نسخه چاپی

عرضه گسترده اجناس قاچاق در بازار

هرچند كه اصناف از كاهش عرضه كالاهای قاچاق خبر می دهند اما با گشتی در بازار می توان انواع محصولات قاچاق را در صنوف مختلف مشاهده كرد.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، تابستان امسال بود که موضوع مبارزه با قاچاق کالا دوباره مطرح شد. در واقع افزایش گسترده قاچاق انواع کالاها به کشور و عرضه آن در مغازه ها موجب شد که دستگاه های مسئول به فکر راه چاره ای برای آن باشند. بنابراین برخورد با کالاهای قاچاق سلامت محور مانند دارو، مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی در سراسر کشور آغاز شد.
براین اساس، دستگاه های دخیل در امر مبارزه با قاچاق کالا وارد بازارهایی از جمله کوچه مروی و ناصر خسرو شدند و در ابتدا با رویکرد پیشگیرانه به نصب بنر و اطلاع رسانی پرداختند و پس از آن در ۱۲ تیرماه وارد این مناطق شده و طرح دوم مبنی بر برخورد با متخلفان را آغاز کردند.
پس از آن، طرح مبارزه با کالاهای قاچاق دخانی مانند سیگار در دستور کار قرار گرفت و این بار مسئولان مبارزه با قاچاق کالا پس از اطلاع رسانی های لازم به کسبه، به محله های مانند مولوی تهران رفتند. در اقدام بعدی آنها وارد بازار لوازم خانگی شدند اما در این جا بود که اتاق اصناف وارد شد و نسبت به این اقدامات واکنش نشان داد.
علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران با انتقاد از این رویه، ورود سازمان تعزیرات و نیروی انتظامی به مغازه ها را شیوه مناسبی ندانست و تاکید کرد که نظارت بر واحدهای صنفی در موضوع قاچاق کالا باید از سوی خود اصناف انجام گیرد. این انتقادها تاجایی ادامه داشت که سرانجام در جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور، بازرسی اصناف به خود آنها واگذار شد. هرچند که وعده های فراوانی مبنی بر کنترل بازار از سوی اصناف داده شد اما با گذشت چندماه به راحتی می توان عرضه گسترده اجناس قاچاق را در مغازه ها مشاهده کرد.

عرضه گسترده اجناس قاچاق در کوچه مروی

گزارش میدانی خبرنگار ما از برخی بازارها حاکی از آن است که اجناس قاچاق همچنان در مغازه ها عرضه می شود و این اجناس را می توان در بازارهایی مانند کوچه مروی به راحتی پیدا کرد. ضمن آنکه اجناس این مغازه ها عمدتا خوراکی یا آرایشی بهداشتی هستند و قاچاق بودن آنها می تواند خطرات زیادی را برای مصرف کنندگان داشته باشد زیرا اغلب این اجناس تقلبی یا تاریخ مصرف گذشته هستند؛ ضمن آنکه مغازه داران با فروش این اقلام به قیمتهایی پایین تر از قیمت سایر بازارها، مشتریان را برای خرید از خود ترغیب می‌کنند.
یکی از مشتریان کوچه مروی با بیان اینکه این بازار برای خرید بسیار جذاب است، گفت: اغلب برای خرید اجناس خوراکی خارجی و یا لوازم آرایشی و بهداشتی به اینجا مراجعه می کنم و قیمت ها آنقدر جذاب است که با وجود مسافت دور حاضرم به اینجا بیایم.
وی با اشاره به اینکه مغازه دارها تاکید می کنند که این اجناس تقلبی نیست اما بصورت قاچاق وارد کشور می شود برای همین ارزان تر است، افزود: به هرحال قیمت ها نسبت به سایر مغازه ها در سطح شهر آنقدر جذابیت دارد که ما برای خرید به بازار مروی بیاییم.
در واقع فرصت خرید ارزان که به واسطه عرضه گسترده کالای قاچاق در برخی مغازه ها در اختیار مشتریان قرار گرفته، بازار این فروشندگان را داغ کرده است در حالیکه نظارت مناسبی هم بر آنها انجام نمی گیرد. از سوی دیگر سایر کالاهای قاچاق را هم همچنان می‌توان در سایر بازارها مانند ناصرخسرو یا امین حضور دید. بازارهایی که تاکنون سود زیادی را هم به واسطه فروش این گونه کالاها به دست آورده اند.
از سوی دیگر هنوز رقم دقیقی مبنی بر کاهش عرضه قاچاق کالا در عرضه اعلام نشده است. در واقع اتحادیه های صنفی وقتی با این سوال روبرو می شوند که در ماه های اخیر و به واسطه نظارت اصناف تا چه حدودی عرضه کالاهای قاچاق کاهش یافته است، هیچ عدد و رقم دقیقی ندارند و تنها به این موضوع اکتفا می کنند که نسبت به گذشته کاهش داشته است.
بطور حتم روشی که در گذشته برای مبارزه با قاچاق کالا انجام می شد نتوانسته بود به مهار عرضه اینگونه کالاها بیانجامد اما شرایط کنونی بازار هم شرایط مناسبی را برای عرضه‌کنندگان کالای قاچاق به وجود آورده است. در واقع با وجود انتقادات زیادی که اصناف به سایر دستگاه های نظارتی داشتند، به نظر می رسد که خودشان هم نتوانستند مشکل عرضه کالاهای قاچاق در واحدهای صنفی را کنترل و مهار کنند و هنوز هم شاهد جولان گسترده این کالاها در بازارهای مختلف هستیم.

۱۳۹۵/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...