نسخه چاپی

ایزدی: تحریمهای جدی علیه ایران بعد از فتنه ۸۸ اعمال شد

فواد ایزدی كارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تحریمهای جدی بعد از فتنه ۸۸ علیه ایران اعمال شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در همایش «فتنه 88، ایران و آمریکا، تسلیم یا مقاومت» که پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 8 دی) در سالن‌ همایش بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد در سخنانی گفت: آمریکایی‌ها همواره با مجموعه‌ای از کشورها دشمنی دارند که جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله آنهاست.

وی با بیان اینکه ایران رتبه یک در بین کشورهای حامی تروریست را از دیدگاه‌ آمریکایی‌ها دارد، افزود: آنها ما را همواره دشمن خود می‌دانند سیاست‌هایی که آمریکا در قبال دشمنانش هیچگاه تغییر نمی‌کند که این نکته را همواره از زبان سیاستمداران و پژوهشگران آمریکایی شنیده‌ایم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: شرایط دشمن بودن ایران برای آمریکا در صورتی است که آنها توجهی به رفتارهای دشمنان خود ندارند؛ زمانی می‌گفتند که اگر ما در حوزه هسته‌ای امتیاز بدهیم، سیاستهای خصمانه آمریکا در قبال ما تغییر می‌کند اما دیدیم که در این شرایط هم این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: تا زمانی که ایران در لیست کشورهای دشمن آمریکا قرار دارد، نگاه سیاستهای سیاستمداران آمریکایی نسبت به ما تغییری نمی‌کند.

ایزدی با تاکید بر اینکه ما نرمشهایی را در مقابل آمریکایی‌ها انجام داده‌ایم اما آنها همچنان به سیاستهای فشار علیه ایران ادامه داده‌اند، گفت: آنهایی که معتقدند آب خوردن مردم هم وابسته به تحریمهاست، باید در قبال تاریخ پاسخگو باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یکی از اهداف اعمال سیاستهای خصمانه آمریکاییها علیه ایران را هویت جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: آنها خواهان تغییر ماهیت نظام ما هستند.

وی افزود: ما حتی اگر سیستم داخلی کشورمان را نیز اصلاح کنیم باز هم دشمنی‌های آمریکا با ما تمام شدنی نیست و آنها بر روی افراد هم اعمال نظر می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از سخنانش به آسیبهای فتنه سال 88 در قبال مردم و نظام اشاره و تاکید کرد: در فتنه سال 88 فتنه‌گران ساختار مردمسالاری کشور را زیر سوال بردند که این ظلم بزرگی به مردم و نظام بود و طرف مقابل هم از دعواهای داخلی ما سوءاستفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه تحریمهای جدی از سالهای بعد از فتنه سال 88 علیه نظام و مردم اعمال شد اظهار کرد: اینها ظلم فتنه‌گران است که باید پاسخگو باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: سران فتنه به مشروعیت نظام خدشه وارد کردند؛ همان طیفی که باعث از بین رفتن مشروعیت نظام در سطح بین‌المللی شد، همان‌ها بودند که پیگیر امتیاز دادن و بحث برجامهای یک، 2 و 3 شدند.

ایزدی رابطه ایران و آمریکا در آینده را نیز درست نشدنی دانست و افزود: تا زمانی که آمریکا، آمریکاست و سیاستهای استکباری‌اش را دنبال می‌کند این ارتباط بین ایران و آمریکا درست نمی‌شود.

وی اضافه کرد: مشکل آمریکاییها با ما سیاستهایمان نیست، از دید آمریکاییها بعضی از کشورها از جمله ایران توانمندی‌های دارند که اگر ساختار آن کشور درست نباشد باید با آنها دشمنی شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بیان یکی از نکات مثبت برجام خاطرنشان کرد: نکته مثبت برجام ایجاد اجماع در برابر آمریکاست؛ باید دعواها در حوزه برجام کم شود. ما نیازمند شناخت بهتر آمریکاییها هستیم به طوری که افرادی که دور ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا جمع شده‌اند، قابل مطالعه است و باید آنها را بشناسیم.

ایزدی با طرح این سوال که پیش از به سرانجام رسیدن برجام بسیاری وضعیت امروز را پیش‌بنیی می‌کردند، آیا اینها علم غیب داشتند، گفت: شواهد و قرائن و نیز اظهارنظرهای مقامات آمریکایی نشان می‌داد که وضعیت امروز برای برجام پیش می‌آید.

۱۳۹۵/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...