نسخه چاپی

از اینكه روی سردار سلیمانی حساسیت هست در تعجبم!

وزیر خارجه عراق، در مصاحبه با روزنامه الاهرام مصر، با تاكید بر نقش مستشاری سردار قاسم سلیمانی در عراق و وجود ده‌ها مستشار نظامی از كشورهای مختلف در این كشور، از اینكه در مورد او این همه حساسیت وجود دارد ابراز شگفتی كرد.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، وی در پاسخ به پرسشی درباره بسیج مردمی عراق و نقش سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، در آن تاکید کرد: بسیج مردمی عراق، بخشی از نیروهای مسلح عراق محسوب می‌شود که تحت فرماندهی حیدر عبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح و نخست وزیر عراق، عمل می‌کند.


وزیر خارجه عراق درباره سردار قاسم سلیمانی تصریح کرد: او فقط به عنوان مشاور نظامی در عراق فعالیت دارد و به نیروهای مسلح عراقی کمک فکری و مشورتی می‌کند. با این حال برای من سوال است که چرا این همه درمورد قاسم سلیمانی حساسیت وجود دارد و این در حالی است که در عراق، ده‌ها مشاور نظامی آمریکایی، انگلیسی، کانادایی و نیز از دیگر کشور‌ها وجود دارد و این بر کسی پوشیده نیست، هرچند آن‌ها مشورت نظامی می‌دهند و دخالت آنان در امور داخلی عراق به هیچ وجه پذیرفته نیست.


جعفری درباره طرح آشتی ملی در عراق گفت: این طرح شش ماه تا یک سال است که در عراق مطرح شده است و گروه‌های مختلفی از شخصیتهای سیاسی از جمله فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در عراق، در آن مشارکت داشته‌اند و البته سید عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق، توجه ویژه‌ای به آن داشته است، زیرا همانگونه که عراق به برقراری امنیت ملی در کنار پیشرفت‌های نظامی نیازمند است، به آشتی ملی همه گروه‌ها نیز نیاز دارد.


وی عملیات آزادسازی موصل گفت: ما طبق برنامه پیش می‌رویم و علت این کند پیش رفتن آن، حفظ جان شهروندان عراقی در موصل است، به ویژه آنکه دشمن ما داعش است که سازمان تروریستی بی‌رحمی است و ما برای محافظت از جان شهروندان عراقی، طبق برنامه و با احتیاط عمل می‌کنیم.


وزیر خارجه عراق در پاسخ به سوالی درباره تاثیر آزادی حلب و تحولات سوریه بر اوضاع کشورش تاکید کرد: بدون شک تحولات در یک کشور بر کشورهای همسایه تاثیرگذار است و درباره عراق و سوریه نیز چنین است همانگونه که ترور سفیر روسیه در ترکیه بدون شک با تحولات سوریه در ارتباط بود، به ویژه آنکه دشمن در عراق و سوریه یکی است، هرچند در دو میدان مختلف عمل می‌کند، بنابراین تضعیف و شکست داعش در یک میدان، بدون شک بر توان آن در دیگر میدان‌ها نیز تاثیر می‌گذارد، بنابراین تحولات سوریه تاثیر فراوان بر عراق و بالعکس دارد و با کنار گذاشتن اختلافات داخلی و منطقه‌ای، بدون شک جنگ با تروریسم بهتر پیش خواهد رفت.


ابراهیم جعفری درباره نشست ایران، روسیه و ترکیه درخصوص بحران سوریه و ضرورت احتمالی آن برای بحران عراق گفت: اگر نیاز به هماهنگی‌های اطلاعاتی و امنیتی باشد، ما در دادن پاسخ مثبت به چنین دیدارهایی، درنگ نمی‌کنیم؛ زیرا دشمن یکی است.


وی در خصوص روابط عراق و ترکیه نیز گفت ما تلاش می‌کنیم روابط با همه کشور‌ها به ویژه کشورهای همسایه را حفظ کنیم و با اینکه برخی مقامات ترکیه در رسانه‌ها سخنان تندی مطرح می‌کردند، ما تلاش کردیم رابطه حفظ شود؛ زیرا روابط جغرافیایی و نیز روابط بین مردم عراق و ترکیه واقعیتی انکارناپذیر است.


وی تصریح کرد نیروهای نظامی ترکیه هیچ نقشی در اقدامات نظامی علیه داعش در موصل نداشته‌اند.


۱۳۹۵/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...