نسخه چاپی

غیب‌گویی نماینده غایب علیه ظریف

تهدید به دفن یك مدیر ارشد دولتی در سیمان را شاید در هیچ مجلس دیگری نتوان یافت؛ تهدید كسانی كه از سوی رئیس‌جمهوری با ۱۹ میلیون رای مردمی منصوب شده بودند.

به گزارش نما به نقل از آرمان، پایداری‌ها که به نوعی مدیریت تیم قبلی هسته‌ای را در دست داشتند هجمه به دولت را دقیقا به دلیل سیاست‌های روحانی در توافق با غرب پیش می‌بردند. هنوز از یادها نرفته است که جلسات مذاکرات در دولت قبل از قزاقستان تا ترکیه تشکیل می‌شد و خروجی آن فقط قطور شدن پرونده ایران در شورای امنیت و اضافه شدن تحریم‌هایی بود که زیرساخت اقتصاد کشور را به بن بست مطلق رساند؛ سیاست‌هایی که در انتخابات توانست از ایران ۷۵ میلیونی ۴ میلیون را راضی کند تا به کاندیدای همسوی آنها در انتخابات رای دهند. شرایط جدید با پیروزی روحانی و پیش بردن روند حل مناقشه هسته‌ای با مدیریت دیپلماتی کارکشته به نام محمد جواد ظریف برخی‌ها از جناح رقیب را در مجلس به مقابله‌هایی وا داشت که در آن اخلاق و انسانیت رنگ باخته بود. در فروردین ۹۴ محمد جواد ظریف، که پس از تفاهم سوئیس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی رفته بود تا گزارشی از آخرین دور مذاکرات هسته‎ای به نمایندگان ارائه کند با جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و یکی از سرسخت‌ترین منتقدان رویکرد هسته‎ای دولت درگیری لفظی پیدا کرد.کریمی‌قدوسی به ظریف گفت: حضرت آقا به شما تذکر داده است؛ ولی ظریف در پاسخ گفت شما دروغ می‌گویید، به آقا تهمت می‌بندید و به آقا ظلم می‌کنید و آقا به من تذکر ندادند.» اما این آغازی بود بر هجمه‌های کریمی قدوسی به ظریف و سیاست خارجی دولت روحانی. مهر امسال این نماینده مجلس در زمانی که ظریف هم در مجلس بود، در نطقی نه تنها برجام را یک طرفه به باد انتقاد شدید گرفت که پا را فرا‌تر گذاشت و ظریف را به دلیل تغییر معاونش، امیر عبداللهیان متهم به زمینه‌سازی برای برجام منطقه‌ای یا به ادعای خودش سازش کرد.

دخالت در تغییر معاون!

نماینده مردم مشهد که علاقه زیادی به افشاگری درباره نشست‌های خصوصی دارد، در مجلس گفت: «آقای سرمدی معاون ظریف به آقای امیر عبداللهیان می‌گوید می‌خواهیم یک شو اجرا کنیم تا به منطقه پیغام بدهیم سیاست‌های ما در منطقه بازنگری می‌شود.» کریمی قدوسی ادامه داد:«البته تغییر معاون آقای ظریف حق اوست اما جابه‌جایی چنین شخصیتی که در عرصه مقاومت منطقه بسیار موثر بوده است نوعی برداشتن موانع از سر برجام دو تلقی می‌شود.» اگرچه کریمی قدوسی به افشاگری جلسات خصوصی علاقه مند است، اما مشکل این­جاست که آنچه او افشا می‌کند سریعا از سوی همه گروه­‌ها تکذیب می‌شود. در واقع این نماینده مجلس آنچه دوست دارد را درباره جلسات مورد نظرش ارائه می‌کند. در همان جلسه مهر ماه ظریف در پاسخ به کریمی قدوسی گفت: «از تریبون مجلس به دنیا اعلام می‌کنید وزیر خارجه ایران زمینه‌سازتغییر سیاست‌های ایران است. این حرف از هیچ کس پذیرفته نیست.» وزیر خارجه افزود:«برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاسی داخلی وجهه سیاست خارجی انقلابی و مقاوم ایران را در جهان خدشه‌دار نکنید. به خاطر منافع کوته‌نظرانه خود این چنین نگویید.» ظریف تصریح کرد:«چه کسی از صحبت خصوصی سرمدی با امیر عبداالهیان به شما گزارش داده است؟ چگونه به خود جرات می‌دهید در صحن خانه ملت خلاف بگویید؟»

اعتراف می‌کنم اشتباه کردم!

اما در تازه‌ترین مورد، این‌بار هم کریم قدوسی به زعم خودش دست به افشاگری زده است. یکشنبه شب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نشستی را با محمد جواد ظریف در ارتباط با تمدید تحریم‌های یکجانبه از سوی سنا و بودجه وزارت خارجه برای سال ۹۶ داشت. دیروز کریمی قدوسی اظهاراتی را منتسب به ظریف در جلسه در اختیار خبرنگاران قرار داد. در بخشی از آنچه کریمی قدوسی مدعی شده است که ظریف در نشست گفته، آمده است:«من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم، به حرف جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم.» حتی پیش از آنکه کسی تکذیب کند نوع جمله‌بندی‌های منتشر شده هم نشان می‌دهد این جملات به نوعی آرزوهای کریمی قدوسی است. پیش از این نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی که از قضا از همفکران کریمی قدوسی است درباره این نشست اطلاع‌رسانی کرده بود، اما خبری از موارد ادعای نماینده مشهد در آن نبود. دیروز نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به‌رغم اصرار خبرنگاران پارلمانی برای موضع‌گیری درباره مطالب منتشر‌شده از سوی کریمی قدوسی خودداری کرد و گفت:«پیش از این به عنوان سخنگوی کمیسیون گزارش جلسه را منعکس کرده‌ام.»

کریمی قدوسی غایب بود

در همین حال علیرضا رحیمی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اقدام کریمی قدوسی در انتشار اظهارات منتسب به وزیر امور خارجه را غیر اخلاقی خواند و گفت:«سخنان آقای کریمی قدوسی درباره حرف‌هایی که آقای ظریف در نشست کمیسیون بیان کرده، کذب محض است.» موضوع وقتی جالب می‌شود که مطابق با آنچه رحیمی می‌گوید کریمی قدوسی در جلسه یکشنبه شب در جلسه حضور هم نداشته است. او با تاکید بر عدم حضور کریمی‌قدوسی در نشست مورد بحث اعلام کرد:«اینکه یکی از اعضای کمیسیون که از قضا در جلسه مورد بحث نیز حضور نداشته، اقدام به اظهارنظری غیرمسئولانه کند، علاوه بر اینکه غیراخلاقی است، خلاف پروتکل جلسات کمیسیون امنیت و مجلس است.» رحیمی همچنین تصریح کرد: «آقای ظریف آن‌قدر شهامت دارد که حتی با مردم نیز محدودیت‌ها را مطرح کرده و به نظر می‌رسد شهامت و صداقت آقای ظریف در برخورد با مسائل در قبال تمامی مسئولان دیگر مثال‌زدنی باشد.» سخنگوی وزرات خارجه هم در واکنش به این شایعه‌سازی کریمی قدوسی گفت:«نامبرده از قضا در آن جلسه حضور نداشتند و نقل قول ایشان از سخنان وزیر امور خارجه کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی است و براي بهر ه برداری‌های خاص تحریر و تنظیم شده است.» قاسمی تاکید کرد: «نقل قول‌های منتشره وارونه جلوه دادن واقعیات و اظهارات وزیر امورخارجه بوده و این ناراستی در بیان و نقل قول با راستی سخنان وزیر امور خارجه در تضاد کامل قرار دارد.» او افزود: «چنین اقدامی ناروا و دور از شئون اخلاقی است که تمامی ما باید به آن متخلق و پایبند باشیم.» سخنگوی وزارت امور خارجه جناحی و سیاسی کردن مسائل ملی را خلاف مصالح کلی کشور و امنیت ملی برشمرد و گفت: «نقل قول مطالب صحیح از جلسات محرمانه هم بر خلاف مصالح و امنیت ملی کشور است؛ حال آنکه نقل قول‌های نادرست، صد درصد خلاف اخلاق و مصالح کشور و نظام تلقی می‌شود.» به نظر می‌رسد قرار نیست این افراد از اقدامات خلاف واقع خود دست بکشند و حتی درس عبرت بگیرند از اعمالی که موجب شد بسیاری از هم طیفان آنها در مجلس دهم از سوی مردم رد صلاحیت شوند.

۱۳۹۵/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...