرایطی است که تماس خبرنگار مهر بارها و بارها با اعضای شورای عالی صرافان به نتیجه نرسیده و در روزهای افزایش نرخ ارز که قیمت به حدود ۴ هزار تومان در بازار رسیده بود، رئیس شورای عالی صرافان از هر گونه اظهارنظر در این رابطه خودداری کرد و خواستار پیگیری افزایش نرخ دلار از بانک مرکزی شد.

در پاسخ به سوال دوم باید گفت که منبع گزارش مهر، صرافی‌های دارای مجوز در محدوده چهارراه استانبول تا میدان فردوسی بوده اند که در صورت لزوم، خبرگزاری مهر آمادگی دارد تا اسامی صرافی‌های مورد اشاره در گزارش میدانی خود را در اختیار کانون صرافان قرار دهد؛ ضمن اینکه اگر اعضای شورای عالی کانون صرافان به عنوان یک خریدار یا فروشنده ارز ناشناس به صرافی ها مراجعه کنند، به طور قطع اطلاعات میدانی خبرنگار مهر در این گزارش را تائید خواهند کرد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که بررسی بازار، اندکی از دفاتر کاری اعضای شورای عالی کانون صرافان فراتر رفته و به بررسی‌های عملیاتی در بازار ارز تهران تسری یابد.

سوم اینکه خبرگزاری مهر به هیچ عنوان قصد برجسته سازی کاذب که مورد تذکر شورای عالی کانون صرافان قرار گرفته را نداشته و تمام آنچه که در گزارش میدانی خبرگزاری مهر منتشر شده، با رعایت امانت و اطمینان نسبت به صحت و دقت آنها بوده است. کافی است اعضای شورای عالی کانون صرافان، سری به بازار ارز زده یا بازرسی پنهانی از صرافی‌ها داشته باشند تا به آنچه که مهر در گزارش خود بیان کرده، پی ببرند. این در شرایطی است که سابقه خبرگزاری مهر در انتشار اخبار مرتبط با حوزه پولی و بانکی و ارزی کشور گواه آن است که گزارش ها و اخبار این خبرگزاری همواره به دور از هر گونه هیجان زدگی بوده و همواره حساسیت‌های این بازار را مورد توجه و دقت قرار داده است. بر این اساس، خبرگزاری مهر همچنان بر صحت موارد مندرج در گزارش مذکور تاکید دارد.

۱۳۹۵/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...